TFT levetid ?
Fra : Olesen

Dato : 02-06-02 08:23

Holdbarheden på TFT kontra alm. CRT-monitors.

Hvad holder længst og er farveægte i længst tid..holdbarhed i det heletaget
?

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 02-06-02 23:26

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev
> Holdbarheden på TFT kontra alm. CRT-monitors.
>
> Hvad holder længst og er farveægte i længst tid..holdbarhed i det heletaget

Hmmm... Et spørgsmål, der svarer til "Hvad holder længst? En blå cykel eller
en rød bil?"

Hvis jeg skal prøve at give et fornuftigt svar, må man tage udgangspunkt i
skærme i nogenlunde samme klasse og mærke. En god, dyr CRT skærm kan være
tændt i flere timer end en god, dyr TFT-skærm, idet TFT-skærmen fungerer ved
bagbelysning, og disse "lysstofsrør" har en tendens til at brænde ud relativt
hurtigt. Det betyder dog ikke at skærmen er kaput til den tid, men det er
ikke helt billigt at skifte dem.

Så længe baggrundsbelysningen på en TFT-skærm virker, vil du ikke mærke nogen
forringelse af skærmbilledet over tid. Det kan du til gengæld på en
CRT-skærm, hvor farver og lysstyrke med tiden brænder ud. Som udgangspunkt
vil billedet på en ordentlig CRT-skærm dog holde i flere timer end
baggrundsbelysningen på TFT-skærmen.

Der er netop ved at blive udviklet en ny teknologi, hvor de enkelte dots
lyser, ligesom en CRT-skærm, hvilket overflødiggør bagbelysningen, og skulle
højne skærmenes levetid. Hvornår disse skærme er tilgængelige i handlen til
menneskepenge ved jeg ikke men mit bud er 1-2 år.

mvh
Peter