Således elskede Gud verden...???
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 01-06-02 21:32

En af mine arbejdskammerater sagde til mig, at han godt vidste, at vi
kristne anså det for det allervigtigste at få sagt, hvad der skete med dem
der ikke troede.

For det kunne man jo selv se i det skriftsted, der hang som 'reklame' her og
der - og ved fodboldkampe tilmed. Det var Joh 3,16 han tænkte på.

Jamen, sagde jeg så, det handler jo netop om, hvordan Gud elsker verden,
hele verden.

Men det budskab, der nåede igennem, var altså, at alle dem, der ikke troede,
gik fortabt, uanset om de havde lyst til det eller ej.

Det lykkedes mig ikke at overbevise ham om, at det allervigtigste for os
kristne er at få fortalt om Guds kærlighed. Og uanset hvor godt et vers Joh
3,16 er, er vi nødt til at være opmærksom på, om 'modtageren' af budskabet
også hører det, vi gerne ville formidle.

Jeg har ikke nogen færdige løsninger. Men jeg tror, vi har et problem, et
missions-kommunikationsproblem, uanset hvilken kirke vi hører til i.

mgh Dikte

Fra : morten boesgaard

Dato : 02-06-02 06:18

"Jeg har ikke nogen færdige løsninger. Men jeg tror, vi har et problem, et
> missions-kommunikationsproblem, uanset hvilken kirke vi hører til i."

Det er jeg absolut ikke i tvivl om, og jeg tror at konsekvensen af problemet
er større end man lige umiddelbart forestiller sig. Kristendommen, som hvort
samfund bygger på bliver ikke afspejlet i dette samfund.

Kirkerne står gabende tomme, hvorfor ?

der er hverken mangel på midler ( penge, mandskab osv ) eller gode
budskaber. så hvorfor ?

hvis jeg kigger på migselv, min familie, venner og bekendte, som alle
faktisk betaler kirkeskat, men kun kommer ved dåb, død etc. så er svaret:

DET ER DØDKEDELIGT !

hvad er det der er kedeligt ? det er nok individuelt, men hvis jeg skulle
pege på en bestemt ting så er det de gamle salmer, mine børn vil helst
forlade kirken når den første samle starter, jeg prøver at brumme med, men
synes det lyder forfædeligt. selve præstens prædiken er interessant, for de
fleste endda ofte også for børnene - det fylder bare for lidt i forhold til
resten, præsten står enten oppe ved alteret eller på prædikestolen er så
fjern og upersonlig som et trafikskilt.

jeg læste selv det nye testamente for et par måneder siden, det var ret
interresant læsning og frembragte en del spørsmål, som jeg ikke skal komme
ind på her. I skolen får mine børn kristendoms undervisning, det synes de
også er vildt interessant, og er vildt interesseret i hvorfor Jesus skulle
korsfæstes osv. dette blev ikke forklaret i skolen, men interessant finder
de undervisningen alligevel, men i Kirke, nej der stopper de fleste.

Jeg mener at Kirkens kommunikationsform er håbløst forældet
( gudstjeneste ), ikke at man ikke skal holde gudstjeneste, men måden man
gør det på bør revideres kraftigt.

med venlig hilsen

Morten

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 02-06-02 22:10

On Sat, 1 Jun 2002 22:32:08 +0200, "Benedikte Brisson"
<dikte@paradis.dk> wrote:

>Men det budskab, der nåede igennem, var altså, at alle dem, der ikke
>troede, gik fortabt, uanset om de havde lyst til det eller ej.

Hvis man ikke tror - hvad tror man da at man går glip af ?

Eller sagt på en anden måde - hvad var problemet for ham ?

Hvis man på en eller anden måde håber på at der er et efterliv, så er
man da troende og så er problemet for så vidt løst. Jeg har aldrig
rigtigt givet noget for den holdning at man skal tro på en helt
bestemt måde som skal passe på millimeter for at blive frelst.

De kristnes Gud er kærlighed, og de kristne skal som guds børn i tro
vedkende sig deres fædrende ophav og deraf leve i kærlighed. Selvom
det er en klar fordel at kende og (ikke mindst) anerkende historien om
Jesus af Nazareth, så er det formentlig ikke nogen ubetinget
nødvendighed for at modtage det egentlige evangelium.

En forkvaklet tro i modstrid med evangeliet giver et forkvaklet sind
og et forkvaklet liv - fortabelsen er i den henseende sandsynligvis en
udfrielse (idet jeg antager at svovlsøen ikke eksisterer).

En ateists fortabelse er formentligt ikke noget værre end hvad han
selv venter sig, nemlig egentlig uigenkaldelig evig død. Det er jo kun
en tragedie hvis man kender alternativet.

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
2 jun AD 2002
Kristi Legems og Blods fest

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 03-06-02 00:26

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en

> [...]
>
> Hvis man på en eller anden måde håber på at der er et efterliv, så er
> man da troende og så er problemet for så vidt løst.

Tak, jeg tror du har givet mig noget at fortælle ham, når jeg møder ind
mandag aften. Men det løser ikke det generelle problem, at mange af dem, der
er vant til at omgås skriftsteder (og det indbefatter også mig selv), har
det med at drysse dem ud med rund hånd uden at tænke på, om de nu også
bliver forstået.

> 2 jun AD 2002
> Kristi Legems og Blods fest

Ih ja, jeg fejrede også dagen på bedste vis
Du skrev tidligere, at du selv havde lavet et program til helgensignaturer,
kunne man få lov til at bruge det - jeg synes, det er ret sejt, nemlig.

Dikte

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 03-06-02 12:14

On Mon, 3 Jun 2002 01:25:39 +0200, "Benedikte Brisson"
<dikte@paradis.dk> wrote:

>Du skrev tidligere, at du selv havde lavet et program til
>helgensignaturer, kunne man få lov til at bruge det
>- jeg synes, det er ret sejt, nemlig.

Joeh - jeg havde en plan om at gøre det mere raffineret, men det er
ikke sikkert det nogensinde bliver til noget, så jeg må hellere
begynde at distribuere det. Jeg skal lige have skrevet en lille
brugsanvisning, så mailer jeg det direkte til dig.

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
3 jun AD 2002
Skt. Charles Lwanga og fæller