SMTP server (Qmail)
Fra : Rudi Hansen

Dato : 01-06-02 14:50

Jeg har en kammerat som igennem sit arbejde har fået en internet
forbindelse, men det giver ham et lille problem.
Han har sin mail konto hos Tiscali, og kan nu ikke længere sende mails fra
sin computer da Tiscalis smtp server ikke tillader udefra kommende at sende
mails gennem deres SMTP server.

Men så var det jo at jeg tænkte at jeg har jo en SMTP(Qmail) server på min
linux, kan jeg på nogen måde give ham adgang til den?

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 01-06-02 15:08

"Rudi Hansen" <Rudi.Hansen@birkelan.dk> wrote in message
> [...]
fra
> sin computer da Tiscalis smtp server ikke tillader udefra kommende at

Jeg har en internet forbindelse via teledanmark, men alligevel benytter
jeg en tiscali mail. Altså tiscalis SMTP og POP3 servere, så det kan
altså godt lade sig gøre.

> Men så var det jo at jeg tænkte at jeg har jo en SMTP(Qmail) server på
min
> linux, kan jeg på nogen måde give ham adgang til den?

Opret en bruger til ham?

mvh
db

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-06-02 15:20

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> wrote in

> Jeg har en internet forbindelse via teledanmark, men alligevel
> benytter jeg en tiscali mail. Altså tiscalis SMTP og POP3
> servere, så det kan altså godt lade sig gøre.

Er du sikker på du gør det ? - logger du så ikke på med et password ?
(på SMTP'en)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 01-06-02 15:45

"Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> wrote in message
> "Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> wrote in

> Er du sikker på du gør det ? - logger du så ikke på med et password ?
> (på SMTP'en)

SMTP benytter ikke passwords. Som du kan se er min mail db@traceroute.dk
og det er ved tiscali. Men jeg har da brugernavn og password til POP3,
som også er ved tiscali.

mvh
db

Fra : Christian Joergensen

Dato : 01-06-02 16:08

On Sat, 01 Jun 2002 16:44:41 +0200, Daniel Blankensteiner wrote:

> SMTP benytter ikke passwords. Som du kan se er min mail db@traceroute.dk
> og det er ved tiscali. Men jeg har da brugernavn og password til POP3,
> som også er ved tiscali.

Dvs, at du sender mails gennem smtp.tiscali.dk fra et TDC IP? (uden nogen
form for brugernavn/password verificering)

--
Christian Jørgensen | In order to understand recursion
http://www.razor.dk | one must understand recursion.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 01-06-02 16:14

"Christian Joergensen" <mail@phpguru.dk> wrote in message
> [...]
nogen
> form for brugernavn/password verificering)

Jeg må igen oplyse om at SMTP ikke benytter sig af passwords. Hvilket
også vil sige at man ikke altid kan være sikker på at den mail man får
fra onkel ole, virkelig er fra ham, da dette gør det muligt at sende
falske mails.
Men ja, jeg modtager og sender mails fra tiscali, men surfer fra
teledanmark.

mvh
db

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-06-02 16:17

In article <adaob2$s5k$1@sunsite.dk>, Daniel Blankensteiner wrote:

> Men ja, jeg modtager og sender mails fra tiscali, men surfer fra
> teledanmark.

Gider du ikke lige vise en SMTP session fra en TDC IP til Tiscalis
mailserver?

--
Andreas Plesner Jacobsen | America: born free and taxed to death.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 01-06-02 18:28

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message

> Gider du ikke lige vise en SMTP session fra en TDC IP til Tiscalis
> mailserver?

Hvorfor? Min IP er 80.63.125.78, som ifølge whois er Teledanmarks. Når
vores gateway admin brokker sig over vores forbindelse, er det også
Teledanmark der får skylden, så jeg er ret sikker på at Teledanmark er
vores ISP. Min nabo og jeg har E-mails ved Tiscali, min er
@traceroute.dk og hans er @bitnisse.dk, så vi benytter: SMTP
195.41.46.148 og POP3 212.54.64.159.
Som sagt benytter SMTP'en ikke password.

mvh
db

Fra : Torben Simonsen

Dato : 01-06-02 18:33

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> writes:

> [...]
> @traceroute.dk og hans er @bitnisse.dk, så vi benytter: SMTP
> 195.41.46.148 og POP3 212.54.64.159.
> Som sagt benytter SMTP'en ikke password.

195.41.46.148 er en SMTP-server hos TDC.

--
-- Torben.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-06-02 18:31

In article <adb079$koj$1@sunsite.dk>, Daniel Blankensteiner wrote:

> @traceroute.dk og hans er @bitnisse.dk, så vi benytter: SMTP
> 195.41.46.148 og POP3 212.54.64.159.

Så sender du altså ikke mails fra Tiscali.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Better dead than mellow.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 01-06-02 19:07

> Så sender du altså ikke mails fra Tiscali.

Underligt nok er 195.41.46.148 ikke Tiscalis, men 212.54.64.159 er. Dog
har jeg fået disse adresser fra Tiscali og jeg går da udfra at Tiscali
ejer traceroute.dk, eftersom det var igennem dem jeg fik en E-mail.
Jeg kan forresten også tjekke og sende mails fra www.tiscali.dk

mvh
db

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-06-02 19:13

In article <adb2fv$qga$1@sunsite.dk>, Daniel Blankensteiner wrote:

> Underligt nok er 195.41.46.148 ikke Tiscalis, men 212.54.64.159 er. Dog

Det er ikke underligt. Tiscali vil kun relaye for kunder der er koblet
op igennem dem ligesom alle andre danske udbydere.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Why are you so hard to ignore?

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 01-06-02 19:18

Dog

> Det er ikke underligt. Tiscali vil kun relaye for kunder der er koblet
> op igennem dem ligesom alle andre danske udbydere.

Jeg fik E-mailen da jeg tilmeldte mig som kunde. Altså "købte" en
internet forbindelse.

mvh
db

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-06-02 19:22

In article <adb34j$sf3$1@sunsite.dk>, Daniel Blankensteiner wrote:

> Jeg fik E-mailen da jeg tilmeldte mig som kunde. Altså "købte" en
> internet forbindelse.

Jeg kan garantere dig at der ikke har stået at du skulle bruge TDCs SMTP
server i den mail.

--
Andreas Plesner Jacobsen | I'll never get off this planet.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 01-06-02 20:03

> Jeg kan garantere dig at der ikke har stået at du skulle bruge TDCs
SMTP
> server i den mail.

Du er kunde ved tiscali og har også mail der?

mvh
db

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-06-02 20:17

In article <adb5oa$69v$1@sunsite.dk>, Daniel Blankensteiner wrote:

> Du er kunde ved tiscali og har også mail der?

Ja, og har på et tidspunkt arbejdet der.

--
Andreas Plesner Jacobsen | You will be the last person to buy a Chrysler.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 01-06-02 21:06

> Ja, og har på et tidspunkt arbejdet der.

Ok, jamen så ved jeg ikke hvor jeg har den IP fra?

mvh
db

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-06-02 20:05

> Underligt nok er 195.41.46.148 ikke Tiscalis, men 212.54.64.159 er.

Det er da ikke underligt, du sender gennem teledanmark og hente ved
tiscali - sådan gør alle der bruger to forskellige ISP... (altså,
henter fra den hvor mailen ligger og sender gennem den hvor de er
koblet op.)

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 01-06-02 20:18

> [...]
> tiscali - sådan gør alle der bruger to forskellige ISP... (altså,
> henter fra den hvor mailen ligger og sender gennem den hvor de er

Oki.

mvh
db

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-06-02 17:11

On Sat, 1 Jun 2002 17:13:45 +0200, Daniel Blankensteiner wrote:

> Jeg må igen oplyse om at SMTP ikke benytter sig af
> passwords.

.... "ikke _nødvendigvis_ benytter sig" ...:

ftp://ftp.isi.edu/in-notes/rfc2554.txt
ftp://ftp.isi.edu/in-notes/rfc3207.txt

> Hvilket også vil sige at man ikke altid kan være sikker på at den
> mail man får fra onkel ole, virkelig er fra ham, da dette gør det
> muligt at sende falske mails.

Man krypterer og signerer naturligvis email

Mvh.

--
"Haven't you heard the emancipation declaration?" Adam Sjøgren
"No, I don't listen to hip-hop!" asjo@koldfront.dk

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 01-06-02 18:31

"Adam Sjøgren" <spamtrap@koldfront.dk> wrote in message

> ... "ikke _nødvendigvis_ benytter sig" ...:
>
> ftp://ftp.isi.edu/in-notes/rfc2554.txt
> ftp://ftp.isi.edu/in-notes/rfc3207.txt

Rigtig nok, jeg har bare ikke set så mange benytte sig at det.

mvh
db

Fra : Bo Simonsen

Dato : 01-06-02 22:30

On Sat, 01 Jun 2002 19:30:43 +0200, Daniel Blankensteiner wrote:

> Rigtig nok, jeg har bare ikke set så mange benytte sig at det.

Det kan sættes ganske simpelt op med Qmail, altså relaying via SMTP, hvis
det sker inden for et tidsintervald og samme ip, som brugeren blev
authencated fra via pop3..

Bo Simonsen

Join the GNU Generation

Fra : Henrik Olesen

Dato : 01-06-02 15:12

"Rudi Hansen" <Rudi.Hansen@birkelan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men så var det jo at jeg tænkte at jeg har jo en SMTP(Qmail) server på min
> linux, kan jeg på nogen måde give ham adgang til den?

Ja, det er beskrevet i FAQ'en:
http://www.qmail.org/qmail-manual-html/misc/FAQ.html#5.4.

Henrik Olesen

Fra : Claus Albøge

Dato : 01-06-02 16:07

"Rudi Hansen" <Rudi.Hansen@birkelan.dk> writes:

> [...]
> sin computer da Tiscalis smtp server ikke tillader udefra kommende at sende

Hvis Tiscali understøtter SMTP-AUTH eller lignende kan han sikkert godt
bruges Tiscalis SMTP server alligevel!?

> Men så var det jo at jeg tænkte at jeg har jo en SMTP(Qmail) server på min
> linux, kan jeg på nogen måde give ham adgang til den?

Ja - der er flere metoder.

Du kan give ham lov til at relay'e gennem din smtpserver, ved at tilføje
hans IP i det sæt tcprules tcpserver for qmail-smtp bruger. Se mere på
fx.:

http://www.palomine.net/qmail/relaying.html
http://www.palomine.net/qmail/selectiverelay.html

Alternativt kan du sætte noget pop-before-smtp op, eller SMTP-AUTH

http://www.qmail.org/ (søg efter smtp-auth)

og google kan sikkert hjælpe med pop-before-smtp :)

/Claus A