Spørgsmål omkring CPU køler
Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 01-06-02 11:40

Hej NG

Jeg har nogle spørgsmål omkring CPU kølere.

Jeg har selv en Zalman CNPS50001CU, som jeg ikke er helt tilfreds med.

Så var det jeg kom til at tænke på, at jeg selv har monteret blæseren på den
og det fremgik ikke helt tydelig, hvilken vej den skulle vende, og jeg mener
at have læst et sted, at der kunne være en fordel ved at vende den
"forkert".

Jeg kan ikke huske om fordelen var bedre køling eller mindre støj, men da
jeg ikke er klar over, om min vender rigtigt eller forkert kan det også være
lidt ligemeget.

Mit spørgsmål går på om alle i kloge hoveder, har jeres blæser til at blæser
luft ind på CPU'en eller væk fra CPU'en?

Hvis det er en beslutning i selv har taget (blæser ikke var monteret i
forvejen), så vil jeg gerne høre argumenter for jeres valg.

Umiddelbart vil det nok være smartest at blæse luft på CPU'en, men hvis
luften i kabinettet har en høj temperatur vil det måske være bedre at lede
noget af varmen væk fra CPU, frem for at blæse "lunken" luft ind på CPU.

Hva sir i te det?

BONUSSPØRGSMÅL: Er der nogen, der har et GeForce 3 TI200 fra Microstar (MS
8850), der ved om man kan fjerne blæseren, og evt erstatte den med en passiv
køleprofil af en slags?

Lamer den overhovedet? (jeg har svært ved at adskille lydene i kabinettet)

Der sidder allerede en gigantisk køleprofil, der dækker både GPU og ram, og
den er jeg IKKE interesseret i af fjerne, men måske kan der monteres noget
ovenpå (må helst ikke fylde for meget, da det ikke må optage en PCI slot).

På forhånd tak

Mvh Michael

Fra : Leony

Dato : 03-06-02 11:09

"Michael Aggerholm, Brabrand" <maggerholm@NOSPAMstofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3cf8a49f$0$27397$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Mit spørgsmål går på om alle i kloge hoveder, har jeres blæser til at
blæser
> luft ind på CPU'en eller væk fra CPU'en?

Min Coolermaster blæser luft ind på cpu.

> Hvis det er en beslutning i selv har taget (blæser ikke var monteret i
> forvejen), så vil jeg gerne høre argumenter for jeres valg.

Sådan var den fra fabrikken.
Men jeg har også læst om nogle der vendt den om med en temperatur nedgang
til følge.

> [...]
> noget af varmen væk fra CPU, frem for at blæse "lunken" luft ind på CPU.

Det bedste ville være at lave en fanduct (hul i kabinettet med en tragt til
at føre kold luft på cpu).

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 03-06-02 11:50

> Det bedste ville være at lave en fanduct (hul i kabinettet med en tragt
til
> at føre kold luft på cpu).

Den der fanduct har jeg tænkt på, men det kræver vel et støvfilter af en
eller anden slags moteret på denne fanduct?

Derudover virker dette kun hvis blæseren blæser ind på CPU. Det andet giver
ingen mening.

Og mit sidste spørgsmål: Det vil vel give mere støj, når det er endnu en
åbning i kabinettet, og så endda lige ind til CPU blæser, vil det ikke?

Mvh Michael

Fra : Mogens

Dato : 03-06-02 12:05

On Mon, 3 Jun 2002 12:50:02 +0200, "Michael Aggerholm, Brabrand"
<maggerholm@NOSPAMstofanet.dk> wrote:

>Derudover virker dette kun hvis blæseren blæser ind på CPU. Det andet giver
>ingen mening.

Jo da. Hvis varmen bliver blæst direkte ud af kabinettet kommer
den jo ikke til at cirkulere derinde og dermed vil du stadigvæk få
lidt køligere luft til CPU'en. Luften i kabinettet vil jo så kun blive
varmet op af den anden hardware.

Det gir ikke samme effekt som en luftstrøm der går den anden
vej, men lidt hjælper det da.

mvh Mogens

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 03-06-02 12:08

"Mogens" <moveng@portalen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> varmet op af den anden hardware.
>
> Det gir ikke samme effekt som en luftstrøm der går den anden

Nå ja ok da, point taken, men som du selv siger, er effekten mindre.

Hvad med støj??

Jeg vil gerne have en lydløs PC.

Mvh Michael

Fra : Mogens

Dato : 03-06-02 12:43

On Mon, 3 Jun 2002 13:07:37 +0200, "Michael Aggerholm, Brabrand"
<maggerholm@NOSPAMstofanet.dk> wrote:

>Hvad med støj??

Et ekstra hul i kassen gør ikke den store forskel. Jeg har et
120 mm hul ud for min CPU. Der hænger en 80 mm blæser
v. 7 volt, ophængt i gummibånd og sender luft ind til CPU'en.
Den siger ikke noget særligt.
Til gengæld er kassen delvist isoleret indvendigt og harddiskene
hænger i elastikker så de er helt lydløse.

>Jeg vil gerne have en lydløs PC.

Hvis den skal være bare tilnærmelsesvis lydløs er det vist bedst
at kigge på noget med vandkøling og en radiator udenfor kabinettet
og alligevel skal kabinettet lydisoleres for at fjerne den værste støj
fra harddisk og CD drev.

mvh Mogens

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 03-06-02 13:10

> [...]
> at kigge på noget med vandkøling og en radiator udenfor kabinettet
> og alligevel skal kabinettet lydisoleres for at fjerne den værste støj

Ja ok.

Jeg snakker om en PC med et lavt støjniveau til rimelige penge.

Er ikke særlig opsat på at skulle eksperimentere med vandkøling.

Jeg prøver i første omgang at rense køleren for støv, når jeg får tid
(skriver eksamensopgave).

Jeg skal også have installeret et par ekstra kølere, som nok kun skal køre 7
volt.

Så må vi se hvad der sker, om det bliver nødvendigt at begynder at lave
huller i kabinettet.

Takker for svaret.

Mvh Michael