Hvor varm må min processor blive ?
Fra : Kristian

Dato : 01-06-02 11:38

atlon tunderbird 1400mhz

Silverado køler 8 volt

Den ligger på 70 når jeg har kørt 3d spil er det for meget ??

Fra : HowaX

Dato : 01-06-02 12:00

"Kristian" <falk-petersen@REMOVETHISadslhome.dk> wrote in message
> atlon tunderbird 1400mhz
>
> Silverado køler 8 volt
>

> Den ligger på 70 når jeg har kørt 3d spil er det for meget ??

det er ligefør ... så vidt jeg husker er det ved 80-85 stykker at de ikke
kan holde til det mere ... men der er jo godt nok også et stykke ... anyway.
hvis det var min cpu skulle den være koldere, jeg tror på at den så lever
længere :)

/* HowaX */

Fra : Bernhard Ege

Dato : 01-06-02 12:31

"Kristian" <falk-petersen@REMOVETHISadslhome.dk> wrote in message
> atlon tunderbird 1400mhz
>
> Silverado køler 8 volt
>

> Den ligger på 70 når jeg har kørt 3d spil er det for meget ??

Har samme cpu og køler opsætning og min kommer ikke over 55-56 grader.
Jeg har dog 1 kabinet blæser (ellers ryger den over 60). Temperaturer
som målt med Abit KT7-RAID bundkortets sensorer.

Jeg har lige tilføjet en kabinet blæser mere (begge er Pabst 12db
udgaver) for at få temperaturen længere ned. Det er dog kun 5 minutter
siden den er sat i så nye målinger har jeg ikke.

Uanset hvad, så synes jeg du skulle sætte en kabinet blæser i. Dine
harddiske er sikkert også meget varme og deres levetid er begrænset i så
høj en kabinet temperatur. Hvis det er muligt, så få kabinetblæser til
at blæse på harddiskene, de er mere sårbare overfor høje temperaturer
end cpuen er.

Ifølge HD sensorer, så er IBM 60gxp på 33 grader og Maxtor D740X Fluid
42 grader, men begge føles ca. lige varme. Tror mest på IBM'ens sensor
da diskene ikke er mere end håndvarme, men igen, det er alt afhængig af
hvor sensorerne måler.

Umiddelbart vil jeg tror at den ekstra kabinetblæser gav ca. 3 grader på
bundkort og cpu.

mvh Bernhard

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-06-02 20:28

"Bernhard Ege" <bernhard.ege@mail.dk> wrote in message

> som målt med Abit KT7-RAID bundkortets sensorer.

Angående det bundkort.. Så har jeg det samme...

Hvad måler du af spændinger på kortet?

Jeg måler nemlig lidt under hvad der er optimalt..

12 V, ca. 11.2 V
5 V ca. 4,6 V

osv... Ca. 5% under ved alle spændingerne...

Fra : Bernhard Ege

Dato : 01-06-02 20:56

> [...]
>
> 12 V, ca. 11.2 V
> 5 V ca. 4,6 V
>
> osv... Ca. 5% under ved alle spændingerne...

Vcore er 1.76V (ændret i bios så den passer bedst muligt (skruet ned i
bios))
Vio er 3.28V (ændret i bios, (skruet ned i bios))
12V er 12,01V (kan ikke ændres, kommer direkte fra strømforsyning)
5V er 5,00V (kan ikke ændres, kommer direkte fra strømforsyning)

Da du måler ca. 5% lavere end hvad det skulle have været, så er det
fordi din strømforsyning ikke er justeret helt godt. Jeg vil dog ikke
anbefale dig at pille ved det selv, hvis din pc alligevel kører som den
skal.

mvh Bernhard

Fra : Chingachgook

Dato : 01-06-02 15:16

jeg tror den officielle temperatur er 90 grader celsius..
Jeg har en AthlonXP 1600+ som pga. blæserstop kom op i 87 grader Og det
var efter en reboot hvor jeg så temperaturen i BIOS, så den havde nok været
lidt højere dan den egentlig gik død (blå skærm i windows)......

men 70 grader er da lidt meget med den køler du har... Smæk en kabinetblæser
til at suge den varme luft ud øverst i dint kabinet (og hvis du ikek vil
investere en halv formue i pabst blsere, så få dig en "alm." blæser og smid
den ned på 7 volt)

//Chingahgook

Fra : Aksel

Dato : 01-06-02 20:47

"Kristian" <falk-petersen@REMOVETHISadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> atlon tunderbird 1400mhz
>
> Silverado køler 8 volt
>

> Den ligger på 70 når jeg har kørt 3d spil er det for meget ??

Hvordan måler du temperaturen? nogle programmer er meget unøjagtige, prøv at
genstarte og aflæs temperaturen i BIOS, den er normalt nær den korrekte.

Jeg har med held sænket temperaturen med næsten 10 grader ved at ændre CPU
forsyningsspændingen fra 1,8 V til 1,55 V, prøv at ændre spændingen hvis du
har mulighed i BIOS, hvis spændingen bliver for lav bliver din PC ustabil,
så kan du hæve spændingen lidt og prøve igen.

Hilsen Aksel

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 02-06-02 21:01

Kristian wrote:
> Athlon Thunderbird 1400 MHz
> Silverado køler 8 volt
>
> Den ligger på 70 når jeg har kørt 3d spil er det for meget ??

Ja. Der er ret sikkert for dårlig kontakt mellem køleprofil og core.
Enten mangler der kølepasta, eller også er profilet ikke spændt
ordentligt fast.

Fra : Niels Bjørk Pedersen

Dato : 25-07-02 15:25

Nej Det er det ikke - temp. falder jo igen så snart du er færdig med at
spille.
Hvis temp under spil snigersig op over 80 bør du overveje bedre køling.
[

Odense] Jens C. Hansen <greylion@gmx.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3CFA797B.4080705@gmx.net...