Envejskryptering?
Fra : RasmusT

Dato : 01-06-02 08:34

Vi har noget følsomt log data der løbende skal skrives til disk (windows
2000). Disse data skal krypteres. Min første overvejelse var
pgp-disk, men her står disken åben for læsning, så snart passphrase er
indtastet og så er vi lige vidt.

Jeg leder derfor efter et program der kan skrive til det krypterede medie
uden at skulle åbne disken, dvs. der kan løbende skrives til disken, men
først læses når passphrase er indtastet.

Venligst
Rasmus

Fra : Kasper Dupont

Dato : 01-06-02 09:39

RasmusT wrote:

> [...]
> uden at skulle åbne disken, dvs. der kan løbende skrives til disken, men
> først læses når passphrase er indtastet.

Det du har brug for er ikke en kryptering af en hel disk men
derimod en kryptering af enkelte filer. Og du har brug for en
asymetrisk kryptering, diskkrypterings systemer bruger normalt
en symetrisk kryptering.

Hvad du beder om kan godt lade sig gøre, men jeg ved ikke, om
det kan gøres transparent for det program, der genererer data.

Hvilket program genererer disse følsomme data? Og hvordan
skrives de til disken? Skrives der en enkelt fil en gang i
mellem, som så kan kryteres enkeltvis? Eller skrives der en
lang strøm af data til den same fil, der så skal krypteres
løbende?

Jeg ved ikke noget om Windows 2000, så jeg vil bare forklare
hvilke idéer, jeg ville bruge under Linux. Så mu du selv
finde ud af, hvad der kan lade sig gøre under windows.

Man kunne lave en speciel filsystem driver, hvor alle filer
er writeonly og krypteres mens de skrives. Selve krypteringen
kunne evt. foretages i en usermode daemon.

Man kunne bruge en enkelt (named) pipe. Dit program skriver
til pipen, og en anden process læser løbende data, krypterer
dem og skriver dem til en fil på disk.

Man kunne bruge en ramdisk. Dit program skriver løbende filer
til ramdisken, hvorfra en daemon henter filerne, krypterer
dem, skriver dem på harddisken og sletter dem fra ramdisken.
Det er vigtigt, at din ramdisk aldrig swaper noget ud.

Endeligt kan man også indbygge funktionaliteten i det program,
der i første omgang genererer data.

Udover at data skal krypteres, skal man være opmærksom på to
ting:
1) Ukrypterede data må aldrig skrives på harddisken.
2) Ukrypterede data skal forsvinde fra ram hurtigst muligt.

Det første er forholdsvist nemt at håndtere. Det andet kan
være lidt tricky. Men data i ram, der ikke mere er nogen
referencer til er dog ikke særligt nemt at finde, og på et
travlt system vil det for det meste blive overskrevet ret
hurtigt.

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : RasmusT

Dato : 01-06-02 12:33

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> wrote in message

> [...]
> mellem, som så kan kryteres enkeltvis? Eller skrives der en
> lang strøm af data til den same fil, der så skal krypteres

Programmet skrives i C++, og du har ret i at det ikke er en hel disk der
skal krypteres men en fil (som pgp-disk). Jeg er klar over at det vil blive
nødvendigt med noget asymetrisk kryptering, men jeg er kun bekendt med dette
i forbindelse med netværks-kryptering, er ikke klar over hvordan dette
fungere internt.

> [...]
> referencer til er dog ikke særligt nemt at finde, og på et
> travlt system vil det for det meste blive overskrevet ret

Dine ideer er generelt gode, men desværre er det af forskellig årsager
nødvendigt at gøre brug af windows platformen. Måske nogen er bekendt med
implementering af ovenstående ideer til W2K??

Venligst
RasmusT

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 01-06-02 21:11

"RasmusT" <coorasmus@hotmail.com> wrote in message news:adabe9$1eoc$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> i forbindelse med netværks-kryptering, er ikke klar over hvordan dette

Den tingest har jeg faktisk implementeret en gang før..
Du kan sandsynligvis komme nemt om ved det ved
at lave et par PGP nøgler, gemme den ene, og bruge
kommandolinjeversionen af gpg til at kryptere med.
Ellers kan du jo altid lave det selv:

Du skal bruge 3 komponenter:
Noget asymmetrisk, Diffie-Hellman er simpelt. Tag
bignum biblioteket fra www.openssl.org
Noget hash, SHA-256 f.eks.
Noget symmmetrisk, Rijndael eller (A)RC4 f.eks.

Sådan implementeres en 'digital sparegris':

DH delen foregår således:
du vedtager en generator g (2 eller 3) og et primtal p
(4096 bit eller så), det er sikrest at bruge dem Colin
Plumb lavede til SKIP, de er blevet studeret.
Dernæst finder du på et tilfældigt tal xa på nogle
hundrede bit. Du beregner

ya= (g^xa) mod p

og lægger xa i bankboksen. Det skal ikke bruges
foreløbig. ya hardkoder du i din applikation.

Når applikationen skal gemme en fil:
den finder på et tal xb (igen et par hundrede bit)
og beregner

yb=(g^xb) mod p

Den gemmer yb i filen. Dernæst skal den
symmetriske nøgle laves:

dhsecret=(ya^xb) mod p
symkey=sha256(dhsecret)

Dataene krypteres med symkey og gemmes i filen.

Når du engang vil læse dataene finder du xa frem fra
boksen, læser yb fra filen og beregner

dhsecret=(yb^xa) mod p
symkey=sha256(dhsecret)

og dekrypterer dataene.
(vi kan nøjes med DH her fordi vi ikke har noget
ønske om at signere dataene)

/Kasper