Hvad indeholder computeren?
Fra : LBC

Dato : 31-05-02 22:39

Hej NG
Dette er sikkert et såkaldt dumt spørgsmål for Jer, der ved alt om hardware,
så en newbie håber på forståelse...
Jeg har fået fat i en gammel svend af en PC - blot med det formål at skille
den ad og samle igen, for at få forståelse for, hvordan teknikken fungerer.
Det er gået glimragende...
Men jeg kan ikke finde ud af, hvilket grafikkort osv. der er i maskinen.
Tidligere ejermand kender ikke noget til det.
Hvad gør man for at finde ud af, hvad der er i maskinen og dermed hvilke
drivere der skal installeres osv?
Hvad gør I, i et sådant tilfælde?
På forhånd stor tak

Fra : @ndersson

Dato : 01-06-02 00:42

"LBC" <laila-ng@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tidligere ejermand kender ikke noget til det.
> Hvad gør man for at finde ud af, hvad der er i maskinen og dermed hvilke

Hej
Du har åbnet den og ved hvad der er grafikkort o.lig. ofte står der et
nummer og et navn, det skriver jeg ned på så søger jeg i forskellige
søgemaskiner på nettet..
Måske skulle du skrive de forskellige ting ned som du finder. Det er tit at
en rigtig hardcore så læser dit indlæg i NG og svarer dig..
Men jeg tror ikke at man forstår ret meget at teknikken ved at skille sådan
en fyr ad..

Men når du kikker ned i den kan du se en køler på motherbordet
(bundkort=MOBO) den sidder på en cpu som er selve computeren.. Det er dens
hastighed alle taler om.. Men den skal snakke med resten og det gør den
gennem et chipset som er delt op i 2 "trin" nemlig nordbro og sydbro.. de to
broer deler den digitale trafik ud til ram, grafik, lyd, harddisk,
floppydrev, cd-rom drev osv.. Når man så begynder at forstå lidt af det,
bliver det interessant. For nogle år siden var meget trafik på MOBO 33Mhz nu
er meget 2 til 8 gane hurtigere og det hurtigste til almindelige mennesker
er f.eks. DDRram. Som kører 266 Mhz dobbelt, så det betyder at man skriver
og læser i hukommelsen med (kan man godt sige) 2x266 Mhz..
Det kan være meget indviklet. og der er sikkert en eller flere der retter
hvad jeg skriver her. Og det er ok for så lærer vi noget mere..

Hilsen

Andy

En glad sejler fra Brøndby Havn
Hilsen

Andy

Fra : Martin S.

Dato : 01-06-02 20:14

SNIP

> Hej
> Du har åbnet den og ved hvad der er grafikkort o.lig. ofte står der et
> nummer og et navn, det skriver jeg ned på så søger jeg i forskellige
> søgemaskiner på nettet..

Det er sådan rimelig elementært at notere alle løsdele ned. Nogle Mobo har
indbygget grafikkort, netkort eller lydkort.
Find typisk et serienummer eller chipsetnummer. Det nemmeste er dog hvis man
lige ved hvad enheden bruges til først og fremmest, så er det nemlig ikke
umuligt at finde ud af navn/model osv. ud fra nogle simple data.
Det du skal se på er sådan set hvor stikket (VGA) fra din monitor går ind
henne. Hvis det VGA stik går ind lige ved siden af keyboardstik, com-port
eller lign, så er det mere end højst sandsynligt en integreret del af dit
motherboard. Så er det bare med at finde mærket på dit mobo et eller andet
sted. Med mindre det er en "mærkevære" (IBM/Compaq etc.) så kan du søge på
modelnummeret osv. for at finde drivere.
Går det helt galt så prøv en installation af Win2000. Den finder nok det
hele. Selvom det nok tager lang tid når det er en gammel maskine.

> [...]
> er f.eks. DDRram. Som kører 266 Mhz dobbelt, så det betyder at man skriver
> og læser i hukommelsen med (kan man godt sige) 2x266 Mhz..

hmmm. så vidt jeg ved så er 266 Mhz DDR = 133 Mhz FSB hvor der så kan
skrives og læses på en gang = 266 Mhz.¨
og så fremdeles for 333 Mhz DDR.
RD-RAM er vel principielt hurtigere med en P4.

> Det kan være meget indviklet. og der er sikkert en eller flere der retter
> hvad jeg skriver her. Og det er ok for så lærer vi noget mere..

Ja livet er en skole

Fra : Devast8or

Dato : 01-06-02 00:51

Hvis ikke der står noget som helst på det styke hardware du vil have
identificeret kan du bruge et program der måske kan klare jobbet. Der findes
en hel del af den slags programmer, jeg kan dog kun lige komme i tanker om
SiSoft Sandra. Det kan hentes på http://www.download.com, hvor du vist også
kan finde andre programmer af samme slags.

Devast8or

--
Spamfilter activated