Slette alle lag på harddisken, men beholde~
Fra : Morten

Dato : 31-05-02 20:26

Jeg leder efter et program som kan fjerne filer fra min harddisk totalt
(overskrive det samme sted x antal gange). Det er ikke svært at finde
et sådan program (file removers). Jeg ønsker dog samtidig at nuværende
filer får samme behandling, men hvor de ikke bliver slettet. Altså at
lagene der ligger under disse filer overskrives af de nuværende filer
eller anden tilfældig data.

Det synes jeg ikke at jeg kan finde et Windowsprogram der kan.

--
Morten

Fra : Niels Callesøe

Dato : 31-05-02 21:00

Morten wrote in <news:Xns921FDA0917F23.morten@news.ovi.dk>:

> [...]
> overskrives af de nuværende filer eller anden tilfældig data.
>
> Det synes jeg ikke at jeg kan finde et Windowsprogram der kan.

Erh.. du vil have freespace wipe til non-free-space?

Hvis jeg har forstået dig ret, så kan du løse problemet ved at flytte
dine filer midlertidigt til et andet medie, freespace wipe og flytte
dine filer tilbage igen.

--
Niels Callesøe - nørd light @work
http://www.pcpower.dk/disclaimer.php

Fra : Morten Ovi

Dato : 31-05-02 21:07

Niels Callesøe skrev i news:dk.edb.sikkerhed :

> Erh.. du vil have freespace wipe til non-free-space?
>
> Hvis jeg har forstået dig ret, så kan du løse problemet ved at
> flytte dine filer midlertidigt til et andet medie, freespace wipe
> og flytte dine filer tilbage igen.

Ja, du har forstået mig ret. Men dette lader sig ikke lige gøre,
hvorfor jeg kunne forestille mig at et program "bare" kunne vende hver
eneste bit på hele disken x antal gange - uanset om der var tomt eller
ej. Man kunne evt. køre en freespace whipe først. Det må da findes?

--
Morten

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 31-05-02 21:52

On Fri, 31 May 2002 21:26:01 +0200, Morten <spamtrap0004@ovi.dk>
wrote:

> [...]
>eller anden tilfældig data.
>
>Det synes jeg ikke at jeg kan finde et Windowsprogram der kan.

Du vrøvler.
--
Svend Olaf

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 31-05-02 22:01

Svend Olaf Mikkelsen wrote:
> Du vrøvler.

Vrøvl :)

Han leder efter et program der sletter de områder der ikke er i brug af
filsystemet.

Dette bør være trivielt at kode, fx opret et katalog, i dette katalog
skriver du 'n' filer, på størrelse med allokeringsenhedsstørrelsen,
indeholdene tilfældig data. 'n' skal være så stor at disken løber fuld,
derefter slettes de 'n' filer.

Dog er dette ikke effektivt, bla. vil datastrukturen indeholdene fil
indekset ikke blive overskrevet med tilfældig data. Men leder du også
efter denne feature?

Spørgsmålet er nu, hvad skal du bruge det til?

Fra : Kasper Dupont

Dato : 01-06-02 09:44

"Christian E. Lysel" wrote:

> Vrøvl :)
>
> Han leder efter et program der sletter de områder der ikke er i brug af
> filsystemet.

Nej, det program har han, så vidt jeg forstod allerede fundet.
Derimod ønsker han, et program, der overskriver alle sektorer
x gange med tilfældige data. Hvis der er filer i en given
sektor skal de først flyttes til en anden sektor.

Funktionaliteten laves nemest som en ekstra feature i et
defragmenteringsprogram.

> [...]
>
> Dog er dette ikke effektivt, bla. vil datastrukturen indeholdene fil
> indekset ikke blive overskrevet med tilfældig data. Men leder du også

Du glemmer slackspace i slutningen af filer.

> Spørgsmålet er nu, hvad skal du bruge det til?

Godt spørgsmål, hvad har han af data, som han er bange for
nogen vil gøre så stort et nummer ud af at finde? Og
hvorfor har han ikke krypteret dem i første omgang?

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 31-05-02 22:10

Morten wrote:

> [...]
> filer får samme behandling, men hvor de ikke bliver slettet. Altså at
> lagene der ligger under disse filer overskrives af de nuværende filer

Det kunne forholdsvist nemt laves, men med risiko for at miste
data, hvis programmet blev afbrudt, inden det bliver færdigt.
Forestil dig, at en sektor er ved at blive overskrevet flere
gange, og originalen kun eksisterer i ram. Hvis stømen
forsvinder inden originalen bliver skrevet tilbage igen, vil
din sektor gå tabt.

En løsning, der ikke har denne risiko vil være meget mere
compliceret at lave. Nogle af teknikerne brugt i
defragmenteringsprogrammer kan også bruges her. Hvor pålidelige
defragmenteringsprogrammer er nu til dags ved jeg ikke, men jeg
har tidligere mistet data ved at afbryde et
defragmenteringsprogram. (Jeg kan ikke huske, om det var
speedisk eller defrag.)

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Niels Callesøe

Dato : 31-05-02 23:54

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> gange, og originalen kun eksisterer i ram. Hvis stømen
> forsvinder inden originalen bliver skrevet tilbage igen, vil

Det burde vel egentlig ikke være et problem, svjks.

Wipe et område der allerede er tomt (område A) -> kopier data (fra
område B) til dette område -> opdater FAT (dobbelt-check) -> wipe B.

Det lidt mere tricky, så vidt jeg kan se, er det område FAT'en ligger
i, men det kan nok også ordnes.

--
Niels Callesøe - nørd light
"Again and again they struck him on the head with a

Fra : Kasper Dupont

Dato : 01-06-02 09:51

"Niels Callesøe" wrote:

> Det burde vel egentlig ikke være et problem, svjks.
>
> Wipe et område der allerede er tomt (område A) -> kopier data (fra
> område B) til dette område -> opdater FAT (dobbelt-check) -> wipe B.

Ja, men det kan ikke gøres uden indgående kendskab til
det underliggende filsystem. Den procedure du foreslår
minder meget om hvad der foregår under en defragmentering.

> Det lidt mere tricky, så vidt jeg kan se, er det område FAT'en ligger
> i, men det kan nok også ordnes.

Ikke noget stort problem så vidt jeg kan se. Hvis der
aldrig har ligget anden end FAT i de pågældende sektorer,
vil der næppe ligge noget kompromiterende "under" de
sektorer. Desuden kan de også overskrives: Læs en sektor
fra FAT, overskriv x gange med tilfældige data, skriv
data tilbage. Hvis noget går galt har du stadig en
backup i den anden FAT tabel. Et fornuftigt diskcheck
program, vil kunne gennemskue hvilket eksemplar, der er
rigtigt.

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 01-06-02 05:55

Hej Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk>

>defragmenteringsprogrammer kan også bruges her. Hvor pålidelige
>defragmenteringsprogrammer er nu til dags ved jeg ikke, men jeg
>har tidligere mistet data ved at afbryde et
>defragmenteringsprogram.

Principielt flytter den rundt på data på harddisken - og bruger tom
plads som midlertid placering til det kan flyttes på plads.

Jeg har aldrig set problemer ved manuelt at stoppe en defrag - men det
kan sikkert godt opstå problemer hvis man bare slukker maskinen eller
den går ned.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Kasper Dupont

Dato : 01-06-02 10:03

Lars Kim Lund wrote:

> [...]
>
> Jeg har aldrig set problemer ved manuelt at stoppe en defrag - men det
> kan sikkert godt opstå problemer hvis man bare slukker maskinen eller

Det var et manuelt stop, hvor det gik galt. Og en utidig
afbrydelse af programmet (som crash eller strømafbrydelse)
burde også kunne laves forholdsvis sikker. (Men det var
næppe tilfældet i den pågældende version.)

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 31-05-02 22:36

Morten <spamtrap0004@ovi.dk> writes:

> lagene der ligger under disse filer overskrives af de nuværende filer
> eller anden tilfældig data.

Jeg er lidt nysgerrig: Hvem vil du beskytte dig imod ?

Hvis du mener du kender nogle der har udstyret og ekspertisen til at
hente sådanne oplysninger frem vil jeg anbefale:

1. Tag Backup
2. Brug en forhammer eller en smelteovn til på den nuværende harddisk
3. Sæt en ny harddisk i, brug evt. et krypteret filsystem som du
restorer på.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 31-05-02 23:57

Thomas Jespersen wrote:

> Jeg er lidt nysgerrig: Hvem vil du beskytte dig imod ?
>
> Hvis du mener du kender nogle der har udstyret og ekspertisen til at
> hente sådanne oplysninger frem vil jeg anbefale:
[snip drastiske midler]

Hvad med en modstander der hverken har udstyret eller ekspertisen, men
derimod har de kroner det koster at få det ordnet af et firma der er
eksperter i den slags? Jeg hører det kan gøres for menneskepenge idag.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 01-06-02 05:29

"Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> writes:

> Hvad med en modstander der hverken har udstyret eller ekspertisen, men
> derimod har de kroner det koster at få det ordnet af et firma der er
> eksperter i den slags? Jeg hører det kan gøres for menneskepenge idag.

Fint. Findes der software der garanteret kan slette bitmønstre 100%
fra de underliggende lag? Det var mere det jeg ville ind på.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 01-06-02 14:26

Thomas Jespersen wrote:

> Fint. Findes der software der garanteret kan slette bitmønstre
> 100% fra de underliggende lag? Det var mere det jeg ville ind på.

Ok, så misforstod jeg dig.

Ja, det tror jeg der gør. Jeg skriver tror, fordi jeg ikke selv har nok
forstand på det til at kunne forklare eller efterprøve det, men jeg
læste for et stykke tid tilbage et ret interessant teknisk whitepaper
om netop sletning af data på almindelige diskmedier.

I det pågældende whitepaper[1] gennemgik skribenterne (som tydeligvis
var eksperter indenfor området) de forskellige metoder til at genskabe
data samt deres styrker og svagheder. Til sidst opstillede de en metode
til at slette data som ved hjælp af 16 passes overskrev diskområdet med
bestemte bitmønstre som hver især specifikt gik efter at umuliggøre
recovery med de metoder de havde ridset op tidligere.

For en lægmand som jeg, gav de alt i alt et indtryk af at deres metode
var meget sikker og at den - i hvert fald med den teknik der var kendt
af skribenterne - ville kunne opnå 100% sletning.

[1]: Som jeg desværre ikke kan finde igen, så jeg er nød til at tage
fra hukommelsen.

Fra : Niels Andersen

Dato : 02-06-02 21:13

Niels Callesøe wrote in <Xns92209BF46BA0k5j6h4jk3@193.88.15.213>:
> Hvad med en modstander der hverken har udstyret eller ekspertisen, men
> derimod har de kroner det koster at få det ordnet af et firma der er
> eksperter i den slags?

Hvad er forskellen for ham, der vil have slettet data?

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-06-02 19:36

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Hvad er forskellen for ham, der vil have slettet data?

At han ikke kun skal beskytte sig mod personer med evner og
interesse i at tilgå hans data. Hans skal også beskytte sig mod
personer med penge og interesse i at tilgå hans data.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Niels Andersen

Dato : 02-06-02 22:10

Allan Olesen wrote in <3cfa6647$0$17502$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> At han ikke kun skal beskytte sig mod personer med evner og
> interesse i at tilgå hans data. Hans skal også beskytte sig mod
> personer med penge og interesse i at tilgå hans data.

Jeg kan stadig ikke se at det skulle betyde noget, om folk gør det selv,
eller betaler sig fra det.

Jeg er også ret sikker på at Merlin er ligeglad med om jeg nakker en PS2
(hvis de da har sådan nogle), eller om jeg betaler en for at gøre det for
mig.
De beskytter sig bare mod alle der kunne finde på at gøre det.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Niels Callesøe

Dato : 02-06-02 20:53

Niels Andersen wrote:

> Jeg kan stadig ikke se at det skulle betyde noget, om folk gør det
> selv, eller betaler sig fra det.

Læs det oprindelige indlæg jeg svarede på igen, og derefter Allans svar
til dig. Hvis der stadig ikke er en klokke der ringer, så giver jeg op.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 02-06-02 22:22

On 02 Jun 2002 19:52:43 GMT, "Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> wrote:

>Læs det oprindelige indlæg jeg svarede på igen, og derefter Allans svar
>til dig. Hvis der stadig ikke er en klokke der ringer, så giver jeg op.

Apropos ot give op, så er det vel håbløst at forklare, at der ikke er
nogen firmaer, der tilbyder at gendanne overskrevne data.
--
Svend Olaf

Fra : Niels Callesøe

Dato : 02-06-02 22:29

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Apropos ot give op, så er det vel håbløst at forklare, at der ikke er
> nogen firmaer, der tilbyder at gendanne overskrevne data.

Hmm. Et goolge efter "data recovery overwritten data" giver ellers
masser af hits. Nu har jeg aldrig selv skullet forsøge at genskabe
overskrevne data (der var vigtige nok til at give penge for det), men
det ser ellers ud til at der er firmaer nok der vil gøre forsøget.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 02-06-02 23:04

On 02 Jun 2002 21:29:10 GMT, "Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> wrote:

> [...]
>overskrevne data (der var vigtige nok til at give penge for det), men
>det ser ellers ud til at der er firmaer nok der vil gøre forsøget.

Nej.
--
Svend Olaf

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-06-02 00:49

Niels Callesøe wrote:
> [...]
> overskrevne data (der var vigtige nok til at give penge for det), men
> det ser ellers ud til at der er firmaer nok der vil gøre forsøget.

Søg tilbage i gamle tråde i denne nyhedsgruppe.

I det fleste tilfælde er data'erne ikke overskrevet, eller også er
harddisken 20 år gammel.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 02-06-02 22:44

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Apropos ot give op, så er det vel håbløst at forklare, at der ikke er
> nogen firmaer, der tilbyder at gendanne overskrevne data.

Jeg kender kun navnet på et selskab indenfor den branche.
Firmaet hedder IBAS, og jeg ved ikke hvor meget de kan.

Når man beskytter data, plejer man at beskytte sig mod
angreb, der kan lade sig gøre i teorien, og ikke kun
angreb, der i øjeblikket kan lade sig gøre i praksis.

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 02-06-02 23:07

On Sun, 02 Jun 2002 23:43:32 +0200, Kasper Dupont
<kasperd@daimi.au.dk> wrote:

>Jeg kender kun navnet på et selskab indenfor den branche.
>Firmaet hedder IBAS, og jeg ved ikke hvor meget de kan.

De kan ikke.

>Når man beskytter data, plejer man at beskytte sig mod
>angreb, der kan lade sig gøre i teorien, og ikke kun
>angreb, der i øjeblikket kan lade sig gøre i praksis.

Korrekt, men det kan være udmærket at vide om det er teori eller
praksis.
--
Svend Olaf

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-06-02 18:14

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:

>Når man beskytter data, plejer man at beskytte sig mod
>angreb, der kan lade sig gøre i teorien, og ikke kun
>angreb, der i øjeblikket kan lade sig gøre i praksis.

Jeg kan ikke lade være med at spekulere over, i hvor mange lag
det kan lade sig gøre i teorien.

Jeg kan sagtens se, at "1 overskrevet med 1", magnetisk må være
lidt mere "1" end "0 overskrevet med 1". Og denne forskel er
sikkert målbar. Jeg går desuden ud fra, at forskellen aftager
eksponentielt, jo flere gange, man overskriver.

Men der er vel også en forskel mellem "1 overskrevet med 1" og "1
overskrevet med 1", hvis man gør det to forskellige steder på
skiven.

Dvs. at efter et antal overskrivninger drukner den gamle
information.

Så er spørgsmålet: Kan nogen sætte tal på de to ovennævnte
forskelle, så man har noget at regne på?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Madsen

Dato : 01-06-02 01:49

Kasper Dupont skrev:

> Nogle af teknikerne brugt i defragmenteringsprogrammer kan også
> bruges her.

Norton Speedisk har en funktion der hedder Wipe free space. Om det
så er det Morten efterlyser er jeg ikke sikker på, og hvor sikker
funktionen i Norton Speedisk er, ved jeg heller ikke.

http://www.symantec.com/nu/nu_9x/features.html
Wipe Info ™ lets you permanently erase sensitive data for maximum
security.

http://www.pcworld.com/howto/article/0,aid,15711,pg,4,00.asp
You may already have a program that can overwrite data so it can't be
recovered. For instance, Norton Utilities comes with a program called
WipeInfo, which will securely delete a file, folder, or the free space
on your drive. Or with Mijenix PowerDesk Utilities 98, you can render a
file irretrievable by highlighting it and selecting File, Destroy

Madsen.

Fra : Morten

Dato : 01-06-02 18:10

Madsen skrev i news:dk.edb.sikkerhed :

> Norton Speedisk har en funktion der hedder Wipe free space. Om det
> så er det Morten efterlyser er jeg ikke sikker på, og hvor sikker
> funktionen i Norton Speedisk er, ved jeg heller ikke.

PGP har tilsvarende. Det er præcis det jeg søger til at wipe free
space. Det har jeg nu prøvet. Om det virker kan jeg ikke bevise, men
jeg føler mig rimelig sikker.

Mit andet spørgsmål gik på hvordan man fjerner de informationer der
ligger i de dybere lag på disken i non-freespace områder. Ud fra de
mange svar der er kommet, tror jeg at jeg kan se en (lidt besværgelig)
metode til at løse dette: Flytte fortrolig data i krypteret form over
på et backup-medie og så bruge wipe free space på drevet.

Tak for de mange svar. Hvis der er nogen af jer der har noget
litteratur på området ville jeg gerne høre om dette. Især noget i stil
med hvad Niels skriver om i <Xns92209CFA3EE3Bk5j6h4jk3@193.88.15.213>.

--
Morten

Fra : Kasper Dupont

Dato : 01-06-02 09:57

Madsen wrote:

> Norton Speedisk har en funktion der hedder Wipe free space. Om det
> så er det Morten efterlyser er jeg ikke sikker på, og hvor sikker
> funktionen i Norton Speedisk er, ved jeg heller ikke.

Det tror jeg ikke.

> http://www.symantec.com/nu/nu_9x/features.html
> Wipe Info ? lets you permanently erase sensitive data for maximum
> security.

Denne feature kan SVJV indstilles til at være mere sikker
end den du nævner i speedisk. Men den rører ikke dine
brugte sektorer. En anvendelse af wipe free space
efterfulgt af en defragmentering og endelig wipe free
space igen, vil nogen gange opnå det ønskede, men er ikke
sikker.

Hvorfor har Symantec ikke fundet på at kombinere de to
features i et program? Så ville man nemlig have det
efterlyste program.

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk