Nyt lydkort (Audigy) og /dev/dsp
Fra : Niels Andersen

Dato : 30-05-02 13:18

Jeg har udskiftet min gamle Sounb Blaster PCI64 med en Sound Blaster Audigy.

Jeg har kompileret en ny kerne, hvor jeg har tilføjet dette:

m Creative SBLive! (EMU10K1)
m OSS sound modules
m MPU-401 support (NOT for SB16)

Altså alle tre som moduler.

Understøttelse af det gamle kort har jeg ikke pillet ved:

y Ensoniq AudioPCI (ES1370)

Den er altså ikke et modul, men er kompileret ind i kernen.

Jeg har så leget lidt med modconf. "emu10k1" kan jeg ikke få til at køre
(No such device).

Jeg kan der imod godt indlæse "mpu401", hvilket automatisk indlæser "sound"
(OSS sound modules).

Men jeg kan ikke få bæstet til at give lyd fra sig. :)

$ play test.wav
playing test.wav
sox: Can't open output file '/dev/dsp': No such device
$ mplayer test.avi
[...]
AO: [oss] 44100Hz Stereo Signed 16-bit (Little-Endian)
ao2: 44100 Hz 2 chans Signed 16-bit (Little-Endian)
Can't open audio device /dev/dsp: No such device -> no sound
couldn't open/init audio device -> NOSOUND
Audio: no sound!!!
[...]
$ mplayer test.avi -ao sdl
[...]
AO: [sdl] 44100Hz Stereo Signed 16-bit (Little-Endian)
SDL: Samplerate: 44100Hz Channels: Stereo Format Signed 16-bit
(Little-Endian)
mcop warning: user defined signal handler found for SIG_PIPE, overriding
SDL: Unable to open audio: Unable to initialize ARTS
couldn't open/init audio device -> NOSOUND
Audio: no sound!!!
[...]
$ file /dev/dsp*
/dev/dsp: character special (14/3)
/dev/dsp1: character special (14/19)
/dev/dsp2: character special (14/35)
/dev/dsp3: character special (14/51)

Hvad kan jeg så gøre nu?

I øvrigt vil jeg gerne have surround (ac3?) til at fungere, noget specielt
jeg skal gøre i den sammenhæng? Eller skal jeg bare få det grundlæggende
til at køre, og så fyre op under mplayer?

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-05-02 15:10

Niels Andersen wrote in <10nJ8.29182$4f4.1086050@news000.worldonline.dk>:
> Jeg har kompileret en ny kerne, hvor jeg har tilføjet dette:
> m Creative SBLive! (EMU10K1)
> m OSS sound modules
> m MPU-401 support (NOT for SB16)
> Altså alle tre som moduler.

Oh ja, dmesg slutter sådan her:

Creative EMU10K1 PCI Audio Driver, version 0.18, 13:42:33 May 30 2002
Creative EMU10K1 PCI Audio Driver, version 0.18, 13:42:33 May 30 2002
Creative EMU10K1 PCI Audio Driver, version 0.18, 13:42:33 May 30 2002

Grunden til at den er der tre gange er muligvis at jeg har leget med
modprobe.

Jeg kan ikke lige finde andet om lydkort i dmesg.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-05-02 15:42

Niels Andersen wrote in <10nJ8.29182$4f4.1086050@news000.worldonline.dk>:
> m MPU-401 support (NOT for SB16)

Pludselig gik det op for mig... MPU-401 er noget midi-værk...

Jeg arbejdede videre med "emu10k1" og fandt ud af, at der ikke er
Audigy-support endnu, i hver fald ikke i kernen. Jeg hentede en ny emu10k1,
og nu kører det bare... :)

Nu mangler jeg bare at lege med surround. Jeg ved bare ikke om mine
medie-filer overhovedet indeholder surround.
Der er faktisk kun én jeg ser sikker på, og den kan jeg ikke afspille. :-/
(Den hedder .ac3 til sidst, aner ikke hvordan jeg skal afspille den)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-05-02 13:45

Niels Andersen wrote:

> Der er faktisk kun én jeg ser sikker på, og den kan jeg ikke afspille. :-/
> (Den hedder .ac3 til sidst, aner ikke hvordan jeg skal afspille den)

Uden at være sikker, mener jeg at MPlayer (www.mplayerhq.hu) kan spise
..ac3...

/Rasmus

\ / ASCII ribbon campaign
X against HTML mail
/ \

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-05-02 18:21

Rasmus Bøg Hansen wrote in <ad56s6$3ot$1@carlsberg.amagerkollegiet.dk>:
> Uden at være sikker, mener jeg at MPlayer (www.mplayerhq.hu) kan spise
> .ac3...

Den .ac3-fil jeg har æder den ikke. Den aner simpelt hen ikke hvad det er.
Jeg har nogle AVI'er, som vist kræver AC3-codec. Men mplayer (selv med
-channels 4 tilføjet) mener helt bestemt at 2 kanaler må være nok.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-05-02 16:39

Niels Andersen wrote:

> Den .ac3-fil jeg har æder den ikke. Den aner simpelt hen ikke hvad det er.
> Jeg har nogle AVI'er, som vist kræver AC3-codec. Men mplayer (selv med
> -channels 4 tilføjet) mener helt bestemt at 2 kanaler må være nok.

Jeg mener at kunne huske noget om en pakke med en AC3-codec - ac3dec hedder
den vist. Måske MPlayer kan finde ud af at linke til den?

/Rasmus

He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a
question remains a fool forever.

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-05-02 19:43

Rasmus Bøg Hansen wrote in <ad5h3f$cll$3@carlsberg.amagerkollegiet.dk>:
> Jeg mener at kunne huske noget om en pakke med en AC3-codec - ac3dec
> hedder den vist. Måske MPlayer kan finde ud af at linke til den?

Woohoo, jeg har fået det til at køre nu. :)

Problemet var dels at mine test-filer ikke var ac3 alligevel. Jeg fik fat i
en ac3 test-fil (et kort video-klip med ac3-lyd), og så kunne jeg lege.
Det viste sig at mplayer ikke selv finder ud af at lave surround, der skal
en parameter på: "-channels 4" eller "-channels 6", alt efter hvor mange
højtalere man har. (Den sidste er til 5.1)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0