Ghost af raid1 på dell2450 server
Fra : Heinrich

Dato : 30-05-02 07:22

Vi har 2 servere der står for at få nye diske, er der nogen der kan
hjælpe lidt med at få lavet en bootdisk til ghost. Det er lidt bøvlet
at få lov til at lave noget på maskinerne da de kører som
Citrix-servere med 50-100 brugere der INGEN forståelse har for at der
skal laves noget på maskinerne , men sådan vil det jo altid være.
Vi har prøvet at boote på en win2k-cd og der kan der ikke findes nogen
diske da den åbenbart ikke har de rigtige drivere til scsi-contr. så
er det jo jeg ikke rigtig tror at der findes drivere hvis jeg skal
lave en ghost-diskette af f.eks. en win98-diskette eller der er måske
en anden type bootdiskette jeg skal lave? Der er jo i Dell openmanage-
cd'en en eller anden mulighed for at lave en boot-diskette, men er det
en diskette jeg kan bruge til at lave en ghost-diskette med? Jeg ved
godt at "det kan jeg da bare undersøge" men jeg får ikke lov til at
lege med makineriet i arbejdstiden og dårligt nok udenfor, da der er
en del brugere der via dial-in bruger disse citrixservere. Så hvis der
skal slukkes for maskinerne skal der sendes en mail rundt til alle de
brugere der kunne tænkes at bruge serverne. Det er en Dell perc/3si
arraymanager der sidder på en adaptec 7899 scsiraidcontr. og det er
muligt at sætte alle 4 diske i på en gang så en ghostning foregår
"lokalt" på maskinen. Vi har dog også muligheden for at for at
tilslutte en extern tapestation, men dette er dog en lidt bøvlet
løsning så der er klart at foretrække at det kan foregå med de 4 diske
tilsluttet således at det hele foregår lokalt.
Mvh Heinrich

Fra : Henning

Dato : 30-05-02 15:39

> [...]
>"lokalt" på maskinen. Vi har dog også muligheden for at for at
>tilslutte en extern tapestation, men dette er dog en lidt bøvlet

Hvordan tager du backup i dagligdagen?
Den "rigtige" måde er at lave en komplet backup, installere den nye
maskine via DOSA, og rulle backuppen tilbage.

Den "nemme" måde er, at lukke den kørende server ned, tage den ene
disk ud, genstarte serveren, acceptere at disken mangler, isætte ny
disk og rebuilde. Så har du tre ens diske - kan du følge mig?
Den nye maskine konfigureres med et spejl med tomme diske - ned med
serveren, ud med begge diske, i med den nyopbyggede fra server 1 og så
fremdeles!

Når det hele er ovre kører du SYSPREP - og woila

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Heinrich

Dato : 03-06-02 11:33

Henning <newsmail@mailme.dk> wrote in message news:<15ecfuk6c2t4c4v7dvs6d51klhlkbtnvtg@4ax.com>...
> [...]

Først lige unskyld at det har taget lidt tid at vende tilbage....

> Hvordan tager du backup i dagligdagen?

Det gør vi med "Arcserve" hvor det kører incremmental til daglig og
fuld backup hver fredag.

> Den "rigtige" måde er at lave en komplet backup, installere den nye
> maskine via DOSA, og rulle backuppen tilbage.

Ville det så ordne det på den måde at vi har den fulde plads på de nye
diske? Eller vil der kun blive brugt de originale 9.1gb? Vi ville ikke
have meget interesse i at bruge mere end et drev på de 2 citrixservere
men bare have én større disk bagefter på hver server.

> Den "nemme" måde er, at lukke den kørende server ned, tage den ene
> disk ud, genstarte serveren, acceptere at disken mangler, isætte ny
> disk og rebuilde. Så har du tre ens diske - kan du følge mig?

Jo... jeg kan godt følge dig men så er der jo problemet med
størrelsen på parationen, der som jeg forstår det kun vil være på de
originale 9.1gb og ikke de nye 18.1

> [...]
> fremdeles!
>
> Når det hele er ovre kører du SYSPREP - og woila

Jeg tænker bare at det må være nemmere at "bare" lave en ghost og
derefter smække de nye diske i der hvor de gamle sad, mit problem er
bare at få lavet en bootdiskette der passer til det hardware der nu
sidder i maskinen. Jeg syntes nemlig at jeg har svært ved at finde
dos-drivere til de perc/3si scsi-backplane der sidder i maskinen, men
de er måske slet ikke nødvendige? men kun dem til selve scsi-contr.
7899 og kunne det tænkes at ghost selv er i stand til at finde de
rigtige drivere når man bruger boot-disk-wizarden.....

> Henning
> hsb@FJERNESimage.dk

Nå... vi skal rode med det her i weekenden samtidig med at den nye
as400 skal installeres, der bliver jo nok noget ventetid i den
forbindelse
Mvh Heinrich

Fra : Henning

Dato : 03-06-02 15:13

>Det gør vi med "Arcserve" hvor det kører incremmental til daglig og
>fuld backup hver fredag.
Dvs. at du er koblet op mod en tapestation - hvorfor så blande en helt
tredie ind i billedet?

> [...]
>have meget interesse i at bruge mere end et drev på de 2 citrixservere
>men bare have én større disk bagefter på hver server.
Hov, hov - det er første gang du nævner større diske??
Men nej, softwaren er ligeglad med partitionsstørrelser. Du opretter
nye partitioner på det nye raid (C, D, E osv.) og ruller de respektive
drevs data tilbage.

>Jo... jeg kan godt følge dig men så er der jo problemet med
>størrelsen på parationen, der som jeg forstår det kun vil være på de
>originale 9.1gb og ikke de nye 18.1
Igen - det er først nu du nævner 18G contra 9G!

> [...]
>7899 og kunne det tænkes at ghost selv er i stand til at finde de
>rigtige drivere når man bruger boot-disk-wizarden.....

Jeg troede det var i forbindelse med en serieinstallation af en flok
citrix-servere, du ville spare tid og lave ens installationer, ikke at
du ville udvide det eksisterende raid.

Så vil jeg helt klar anbefale backup-løsningen. Går noget galt har du
stadig de gamle diske med et kørende system liggende til fall-back.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Heinrich

Dato : 04-06-02 06:53

Henning <newsmail@mailme.dk> wrote in message news:<e3umfuserrs6858so6avui6ag85ut1k6co@4ax.com>...

> Dvs. at du er koblet op mod en tapestation - hvorfor så blande en helt
> tredie ind i billedet?

Det er lidt fordi at det tager syv lange og syv brede før den gamle
djævel får lavet noget, også lidt fordi det virker (i mine øjne) mere
bøvlet at skulle køre over netværket. Jeg aner heller ikke en brik om
hvorvidt den backup der bliver taget vitterligt er "fuld" eller bare
er til at gendanne de enkelte biblioteker efter en re-inst. af win2k.
Vi får som nævnt en ny as400 og der er mange andre ting der skal gåes
efter ved den lejlighed, så hvis jeg kunne lege for mig selv ovre i
det ene hjørne uden at skulle tage hensyn til om hvorvidt netværket nu
også kører så er jeg da meget hjulpet

> Hov, hov - det er første gang du nævner større diske??

ÆV! Det er nemt nok at sidde og tænke den slags selv.......

> Men nej, softwaren er ligeglad med partitionsstørrelser. Du opretter
> nye partitioner på det nye raid (C, D, E osv.) og ruller de respektive
> drevs data tilbage.

Jah.... Vi havde en "eskpert" herude der lavede noget med noget
tapebackup, som slet ikke duede til noget som helst. Vores lokale drev
har bogstaverne O: T: , derfor ville jeg helst at vi fik lavet en kopi
af diskene så alle de ting der nu er som de er også bliver ved med at
være på den måde.

> Igen - det er først nu du nævner 18G contra 9G!

ÆV!ÆV!

> Jeg troede det var i forbindelse med en serieinstallation af en flok
> citrix-servere, du ville spare tid og lave ens installationer, ikke at
> du ville udvide det eksisterende raid.

ÆV!ÆV!ÆV! Det ville være nemmere at få hjælp hvis man husker at
beskrive ens problem......

> Så vil jeg helt klar anbefale backup-løsningen. Går noget galt har du
> stadig de gamle diske med et kørende system liggende til fall-back.

Jeg har da også stadig de gamle diske hvis jeg kan ghoste diskene....
jeg ved godt at jeg skal fjerne det ene sæt før jeg genstarter, da man
ellers risikerer at windows bliver lidt forvirret over de to systemer.

> Henning
> hsb@FJERNESimage.dk

Mvh Heinrich

Fra : Henning

Dato : 04-06-02 13:48

>Jeg har da også stadig de gamle diske hvis jeg kan ghoste diskene....
>jeg ved godt at jeg skal fjerne det ene sæt før jeg genstarter, da man
>ellers risikerer at windows bliver lidt forvirret over de to systemer.

Joohh - det kan man godt sige... Erfaringsmæssigt er det noget andet.
Klokken er tre om natten, du er træt, det hele er gået skævt...
Hvordan var det nu lige Ghosten var kørt sidst? Jeps - den forkerte
vej!
Så er det bedre at have de originale diske liggende på kontoret ved
siden af, så du ikke ved et uheld "kommer til"....

Henning
hsb@FJERNESimage.dk