Jmail?
Fra : Michael Boysen

Dato : 29-05-02 18:30

Hej gutter.

Jeg aner ikke, hvor jeg skal spørge, så jeg prøver her.

Flg. 2 linier har jeg i min kode:
JMail.Charset = "iso-8859-1"
JMail.ContentTransferEncoding = "8bit"

Hvad gør de godt for - er de nødvendige?
Oplyser charset bare, at det er dansk?
Lidt forklaring vedr. ContentTransferEncoding ville bare være lækkert

Venlig hilsen
/Michael Boysen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 29-05-02 22:14

Michael Boysen wrote in news:ad338v$st6$1@sunsite.dk:

> Hej gutter.
>
> Jeg aner ikke, hvor jeg skal spørge, så jeg prøver her.
>
> Flg. 2 linier har jeg i min kode:
> JMail.Charset = "iso-8859-1"

alle tegn "i verden" er inddelt i forskellige klasser. Eksempler på disse
er Latin-1, Latin-9, UTF-8, UTF-7 etc. UTF-varianterne benyttes mest i
USA, mens Latin-1 også hedder "Western-ISO" i Windows-sammenhænge. Latin-
9 bruges vist mest i Central-Europa [1]. For at en applikation skal kunne
forstå noget input korrekt - dvs typisk vise det for en bruger - skal den
have at vide, hvilket karakter-sæt (klasse) der er brugt. Det er bla.
derfor du på webside skal fortælle dette i et meta-tag, så din browser
kan vise siden korrekt. Du kan selv se dette ved at fortælle din browser,
at en side fx er i UTF-8 format. Hvis siden indeholder fx nogle af de
europæiske tegn, så vil de blive vist med forkert tegn.

> Lidt forklaring vedr. ContentTransferEncoding ville bare være lækkert

Dette er den måde selve teksten indkodes på. Du kan typisk vælge
7bit,8bit og Quoted Printable [2]. 7bit og 8bit fortæller, hvilken
tegntabel tegnene i teksten er genereret ved. Hvis man vælger 7bit, så
skal et tegn repræsenteres med tallene 1-127 (prøv evt at se in ASCII-
tabel, hvilke tegn det så er muligt at bruge). Hvis man bruger 8bit er
skal man kunne repræsentere hvert tegn med tallene 1 - 255. 7bit-encoding
har bla. den konsekvens, at man ikke kan bruge fx æ,ø,å direkte, men må
lave dem om. Dette betyder, at fx "Børn" bliver til "B=F4rn" ... eller
noget lignede ... jeg har ikke testet det. Hvis man anvender en
applikation/komponent som fx JMail, så omkoder den selv teksten ... det
har faktisk kun noget du kommer ud for selv at skulle gøre, hvis du selv
koder din Mail-applikation, webbrowser eller lignende.

[1] Et pudsigt eksempel heri er, at Euro-tegnet faktisk ikke findes i
Latin-1 klassen ... men derimod i Latin-9 klassen.

[2] Jeg er ikke klar over de mere subtile detaljer ifb denne metode.

:)

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Michael Boysen

Dato : 29-05-02 22:31

Jesper Stocholm skrev:
> alle tegn [SNIP en omfattende forklaring]

Mange tak så blev jeg så meget klogere. Jeg har altid bare klasket det på
mine sider, uden egentlig at ane "virkningen".

> Dette [SNIP endnu en rigtig god forklaring]

Mange tak for nogle rigtig gode forklaringer - Hjernen er så småt ved at
komme i omdrejninger trods tidspunktet

Bedste hilsner
/Michael Boysen
http://www.rokkerne.dk/

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 30-05-02 10:45

Michael Boysen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Mange tak så blev jeg så meget klogere. Jeg har altid bare klasket det på
> mine sider, uden egentlig at ane "virkningen".

uha ... det må man aldrig gøre ... :) Sund skepsis må man aldrig lægge på
hylden ...

> Mange tak for nogle rigtig gode forklaringer - Hjernen er så småt ved at
> komme i omdrejninger trods tidspunktet

Husk i øvrigt på, at indholdet i Emne-linien i et indlæg bør matche
indholdet af selve indlægget. Det er godt nok JMail du anvender til at sende
emails, men du spørger specifikt om .Charset og .ContentTransferEncoding.
Derfor ville det være en god idé om disse ord også stod i emnet for dit
indlæg. Da jeg ville svare på dit oprindelige indlæg, kunne jeg nemlig ikke
finde det ... jeg havde nemlig "kun" lagt mærke til indholdet i dit indlæg -
og det har faktisk ikke så meget med emnet at gøre ...

/Jesper Stocholm
... der håber, at han ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG kommer til at kode særligt
meget i alm. ASP igen ... :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Michael Boysen

Dato : 30-05-02 21:38

Jesper Stocholm skrev:
> Husk i øvrigt på, at indholdet i Emne-linien i et indlæg bør matche
> indholdet af selve indlægget.

Nu sviner du mig jo til på samme baggrund, som jeg selv (dagligt) forbander
andre langt væk
Skal nok..........

Bedste hilsner
/Michael Boysen