At bygge en hjemmeside.
Fra : claus Christian Lars~

Dato : 29-05-02 11:29

Jeg skal nu til at gøre noget ved at bygge min hjemmeside ordentligt op.
Jeg har ikke erfaring med den slags. Jeg kan se at der i applix er et
program til at lave webpages.
Er der nogen der har erfaring med det?

Eller hvad bruger i andre til hjemmesiden? Jeg mener at have hørt noget
om emacs men det ser mig godt nok noget utilgængeligt ud.

Hvad med staroffice?

Lidt inspiration til at komme igang vil være meget velkomment.

Hilsen claus larsen.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 29-05-02 12:43

On Wed, 29 May 2002 12:29:11 +0200, claus Christian Larsen wrote:

> Jeg skal nu til at gøre noget ved at bygge min hjemmeside ordentligt op.
> Jeg har ikke erfaring med den slags. Jeg kan se at der i applix er et
> program til at lave webpages.
> Er der nogen der har erfaring med det?

Bluefish er en god HTML editor.
http://bluefish.openoffice.nl/

Den findes også på freshrpms.net, hvis du benytter en rpm baseret dist.

Bo Simonsen

Join the GNU Generation

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 29-05-02 13:11

"claus Christian Larsen" <tip@tophygiejne.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvad med staroffice?
>
> Lidt inspiration til at komme igang vil være meget velkomment.

Jeg bruger en alm. tekst editor, typisk den indbyggede editor i Midnight
Commander, den supporterer high-lighting af HTML tags. Læs HTML guiden på
http://werbach.com/barebones/, den giver et godt overview.
HTML er faktisk ikke særlig svært og du er kommet meget langt når du har
håndkodet dine egne sider fremfor at basere dig på et værktøj.

Når du har kodet din første INDEX.HTML side, vil du nok opdage problemet med
at vedligeholde mange sider der helst skal være lidt ens i layout.
Til at styre dette kan du bruge SSI (Server Side Includes), siderne hedder
så f.eks. INDEX.SHTML istedet, og du har dermed mulighed for dynamisk at
include forskellige dele, f.eks. en fast top og bund.
Eller endnu mere avanceret kalde i CGI script, kan f.eks. være kodet i Perl,
som dynamisk opbygger siden.

Se http://62.79.12.248/~tsj/, det er alt sammen håndkodet.

Mvh
Torben

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 29-05-02 15:16

claus Christian Larsen wrote:

> Eller hvad bruger i andre til hjemmesiden?

Jeg bruger Quanta til KDE.
Og jeg er lige færdig med at oversætte Composer som er den del af Mozilla.
Den er smart hvis man holder af den slags.

> Lidt inspiration til at komme igang vil være meget velkomment.

Jeps.

Gunner.

--
Aktiv i projektet Gnu Skole.
Et projekt med det formål at udbrede brugen af Open Source Software i

Fra : Peter Jespersen

Dato : 29-05-02 15:29

> [...]

> Hvad med staroffice?
>
> Lidt inspiration til at komme igang vil være meget velkomment.

Det er min overbevisning at man bør have kendskab til HTML, dvs ved
hvorledes det egentligt fungerer, før man kan lave gode html-sider, selv
med et tegn-og-fortæl-værktøj.

Under Windy og OS/2 har jeg i en del år benyttet MED til stort set al
programmering .... jeg har brugt nogle dage på at finde et lignende værktøj
og faldt over et i min egen baghave....nemlig "Kate".

Det skal lige siges at jeg benytter KDE....

Det gode ved Kate er at der ude i højre side er mulighed for en filliste,
der er syntax highligting of KFM integration.

Der mangler så toolbar kostumicering som MED har, hvor det er muligt at
sætte compilere, browsere, debuggere osv op og et tredje vindue til
opsamling at compiler/debugger output...men bortset fra dette er Kate
ganske udemærket....

--

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Linux User # 148303

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 29-05-02 15:53

Peter Jespersen wrote:

> Det er min overbevisning at man bør have kendskab til HTML,

Tak til alle jeg fik min inspiration til at komme igang

Der er vist ingen tvivl om at applix er noget for newbies som mig på det
felt.

De øvrige forslag er mere langsigtede men jeg kan godt se pointen.

Applix overrasker mig til gengæld. Det er blot at klippe klistre og det
er nok der jeg skal begynde )

Hilsen Claus Larsen.

Fra : frank damgaard

Dato : 30-05-02 10:21

> Applix overrasker mig til gengæld. Det er blot at klippe klistre og det
> er nok der jeg skal begynde )

Sørg for at vælge et program der også kontrollerer HTML koden.
Blot at bruge den browser man lige har installeret på sit system
som eneste kontrol er ikke en god ide.

http://validator.w3.org kan være god til at bagefter kontrollere html koden.
fra w3.org kan man også finde link til "tidy" som man kan oversætte
og installere. Den kan også kontrollere og samtidig rette HTML koden
så det følger standarden.

Hos w3.org findes også "amaya" der kan bruges til at lave websider.

Selv foretrækker jeg en god teksteditor (f.eks. emacs) og nogle
gode (opslags-) bøger om HTML, CSS, javascript mv.

--
no signature :)

Fra : DUdsen

Dato : 29-05-02 17:36

> [...]

> Eller hvad bruger i andre til hjemmesiden? Jeg mener at have
> hørt noget om emacs men det ser mig godt nok noget

personligt helder jeg til håndkodet html men lidt php til at
undgå den værste dobbelt kodning.
Her bruger vim men stor set alle teksteditore kan andvendes så
brug dig foretrukne.
Men somme tider er latex2html rar a have i baghånden hvis man da
først er vand til latex

> Hvad med staroffice?

Det eneste staroffice kan er at gemme dokumenter den kan læse
som rimeligt rodet html-kode det samme gælder for stort set alle
word-processorer.

> Lidt inspiration til at komme igang vil være meget velkomment.

glem wysiwyg (what you see is what you get) editorer de generere
aligevel slam kode og så svært er html altså heller ikke.
Opsøg en af nettes mange tutorials f.eks fra
http://www.webcafe.dk og husk at kigge på css og php inden din
side bliver alt for stor.

--
Daniel Udsen <dudsen@gjk.dk>
Køer er gudommlige www.koen.dk

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 29-05-02 19:44

DUdsen wrote:
> claus Christian Larsen wrote:

og så svært er html altså heller ikke.
> Opsøg en af nettes mange tutorials f.eks fra
> http://www.webcafe.dk og husk at kigge på css og php inden din

Du fik mig overbevist. Jeg følger dette her :http://www.html.dk/

og har netop lavet "min første hjemmeside" ( html dokument :)

<title>det er rigtig spændende</title>

Jeg bruger så bluefish som blev foreslået.

Hilsen Claus Larsen

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 29-05-02 22:40

claus Christian Larsen wrote:

> og har netop lavet "min første hjemmeside" ( html dokument :)
>
> <title>det er rigtig spændende</title>
>
> Jeg bruger så bluefish som blev foreslået.

<Religiøst korstog>
Der findes flere måder at definere hvad god HTML er. For nogle er det at
det ser pænt ud i Internet Explorer for andre er det at det er korrekt.
Det første kriterie er subjektivt. Det andet kriterie kan ganske let
efterprøves med <URL:http://validator.w3.org/>
</Religiøst korstog>

Knus
Regnar

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-05-02 01:04

claus Christian Larsen <tip@tophygiejne.dk> writes:

> Eller hvad bruger i andre til hjemmesiden? Jeg mener at have hørt
> noget om emacs men det ser mig godt nok noget utilgængeligt ud.

Hent den nyeste Mozilla, og se om dens Composer del er god nok til
dig. Den minder om Word betjeningsmæssigt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus