Kan man blande NAT/DHCP og "faste" ip-numr~
Fra : Michael Eriksen

Dato : 28-05-02 23:51

Hej Gruppe

Vi bruger pt. faste ip-numre til ca. 300 maskiner, men er ved at dø af
administration.

Kan vi begynde at bruge NAT/DHCP til nye maskiner og have alle de "gamle"
maskiner med fast ip-nummer aktive gennem een router samtidig?

Nettet forestiller jeg mig således (i fixed font):

|-NAT/DHCP-klienter
internet--router--NAT/DHCP server--|
|-fast-nummer maskiner

Går det? Hvis ja, har du et frækt link? (on-topic, tak

mvh

Michael
(e-mail adressen er falsk... - svar i gruppen, tak.)

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 29-05-02 06:30

Michael Eriksen wrote:

> [...]
> internet--router--NAT/DHCP server--|
> |-fast-nummer maskiner
>
> Går det? Hvis ja, har du et frækt link? (on-topic, tak

Det kan du sagtens. Du skal bare lade være med at angive de fasrte
ip-adresser i det range du laver. Eller også skal du skrive hver enkelt
klientmaskine ind i dhcpd.conf med netkortets mac-adresse og tilhørende ip
mm.
Jeg kan ikke forstå at du vil have 300 faste ip-adresser! Efter min mening
er det kun maskiner med serverfunktioner der behøver faste adresser. Resten
kan med STOR fordel ændres til at få adresserne via dhcp.
Link:
http://www.gnuskole.dk/bog/dhcp.html
http://www.gnuskole.dk/router/

Gunner.
--
Aktiv i projektet Gnu Skole.
Et projekt med det formål at udbrede brugen af Open Source Software i

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-05-02 06:40

Michael Eriksen <abc@xyz.dk> writes:

> [...]
>
> Kan vi begynde at bruge NAT/DHCP til nye maskiner og have alle de "gamle"
> maskiner med fast ip-nummer aktive gennem een router samtidig?

Tildelingen af IP-numre har ikke noget med NAT som sådan at gøre.

Med ISC DHCP-serveren er det meget let at sætte en pulje op af
IP-numre til uregisterede maskiner. Maskiner kan så registereres til
et fast IP-nummer når du kender maskinenes netkorts MAC-adresse (den
dukker op i DHCP-serverens log).

Det er rigtigt dejligt nemt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Bo Simonsen

Dato : 29-05-02 12:46

On Wed, 29 May 2002 00:51:24 +0200, Michael Eriksen wrote:

> [...]
>
> Kan vi begynde at bruge NAT/DHCP til nye maskiner og have alle de
> "gamle" maskiner med fast ip-nummer aktive gennem een router samtidig?

Ja så længe de faste ipnummere og dhcp ranget ikke støder sammen så kan du
ja.

Hvis du benytter private ip adresser, reservere da et helt segment til
dhcp.

Bo Simonsen

Join the GNU Generation

Fra : Michael Eriksen