/dev/audio busy?
Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-05-02 21:23

Hej

Jeg har haft noget bøvl med at få lyden til at du i Debian Woody. Jeg fandt
ud af at jeg skulle tilføje brugere der skulle have lov til at bruge lyd
til audio gruppen, men det har ikke hjulpet.
mpg123 siger at den ikke kan åbne 'default sound device' og KDE siger
nogenlunde det samme. Hvis jeg prøver at hælde noget i /dev/audio får jeg
at vide at den er busy:
jes@jes$ echo 123>/dev/audio
bash: /dev/audio: Device or resource busy
Om man lige kan bruge det til noget ved jeg ikke, men er der en måde at
finde ud af hvad det er der optager den? Lyden har ikke virket i denne
installation på noget tidspunkt, mend det fungerer fint i Progeny.

dmesg siger bl.a. følgende:
---
isapnp: Scanning for PnP cards...
isapnp: Calling quirk for 01:00
isapnp: SB audio device quirk - increasing port range
isapnp: Card 'Creative ViBRA16C PnP'
isapnp: 1 Plug & Play card detected total
Soundblaster audio driver Copyright (C) by Hannu Savolainen 1993-1996
sb: Creative ViBRA16C PnP detected
sb: ISAPnP reports 'Creative ViBRA16C PnP' at i/o 0x220, irq 5, dma 1, 5
SB 4.13 detected OK (220)
sb: 1 Soundblaster PnP card(s) found.
---
Så lydkortet er jo fundet.
Kan nogen lige sparke mig på rette spor?

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Dennis Haney

Dato : 29-05-02 13:38

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> writes:

> [...]
> ---
> Så lydkortet er jo fundet.
> Kan nogen lige sparke mig på rette spor?

som root:

lsof | grep audio

Hjalp det?

Og så bør du skifte til ALSA driveren, når din OSS driver ikke
understøtter at flere bruger lydkortet på samme tid...

--
Dennis
I too have always thought explanations were overkill when correcting peoples

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-05-02 22:08

Dennis Haney wrote:

> lsof | grep audio
>
> Hjalp det?

Æhm, den giver flg.:
jes:/home/jes# lsof|grep audio
artsd 331 jes mem REG 3,6 119344 163539
/usr/lib/libaudiofile.so.0.0.2
artsd 331 jes mem REG 3,6 78288 163543
/usr/lib/libaudio.so.2.2
kdeinit 333 jes mem REG 3,6 119344 163539
/usr/lib/libaudiofile.so.0.0.2
kdeinit 333 jes mem REG 3,6 78288 163543
/usr/lib/libaudio.so.2.2
xmms 337 jes mem REG 3,6 119344 163539
/usr/lib/libaudiofile.so.0.0.2
xmms 337 jes mem REG 3,6 50256 50249
/usr/lib/xmms/Input/libcdaudio.so
xmms 341 jes mem REG 3,6 119344 163539
/usr/lib/libaudiofile.so.0.0.2
xmms 341 jes mem REG 3,6 50256 50249
/usr/lib/xmms/Input/libcdaudio.so
xmms 342 jes mem REG 3,6 119344 163539
/usr/lib/libaudiofile.so.0.0.2
xmms 342 jes mem REG 3,6 50256 50249
/usr/lib/xmms/Input/libcdaudio.so
xmms 349 jes mem REG 3,6 119344 163539
/usr/lib/libaudiofile.so.0.0.2
xmms 349 jes mem REG 3,6 50256 50249
/usr/lib/xmms/Input/libcdaudio.so

> Og så bør du skifte til ALSA driveren, når din OSS driver ikke
> understøtter at flere bruger lydkortet på samme tid...

Hvordan gør man det?
Jeg prøvede med apt-get install alsa-base
Setting up alsa-base (0.9+0beta12-3) ...
No ALSA driver installed
Starting ALSA sound driver (version none):modprobe: Can't locate module snd
failed.
Setting up alsa-base (0.9+0beta12-3) ...
No ALSA driver installed
Starting ALSA sound driver (version none):modprobe: Can't locate module snd
failed.

Det samme sker når jeg kører alsaconf. Jeg er lidt lost :-/