Ftp server
Fra : Anders Lund

Dato : 27-05-02 19:30

Jeg har efterhånden leget med linux i et stykke tid, men det er aldig
lykkeds mig at sætte en ftp server op. Jeg har nu besluttet mig for at
installere wu-ftpd, men jeg har ingen anelse hvordan. Jeg har downloadet den
i en rpm pakke, og har kørt rpm --install= wu-ftpd.rpm på den.
Hvad gør jeg vidre?

Mvh
Anders Lund

Fra : Michael Eriksen

Dato : 27-05-02 21:24

> [...]
> installere wu-ftpd, men jeg har ingen anelse hvordan. Jeg har
> downloadet den i en rpm pakke, og har kørt rpm --install= wu-ftpd.rpm

1) Har du et offentligt ip-nummer? Dvs. ikke 192.168.x.x eller 10.10.x.x
fra en adsl-router? Hvis du har et "privat"-ip-nummer, må du se på din
routers dokumentation om hvordan du forward'er portnumre.

2) Kører wu-ftpd? Check med:
/sbin/chkconfig --list
(virker i hvert fald med Redhat)

her skal wu-ftpd være "on", sjovt nok

mvh

Michael
(e-mailadressen er falsk aht. spam)

Fra : Peter Rathlev

Dato : 28-05-02 15:33

"Anders Lund" <webmaster@123grin.dk> wrote in
<3cf27b28$0$78755$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> [...]
>installere wu-ftpd, men jeg har ingen anelse hvordan. Jeg har downloadet
>den i en rpm pakke, og har kørt rpm --install= wu-ftpd.rpm på den.

Som sagt Michael pointerer skal wu-ftpd køre. Hvis den ikke gør det (se
Michaels svar) skal du sørge for dette. Det nemmeste er at lade den køre
gennem xinetd. Find filen '/etc/xinetd.d/wu-ftpd' og fjern linien "disable =
yes". Herefter genstartes xinetd ('/etc/init.d/xinetd restart') og så skulle
den køre.

Herefter skal du lave nogle kontoer. Lav et område et sted på maskinen som
bliver 'root' for ftp-brugere (f.eks '/ftproot'). Herefter laver du en
gruppe der hedder 'ftpchroot' (FTP CHange ROOT) hvis den ikke allerede
findes ('groupadd ftpchroot'). Dette betyder at folk ikke får fuld adgang
til dit system når de logger ind, men kun til denne mappe og det der er
under.

Til sidst laver du de enkelte logins (som kontoer på maskinen) med
kommandoen 'useradd -d /ftproot -g ftpchroot USERNAME', hvor du udskifter de
relevante felter. Husk også at give disse logins et password ('passwd
USERNAME').

Overvej evt. at installere WebMin (www.webmin.com) - et udmærket web-
interface til din foretrukne *nix-installation. Hvis du sørger for at den
bruger SSL til sine sider har du en nogenlunde sikker og nem måde at
administreret serveren på.

Mvh.
Peter Rathlev

Jeg er for doven til at lave en signatur, men kan da
tilføje at alt hvad jeg skriver her er for eget ansvar.

Fra : Anders Lund

Dato : 29-05-02 15:26

"Peter Rathlev" <prSPAM@TRAPacu-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

SNIP god forklaring
> Mvh.
> Peter Rathlev

Mange tak, det var lige hvad jeg manglere. Dog har jeg endnu et spørgsmål,
hvordan giver jeg min bruger skrive rettigheder?
Mvh
Anders Lund