Forskellige hastigheder ved "samme" handli~
Fra : Jesper Kjeldsen

Dato : 27-05-02 19:05

Jeg har oplevet en lidt underlig ting i dag!
Oplevelsen går ud på at jeg har en computer der er koblet op via en KIK-ADSL
(en ADSL forbindelse som går direkte ind i et MPLS netværk i stedet for
direkte til internettet). MPLS netværket er koblet på en hovedlokation med
fiber fra telefoncentralen så der er rigelig ed båndbredde på fiberet.
Når jeg sidder på fjernlokationen og henter fra en computer koblet direkte
til en computer på hovedlokationen, så er hastigheden små 2 Mbit - helt som
det skal være. Men sidder jeg på hovedlokationen og kopierer en fil ud på
fjernlokationens harddisk, opnår jeg kun ca. 1 Mbit!
Handlingen er jo næsten den samme, og jeg kan ikke forstå om der kan være en
forskel der kan betyde en halvering af performancen.

Har nogen andre oplevet dette - og hvad skyldes det?

Skal siges at fejlen er meldt til leverandøren, men de ved pt. ikke hvad det
kan være. Skal også siges at jeg har 25 forbindelser der opfører sig på
denne måde, så det er ikke bare et enkeltstående tilfælde!

Jesper

Fra : Jesper Skriver

Dato : 27-05-02 20:16

On Mon, 27 May 2002 20:04:42 +0200, Jesper Kjeldsen wrote:
> [...]
> Handlingen er jo næsten den samme, og jeg kan ikke forstå om der kan være en
> forskel der kan betyde en halvering af performancen.

Der er forskel i hvem der opretter TCP forbindelsen, måske er
maskinerne ikke konfigureret ens ?

> [...]
> kan være. Skal også siges at jeg har 25 forbindelser der opfører sig på
> denne måde, så det er ikke bare et enkeltstående tilfælde!

Det er meget usandsynligt at det er netværket som gør forskellen.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jesper Kjeldsen

Dato : 28-05-02 09:56

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Der er forskel i hvem der opretter TCP forbindelsen, måske er
> maskinerne ikke konfigureret ens ?

Jeg vil jo nærmest sværge på at de er konfigureret ens, men hvad kan det fx
være der er forskelligt? De er konfigureret med den samme DNS/WINS server,
samme domain men forskellige gateways - selvfølgelig.
Har prøvet fra fire forskellige computere på hovedlokationen (både NT4,
Win2k og WinXP) og ud til 8 fjernomputere (alle NT4). Jeg ved med sikkerhed
at jeg har prøvet fra to ens NT4 arbejdsstationer, hvor det kun kan være
netværksindstillingerne der er anderledes.

> Det er meget usandsynligt at det er netværket som gør forskellen.

Det er jo ikke så rart - for så er det ikke leverandørens skyld, men vores
eget *S* Men så meget desto vigtigere er det jo at finde ud hvad det skyldes

Jesper

Fra : Jesper Skriver

Dato : 28-05-02 11:53

On Tue, 28 May 2002 10:56:03 +0200, Jesper Kjeldsen wrote:

> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil jo nærmest sværge på at de er konfigureret ens, men hvad kan
> det fx være der er forskelligt?

Deres TCP konfiguration.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456