padding/css/html-type
Fra : Henrik Hestbech

Dato : 27-05-02 14:37

Hej folkens.

På min side www.zoo-dyreparker.dk har jeg 3 spalter, defineret vha div.
størrelsen af spalterne defineres vha css i %.

teksten i spalterne gik helt ud til kanten af boxen, og det så ikke så pænt
ud, så jeg satte padding på; 10 px pr spalte. Men de ekstra 30 px, som jeg
troede ville få siden til at blive pænere, bliver tilsyneladende adderet til
spalternes bredde, sådan at der nu er mere end 100% bredde på siden. Ihvert
fald floater den sidste box ned under de andre....

Er der nogen, der kan hjælpe?

MVH Henrik H

Fra : scn

Dato : 27-05-02 15:44

"Henrik Hestbech" <hhestbech@oohay.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilsyneladende adderet til spalternes bredde, sådan at der nu er mere
> end 100% bredde på siden. Ihvert fald floater den sidste box ned

Det ser fint ud i Opera6.01, IE6.0 og NN6.2.1 på win2000

Hvolken browser bruger du?

Søren
http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Fra : Henrik Hestbech

Dato : 27-05-02 17:21

> Det ser fint ud i Opera6.01, IE6.0 og NN6.2.1 på win2000

Ja. Det er fordi, jeg har ændret tilbage til det oprindelige udseende.

Jeg ville nu stadig gerne have det til at fungere.

MVH Henrik

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 27-05-02 16:33

> På min side www.zoo-dyreparker.dk har jeg 3 spalter, defineret vha div.
> størrelsen af spalterne defineres vha css i %.

Sidens bredde er altid 100% og hvis dine 3 <div>'er tilsammen udgør 100%,
ja, så vil padding'en ligge ud over det. Prøv at sætte padding til et par
procent i stedet for 10px og reducér kolonnebreden tilsvarende. Alternativt
kan du lave kolonnerne i siderne med fast bredde og lade midterkolonnen
fylde resten ud.

Kim

Fra : Henrik Hestbech

Dato : 27-05-02 17:23

> Sidens bredde er altid 100% og hvis dine 3 <div>'er tilsammen udgør 100%,
> ja, så vil padding'en ligge ud over det.

OK.

> Prøv at sætte padding til et par
> procent i stedet for 10px og reducér kolonnebreden tilsvarende.

Vil padding så udgøre X % af sidebredden eller af div-boxens bredde?

> Alternativt
> kan du lave kolonnerne i siderne med fast bredde og lade midterkolonnen
> fylde resten ud.

Jow. Men så bliver det noget med at lave noget positionering på den højre
kolonne, sådan at hvis man ændrer vinduets størrelse, så kommer denne
div-box til at køre hen over de to andre. Og det er jeg (vist nok) ikke
interesseret i. (Det kan godt være, at det bliver det, jeg ender med at
gøre.)

MVH Henrik

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 27-05-02 19:57

> Jow. Men så bliver det noget med at lave noget positionering på den højre
> kolonne, sådan at hvis man ændrer vinduets størrelse, så kommer denne
> div-box til at køre hen over de to andre.

Sæt 'float: left;' - så lægger den sig på højre side af spalte 2, hvis der
ellers er plads!

Kim

Fra : Henrik Hestbech

Dato : 27-05-02 17:38

> Sidens bredde er altid 100% og hvis dine 3 <div>'er tilsammen udgør 100%,
> ja, så vil padding'en ligge ud over det. Prøv at sætte padding til et par
> procent i stedet for 10px og reducér kolonnebreden tilsvarende.

OK, det har jeg prøvet nu. Men nu kommer der en underlig effekt. Paddingen
fungerer vist ok, men når man kører musen ned over links'ene i venstre
søjle, hopper de ind til kanten af boxen igen. Hvorfor nu det???

Henrik

Fra : Henrik Hestbech

Dato : 27-05-02 20:55

Hej igen

Nå, nu har jeg lavet det på en anden måde.

Jeg synes nu stadig, det sutter bigtime, at padding bliver lagt til en box's
størrelse. Det besværliggør det hele, IMHO.

Henrik