Alle ting samvirker...
Fra : Live4Him

Dato : 08-02-01 17:26

Rom 8,28.

1. Alle ting.

Alle ting må betyde *alle* ting, dvs også det værste og mest umulige der kan
ske med os som enkelt mennesker eller kollektivt. Jeg har eks. fået
Tinnitus - en meget ubehagelig og belastende ting. Hvordan den kan ses på
som noget positivt, er for mig svært at se nu, og der er sikkert flere med
lignende historier om ting der er gået galt, sygdom, død i familien, eller
økonomisk nedtur, men vi kan alligevel lægge det altsammen ind under
begrebet *alle ting* i disse vers.

2. Virker sammen.

Her må jeg spørge; hvordan ? Sker det automatisk eller er det noget Gud gør
? Har du selv eksempler på at flere dårlige ting sat sammen har udviklet sig
til noget godt ?

3. Til gode.

Så skal man straks spørge, hvad er godt ? Er det gode noget med materiel
fremgang, eller er det gode at vi alle bliver friske og raske og
ungdommelige ? Er vores definition af det gode den samme som Guds ? Guds
definition af det gode er for mig at se at vi bærer frugt (Joh 15,1-5 ) og
bliver ligedannet med Ham. Det gode er ikke først og fremmest at vi er
velnærede, raske, og uden problemer. Vi må lære guds definition på "godt" at
kende.

4. For hvem ?

Gælder det alle mennesker ? Nej, det gælder kun de udvalgte, de som er født
påny. De som elsker Gud. Det er dem Gud arbejder med, deres hjerter skal
helliggøres ved Hans Ånd som bor i dem. Men gælder det altid ? Det er jo
ikke altid jeg føler jeg elsker Gud. Måske gælder det kun når jeg
samarbejder med Gud om tingene ?

jørgen.