Guppyer dør
Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 25-05-02 17:34

Jeg har nu i flere omgange forsøgt at købe mig et par guppyer, men de dør
rimelig hurtigt (senest er den første død efter 2 dage, og nu endnu en efter
2 uger)

Burde disse fisk ikke være rimelig lette at holde og hvad kan der mon være
galt? Kan det være nogen af de andre fisk jeg har som har betydning?

I akvariet er desuden: Sort fantomtetra, neonfisk, kileplet, labeo.

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-05-02 21:40

Nyhedsgruppens@ <nyhedsgruppens@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:X0PH8.6029$N46.298036@news010.worldonline.dk...
> [...]
>
> Burde disse fisk ikke være rimelig lette at holde og hvad kan der mon være
> galt? Kan det være nogen af de andre fisk jeg har som har betydning?

Der er noget som du har fået lidt galt fat i!
Gyppier i naturformen er ganske hårdføre, men dem som du køber har ikke
ret meget med naturlige fisk at gøre. De bliver bombet med homoner og
penicilin
hos opdrætterne i østen. Nå de så kommer hjem i vores akvarier, hvor de
ikke er udsat for
al den medicin, kommer der en masse undertrykte sygdomme frem.
Jeg ved da godt at i akvariebutikken er det de flotteste der bliver solgt
først, men vent en uges tid
efter at butikken har fået nye gyppier hjem, så kan du begynde at købe af
dem, for på det tidspunkt
burde de svageste været sorteret fra.

Carsten

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 25-05-02 23:59

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message
Klip.
> [...]
solgt
> først, men vent en uges tid
> efter at butikken har fået nye gyppier hjem, så kan du begynde at købe

Hørt, hørt Carsten....
Men det gælder nu altså bare for de gubbyer som kommer fra det fjerne østen.
Det går an at købe fisk som er opdrættet her i norden, og de er ikke udsat
for den samme aggressive behandling med antibiotika som de fisk vi får fra
varmere breddegrader :)
Men uanset.... det er bedst at vente med at købe fiskene ind til de har
været i butikken en uge eller to. Det går i mange tilfælde an at sætte af
fiskene, for at komme og hente dem ved en senere anledning - det gøres både
tit og ofte her i Trondheim. Og så er man sikker på at man slipper mange af
de ubehageligheder som ellers vil opstå når man får fiskene hjem i akvariet
:)
Hilsen Ditte

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-05-02 00:25

Ditte Cecilie Simonsen <ditte@godjenta.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:VGUH8.925$AA.39579@news.world-online.no...
> [...]
> for den samme aggressive behandling med antibiotika som de fisk vi får fra

Desværre er der ikke nok der vil og kan lave dem så billigt som i østen.
Desuden tror jeg ikke at vi kan få så flotte fisk frem uden at ty til de
midler som østen
bruger.Mon ikke meget af den pecicilin de bruger derude bruges på samme
måde som
vækstfremmer blev brugt herhjemme til grise.

Jeg ved også at det først er inden for de sidste par år at gyppierne er
blevet så svage
at de dør i store mængder.

> [...]
af
> de ubehageligheder som ellers vil opstå når man får fiskene hjem i

Det tror jeg ikke du kan få en dansk butik til at gøre!

Carsten

Fra : Pernille Impey

Dato : 26-05-02 10:47

> [...]
> måde som
> vækstfremmer blev brugt herhjemme til grise.
Der er nu efterhånden en del danske opdrættere som sælger til de danske
dyrehandlere. Det er rigtigt at danskopdrættede guppier er dyrere end de
asiatiske. Men de er mindst ligeså flotte (ofte flottere) og de har et langt
langt bedere helbred og lever meget længere. Jeg giver glad og gerne det
dobbelte eller mere for dansk opdrættede guppier. I det lange løb er de
alligevel billigere, for jeg behøver ikke gå ned og købe nye hele tiden
fordi de forrige døde på rekord tid.

> Jeg ved også at det først er inden for de sidste par år at gyppierne er
> blevet så svage
> at de dør i store mængder.
Ja det er trist. I de frie markedskræfters hellige navn er fiskene taberne
sammen med burhøns, tremmekalve, penicilin grise mm. Folket vil have billige
fisk og det får de så. Så længe de folk som hellere vil have 10 halvslatne
guppier for en hund, istedet for 4 sunde er i flertal, bliver vi nok ved med
at se at kvaliteten af importfiskene fortsætter med at dale.
Det er nu ikke kun guppier jeg synes bliver værre og værre. Det er stort set
alle de fisk som vi efterhånden har vænnet os til ikke at betale ret meget
for, som efterhånden ikke er værd overhovedet at se på.

> både
> af
> akvariet
>
> Det tror jeg ikke du kan få en dansk butik til at gøre!
Nej det tror jeg heller ikke, ikke med mindre man betaler på forhånd og at
dyrehandleren har plads til dem. Spørgsmålet er om det overhovedet er tiden
og pengene værd at købe de billigste masseproducerede fisk fra Østasien.

Pernille

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-05-02 17:58

Pernille Impey <pernille@akvarieklubben.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:acqb1n$lft$1@sunsite.dk...

> [...]

> dobbelte eller mere for dansk opdrættede guppier. I det lange løb er de
> alligevel billigere, for jeg behøver ikke gå ned og købe nye hele tiden

Desværre er der en del der fusker med det.
Jeg ved at en fiskehandler, har købt fisk i østen, og da de kom hjem til
ham,
var de lige pludseligt blevet opdrættet i DK.
Jeg synes at det virker som om det er de fisk der er mest forædlet, der
er de
sværeste at holde. Mange af Mollenesia typerne er ikke meget bedre end
gyppierne.

> [...]
tiden
> og pengene værd at købe de billigste masseproducerede fisk fra Østasien.

Hvis du ser på de lister, som exportørene i østen har, vil du blive meget
overrasket over
antallet af forskellige arter, og heldigvis er det de færreste der er
blevet så svage i generne
at de dør bare man kigger på dem.

Carsten

Fra : Pernille Impey

Dato : 27-05-02 03:23

> [...]
til
> ham,
> var de lige pludseligt blevet opdrættet i DK.
Det er selvfølgelig noget svineri. Man hører også om steder der sælger fisk
opdrættet i fangenskab som "vildt fangede" så med mindre man enten køber
sine fisk direkte fra opdrætteren eller selv fanger dem, er man jo ligesom
nød til at håbe på at ens "fiskepusher" er ærlig nok til at sælge fiskene
som det de reelt er.
Ud over at kunderne snydes til at betale mere for ringere fisk, så er den
slags med til at ødelægge både kulturfiskenes og de lokale opdrætteres rygte
og giver kulturfiskehaderne mere vind i sejlene.

> [...]
der
> er de
> sværeste at holde. Mange af Mollenesia typerne er ikke meget bedre end
Det var dog et meget forsigtigt udsagn. :)
Jeg skal ikke udtale mig om mollyer, dem holder jeg mig fra, da jeg ikke er
parat til at give dem et stort velopvarmet akvarie med brakvand som
øjensynligt er de forhold de trives bedst under. Men jeg har både
kulturguppier og naturguppier i massevis og jeg kan ikke med selv den værste
vilje få øje på hvordan kulturguppierne klarer sig ringere end
naturguppierne. Der er en forskel i hvor hyppigt de får unger:
Naturguppierne får små kuld med relativ høj hyppighed, hvorimod
kulturguppierne får større kuld med lavere hyppighed. De bliver passet på
samme måde, får det samme foder og det samme vand og jeg har altså ikke
nogen som helst problemer med nogen af dem.
Jeg har også både kulturformer og naturformer af Betta splendens og det er
kun udseendet der adskiller dem. Kulturformerne bliver ikke hyppigere syge,
yngler ringere eller lever i kortere tid end naturformerne.
Dette gælder vel at mærke for de fisk jeg selv opdrætter eller får fra
private opdrættere. Importerede guppier og kampfisk fra dyrehandlerene
holder aldrig ret længe, men jeg har intet belæg for at deres dårlige
helbred er genetisk betinget (som følge af indavl). Jeg har brugt
importerede guppier og kampfisk til at tilføre mine egne linier nye gener og
jeg har endnu ikke oplevet nogen forringelse af helbredstilstanden hos mine
fisk som følge af disse udkrydsninger. Det til trods for at udkryds som
regel følges af tilbagekrydsninger og søskende kryds, altså indavl. Herved
skulle e.v.t. genetiske svagheder vise sig, men det er ikke tilfældet.
Det er snarere andre faktorer som gør at de importerede kulturfisk er
svagere end de burde være. Hvordan kan man forvente at få sunde fisk ud af
et overbefolket opvækstbassin der indeholder mere medicin end vand? Det
foder de har fået er næppe heller beregnet på at de skal vokse sig stærke,
men på at de skal vokse hurtigt. Kampfiskene er halvgamle inden vi får dem,
fordi det er hannerne med de længste finner der hævdes sælger bedst. Desuden
har de ikke specielt godt af at blive pakket med ren ilt i transportposen
når de skal sendes fra Asien til Europa, men det bliver de allesammen.

Indavl kan give problemer, det er sandt nok. Men efter min erfaring viser
det sig som oftest på andre måder end ved svækkelse af imumforsvaret.
Dårligt imumforsvar har jeg oftere set ved fejlfodrede fisk og fisk som
hyppigt har været udsat for meget ringe vandkvalitet, end ved indavlede
fisk.

> Hvis du ser på de lister, som exportørene i østen har, vil du blive
meget overrasket over antallet af forskellige arter,
Jeg har set listerne. Det var også kun de allerbilligste masseproducerede
fisk jeg var efter. Jeg har ingen gode erfaringer med f.eks. neonfisk
derudefra. De billigste stimefisk er ikke et hak bedere end deres guppier,
snare tværtigmod. Guppierne ser i det mindste pæne ud, men der er ingen der
sortere skævryggede stimefisk fra. Ikke at det betyder alverden, for de dør
som oftest inden man når at få tid til at se på dem.

> og heldigvis er det de færreste der er blevet så svage i generne at de
dør bare man kigger på dem.
Hvorfra ved du at de er svage af genetiske årsager? Har du lavet analytisk
opdræt af af dem? :)

Pernille.

Fra : Jeannette

Dato : 17-06-02 00:21

"Sjovt" nok har jeg haft nøjagtig samme problem. Jeg har haft flere guppyer
indenfor det sidste års tid, hvor jeg har haft akvarium. Alle er døde, og
jeg har nu droppet at erhverve mig flere. Dengang jeg var barn, kunne jeg
holde guppyer, og ærgrer mig over ikke at kunne i dag, for det er en utrolig
flot fisk.
Men interessant at høre det er pga. "massefremstilling" og medicin..

Jeannette

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 19-06-02 20:09

"Jeannette" <nette98@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
utrolig
> flot fisk.
> Men interessant at høre det er pga. "massefremstilling" og medicin..

Hej Jeannette.
Hvis du kan huske de gode gamle almindelige gubbyer, så kan du også huske,
at de slet ikke var så flotte som dem du har haft.
De nye former er meget elendige i holdbarhed.
Hvis du ser dig godt omkring er det muligt at finde en "stamme", som du med
lidt held kan have en del år. Find eventuelt en stamme flere steder så du
får mulighed for at krydse dem lidt, og derved undgå indavl.
Hilsen
Jørgen

Fra : Jeannette

Dato : 21-06-02 00:09

Hej Jørgen
Mange tak for dine tips, dem vil jeg tage med mig
Kan ikke huske så meget fra den gang, men jeg har da undret mig over alle de
forskellige farver der findes i dag, dem husker jeg nemlig ikke....

Jeannette

"Jørgen Jørgensen"