USB2 harddiske som bacup-medie ?
Fra : Ivar

Dato : 24-05-02 19:10

Inspireret af Mikaels spørgsmål om backup, vil jeg gerne
høre jeres mening om følgende:

Vi har to servere med hver en 25/50 GB båndstation. Den ekstra
server blev egentlig købt som backup, men med tiden er begge
ved at være fyldte, så der skal findes på noget nyt.
HP har en 100/200 GB båndstation, men prisen er 30-35k
og båndene koster 1000 kr pr. styk. Maxtor og andre laver
løse 120GB harddiske med firewire eller USB2 interface, en sådan
koster ca. 2300,- kr. Ti diske vil kun koste det halve af en
båndstation og ti bånd.

Jeg kan finde mange argumenter udover prisen, for at anvende
diske i stedet for bånd som backup. Fx:
- To år efter man har købt en båndstation er det næsten umuligt
at få bånd, og går båndstationen i stykker er man stort set lost.
- Bånd er noget tungt at arbejde med, og ikke specielt stabilt.
- Man ville kunne lave recovery på en ny server på meget
kort tid, da man ikke skal montere og installere båndstation.

Det er utraditionelt at bruge løse diske til backup.

Hvad siger I ?

Ivar

Fra : Kent Friis

Dato : 24-05-02 19:36

Den Fri, 24 May 2002 20:09:39 +0200 skrev Ivar:

>- To år efter man har købt en båndstation er det næsten umuligt
>at få bånd, og går båndstationen i stykker er man stort set lost.

Jeg fik en gammel HP9000[1] foræret for et par år siden, og bruger
stadig DDS-1 båndstationen fra den. Jeg har lige (omkring jul) købt en
æske splinternye DDS-1 bånd til brug i denne. Ingen problemer der.

Mvh
Kent

[1] En ret dyr maskine, så den skal være _gammel_ før man forærer den
væk.
--
Mails skrevet før 12:00 skal læses med det forbehold, at hjernen først
forventes at være færdig med at boote på det tidspunkt, og indholdet

Fra : Sune Ravn

Dato : 25-05-02 22:03

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote in message

> Inspireret af Mikaels spørgsmål om backup, vil jeg gerne
> høre jeres mening om følgende:

(KLIP)
> [...]
> kort tid, da man ikke skal montere og installere båndstation.
>
> Det er utraditionelt at bruge løse diske til backup.

Rimelig dårlig idè!

Hvad vil du så gøre, den dag der har været indbrud og tyven tilfældigvis
har taget dine servere med??

Eller, hvad vil du stille op, når en brand har raseret det hele??

Dette viser jo hvor vigtigt, det er at have et backup medie der let kan
placeres udenfor firmaet fx. hjemme privat eller i en bankbo.

mvh
Sune

Fra : Anders Lund

Dato : 25-05-02 23:54

Sune Ravn wrote:
> Hvad vil du så gøre, den dag der har været indbrud og tyven tilfældigvis
> har taget dine servere med??

Nu er der tale om USB harddiske - som bliver fjernet, lige som med
backupbånd.

> Eller, hvad vil du stille op, når en brand har raseret det hele??

Det samme som overstående...

> Dette viser jo hvor vigtigt, det er at have et backup medie der let kan
> placeres udenfor firmaet fx. hjemme privat eller i en bankbo.

Igen ... USB harddisk, som kan tages fra kan vel let placeres uden for et
firma.

--
Anders Lund - news@anders.adsl.dk
Message enhanced by "OE-QuoteFix" - http://home.in.tum.de/~jain/