Test af web/server sikkerhed ?
Fra : 317

Dato : 24-05-02 15:03

Jeg søger guides, links etc. som kan hjælpe en nybegynder (indenfor
sikkerhed) med at teste web servere og programmering for de mest
normale og brugte sikkerhedshuller ?

Jeg skal teste egne systemer, og er ikke interesseret i at hacke, men
de to ting hænger jo sammen :)

Det drejer sig om generel test af sikkerhed på Windows 2000 server og
web (HTML, ASP og MySQL) programmering.

Fra : Alex Holst

Dato : 24-05-02 15:35

317 <317@post.com> wrote:
> Jeg søger guides, links etc. som kan hjælpe en nybegynder (indenfor
> sikkerhed) med at teste web servere og programmering for de mest
> normale og brugte sikkerhedshuller ?

Der er to problemstillinger. Eet er at du kender den software du bruger,
saetter det korrekt op efter din sikkerhedspolitik og holder den
opdateret. OSS'en indeholder lidt om det:

http://a.area51.dk/sikkerhed/servere

Den anden problemstilling er at sikre kvaliten af software du har
mulighed for at paavirke, f.eks. hjemmeskrevet kode eller hvor
kildekoden er tilgaengelig for dig, som det typisk er tilfaeldet i web
server-side kode.

> Det drejer sig om generel test af sikkerhed på Windows 2000 server og
> web (HTML, ASP og MySQL) programmering.

NT Web Technology Vulnerabilities
http://www.wiretrip.net/rfp/p/doc.asp?id=7&iface=2

Best practices for input validation with Active Server Pages
http://heap.nologin.net/aspsec.html

Advanced SQL injection in SQL Server Applications
http://www.nextgenss.com/papers/advanced_sql_injection.pdf

RFP2101: RFPlutonium to fuel your PHP-Nuke
http://www.wiretrip.net/rfp/p/doc.asp/i2/d60.htm

Cross Site Scripting Info
http://httpd.apache.org/info/css-security/

Secure Programming for Linux and UNIX
http://www.dwheeler.com/secure-programs/

WWW Security FAQ
http://www.w3.org/Security/Faq/

Open Source Security Testing Methodology Manual
http://uk.osstmm.org/osstmm.htm

Alex

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 24-05-02 15:18

"317" <317@post.com> wrote in message news:c21ae9fa.0205240602.1e6b3f92@posting.google.com...
> [...]
> de to ting hænger jo sammen :)
>
> Det drejer sig om generel test af sikkerhed på Windows 2000 server og

Jeg kan anbefale et hacker wargame på www.hackerslab.org
Det handler om at finde fejl (exploits) i programmer, som kan give
dig adgang til næste "level". Dog har dette ikke direkte noget med
(HTML, ASP og MySQL) programmering at gøre.

Der kommer også snart en bog om dette emne:
Maximum Network Security By: Chris Jordan

Normalt lærer du at hacke og før du begynder at finde og skrive exploits, men
held og lykke. Se også:
http://www.shmoo.com/phrack/Phrack49/p49-14
http://www.w00w00.org/files/articles/heaptut.txt

mvh
db

Fra : Alex Holst

Dato : 24-05-02 15:50

Daniel Blankensteiner <db@traceroute.dk> wrote:

> Jeg kan anbefale et hacker wargame på www.hackerslab.org

Jeg forstaar ikke denne fokus paa at laere folk hvordan de skriver
exploits, i stedet for at laere dem at skrive sikker kode. De fleste af
de exploits jeg har set, er skrevet af folk der ikke selv kunne skrive
sikker kode, og eet eksempel var saa slemt at det blev et muppets entry.

Hackerslab fremstaar som ret lamt. Hvis man virkeligt oensker kendskab til
udnyttelse af sikkerhedsfejl vil jeg i stedet henlede opmaerksomheden paa:

Bad coded.
http://community.core-sdi.com/~juliano/

Insecure programming by example
http://community.core-sdi.com/~gera/InsecureProgramming/

Men fra det originale indlaeg fremgaar det ikke, at der er adgang til C
koden af de installerede programmer.

> Der kommer også snart en bog om dette emne:
> Maximum Network Security By: Chris Jordan

"Maximum Network Security is a how-to on the writing of intrusion
exploits and designing their security counter measures and operations."

I langt de fleste tilfaelde, er det vigtigere at kunne genkende daarlig
C/Perl/PHP/whatever kode end det er at kunne skrive kode som udnytter
fejlen.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 26-05-02 20:06

"Alex Holst" <a@area51.dk> wrote in message news:slrnaeskob.u3j.a@C-Tower.Area51.DK...

> Jeg forstaar ikke denne fokus paa at laere folk hvordan de skriver
> exploits, i stedet for at laere dem at skrive sikker kode.

Fordi folk der skriver exploits ikke er int i at lære hvordan mand skriver sikker kode, men
personligt synes jeg også sidst nævnte er bedre at lære og mere int.

> Hackerslab fremstaar som ret lamt. Hvis man virkeligt oensker kendskab til
> udnyttelse af sikkerhedsfejl vil jeg i stedet henlede opmaerksomheden paa:

Det fremstår måske lamt, men du lærer en masse.

Ok, dem vil jeg da lige kigge på.

mvh
db

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-05-02 21:11

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> writes:

> Det fremstår måske lamt, men du lærer en masse.

Jeg tror "en masse" er overdrevet. Jeg lærte da at tage et hint og
søge på google efter et passende exploit, og at der er programmer til
at lave buffer-overflow exploits lettere på Linux.

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 26-05-02 23:12

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message news:znymis9k.fsf@hotpop.com...

> Jeg tror "en masse" er overdrevet. Jeg lærte da at tage et hint og
> søge på google efter et passende exploit, og at der er programmer til
> at lave buffer-overflow exploits lettere på Linux.

Du har altså prøvet wargamet?

mvh
db

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 26-05-02 23:24

> Jeg tror "en masse" er overdrevet. Jeg lærte da at tage et hint og
> søge på google efter et passende exploit, og at der er programmer til
> at lave buffer-overflow exploits lettere på Linux.

Hvis det er det eneste du har lært er det dig egen skyld. Du skal overhovedet ikke søge efter exploits, det er meningen du skal
finde og skrive dem selv.
Hvis du ikke lærer en masse, må du virkelig være en *næsten* Überhacker, da wargamet
kommer gennem næsten alt inden for "hacking".

mvh
db