Proaccess ADSL vs Proaccess fast kredsløb
Fra : Niels Henrik Egebjer~

Dato : 24-05-02 05:13

Er der nogle der kan fortælle mig den eksakte forskel - eller hvor jeg kan
læse om den.

- Er det en gammel skrøne at fast kredsløb er mere driftsikker / reelt
hurtigere end ADSL?
- Vil man opnå en lige så god/bedre løsning med en 1024/512 ADSL som med en
512/512 fast kredsløb?

mvh
Niels Henrik Egebjerg

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 24-05-02 06:10

Hej "Niels Henrik Egebjerg" <nhe@mail.dk>

>Er der nogle der kan fortælle mig den eksakte forskel - eller hvor jeg kan
>læse om den.

Det er et TDC Erhverv (eller hvad f#nden de kalder sig nu) produkt -
så jeg vil foreslå at du arrangerer et møde med en sælger derfra.

>- Er det en gammel skrøne at fast kredsløb er mere driftsikker / reelt
>hurtigere end ADSL?

Hurtigere? Hvis du tænker på at der er mere overhead på ADSL (mindre
udyttelse af teoretisk båndbredde) så er det korrekt. Dvs. ved to
linier med samme specifikationer der har du den ringeste udnyttelse
ved ADSL.

Uanset hvad sælgere måtte fortælle dig så viser erfaringen at ADSL er
signifikant mindre driftssikker end faste kredsløb. Hvis man skal
teoretisere over årsager kan man pege på flere fejlkilder, mindre
margin for fejl (ADSL er følsom over for støj, kobberkvalitet,
dæmpning). Men der er sikkert mange flere. Faktum er at forskellen er
markant.

Det betyder ikke at ADSL ikke kan være Godt Nok (tm). Det er
betydeligt billigere end faste kredsløb - men man skal forholde sig
til at intet er gratis og man får hvad man betaler for.

>- Vil man opnå en lige så god/bedre løsning med en 1024/512 ADSL som med en
>512/512 fast kredsløb?

Som så meget andet afhænger det af behov, forventninger og økonomi. Du
vil få en bedre downstream hastighed, en lidt lavere upstream og
ringere driftssikkerhed i en eller anden udstrækning.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Claus O

Dato : 24-05-02 15:23

"Niels Henrik Egebjerg" <nhe@mail.dk> wrote

> [...]
> hurtigere end ADSL?
> - Vil man opnå en lige så god/bedre løsning med en 1024/512 ADSL som med en

Kender intet til fast kredsløb - gid jeg gjorde.........
Men, en ting véd jeg ihvertilfælde, hvis du
belaster upstream med samtidig downstream,
halvveres denne for hver connection.
1 con. adsl down512/up512 (en af delene)
2 con. 1down512/1up250
3 con. 2down512/1up120
etc.
Dette går vist ikke rigtigt med et fast kredsløb,
eller tager jeg fejl?
Claus