Levende Foder
Fra : Frede

Dato : 08-02-01 10:31

Hej

Jeg har nogle Malawi Ciklider bla. M. Auratus som jo er en rovciklide.
Har i nogen forslag til levende foder til disse rovfisk. De skal vel have
pirret deres
jagt instinkt.

Hvad f.eks. noget "billigt" yngel, eller er det for makabert.
Jeg havde forestillet mig nogle andre arter som yngler meget.

Mvh
Frede Hansen

Fra : Søren Steffensen

Dato : 08-02-01 12:13

Hehe så er Gubbier jo oplagt

--
SOS - www.overclocking.dk/uk
icq: 102169245

Fra : Carsten Gall

Dato : 08-02-01 15:22

Frede <frede@nospam.dk> skrev i en news:95tp0u$52k$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
>
> Hvad f.eks. noget "billigt" yngel, eller er det for makabert.
> Jeg havde forestillet mig nogle andre arter som yngler meget.

Det er totalt overflødigt, de har intet behov for at jage noget, da de i
naturen primært lever
af at gnave alger. og får deres behov for animalsk protein dækket af de
små krebsdyr der gemmer
sig i algerne.

Carsten

Fra : Gert

Dato : 08-02-01 16:40

Hej

Du er blevet fejlinformeret. M. Auratus er ikke en rovcichlide. Den kan
selvfølgelig finde på at tage småt yngel. men ellers forholder det sig som
Carsten siger.

Mvh

Gert

Fra : Brian Christensen

Dato : 08-02-01 16:45

> [...]
>
> Hvad f.eks. noget "billigt" yngel, eller er det for makabert.
> Jeg havde forestillet mig nogle andre arter som yngler meget.

Hej Frede

Nu høre M. auratus til Mbunaerne og de er primært alge æder - og har ud fra
min klare overbevisning ikke brug for at jage noget - det er jo ikke en
decideret rovciklide. måske har du læst noget om M. vermivorus, som mere har
hang til at ville spise fiske yngel.

Selvfølgelig vil dine auratuser nok ikke gå af vejen for at spise noget
fiske yngel hvis det skulle befinde sig i akvariet - men decideret
jagtinstinkt har de ikke.

mvh.
Brian

Fra : Klaus Peter Nielsen

Dato : 08-02-01 17:06

Køb et par doviier eller managuense så skal du se rovcichlider, har selv
sidstnævnte og jeg passer på ikke at få pølserne for langt ned i vandet ( he
he )

Fra : Carsten Gall

Dato : 08-02-01 18:24

Klaus Peter Nielsen <lineogklaus@nielsen.mail.dk> skrev i en
> Køb et par doviier eller managuense så skal du se rovcichlider, har selv
> sidstnævnte og jeg passer på ikke at få pølserne for langt ned i vandet
he
> he )

Selv ikke de er rigtige rovciklider.
Kig på den der før i tiden hed Cichla ocelaris, Boulengerochromis
microlepis samt Rhamphochromis arterne
fra Malawi søen. Det er rigtige rovciklider.
De andre må snarere være det der kaldes altædende((opertunister)stavet
forkert) som de fleste andre ciklider.

Carsten

Fra : Karsten Plesner

Dato : 08-02-01 23:38

> [...]
> fra Malawi søen. Det er rigtige rovciklider.
> De andre må snarere være det der kaldes altædende((opertunister)stavet

Og så er der lige Crenicicla-arterne - de kan også være grumme.

M.v.h.
Karsten

Fra : Klaus Peter Nielsen

Dato : 09-02-01 12:06

Jep de er alle onde !!
Men især occelaris er svær at skaffe og bliver en halv meter på under et år.
Så man kan godt glemme 250 l akvariet. Det solgte i øvrigt occelaris i
Cichlide Centeret i Vallensbæk, her har jeg hørt om en mand der købte 8 stk
og i dag æder de vist nok 5 plader myggelarver og nogle krebsehaler OM
DAGEN det må være dyrt

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-02-01 13:41

> [...]
stk
> og i dag æder de vist nok 5 plader myggelarver og nogle krebsehaler OM

Så er manden sgu da også for dum, ikke at give dem andet.
I naturen ville de da aldrig spise røde myggelarver, ihvertfald ikke
som hovedret.
De skal have fisk på menuen, skaller og den slags. Hvis det ikke kan
lade sig gøre, så giv dem andet fisk evt, rester fra en
fiskehandler(konsumfisk)

Carsten

Fra : Henrik

Dato : 09-02-01 17:14

"Brian Christensen" <bc@time4media.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Selvfølgelig vil dine auratuser nok ikke gå af vejen for at spise noget
> fiske yngel hvis det skulle befinde sig i akvariet - men decideret

Hvad så med N. Venustus, de har hos mig taget nogle små (3cm) C. Moori
så jeg måtte flytte C. Moori'erne til et andet akvarie og de kommer ikke
tilbage før de er større.
Det sku' for dyrt at fordre med C. Moori.

Er de nogen der fodrerN. Venustus med levende yngel ?????, den er
tilsyneladende en rovciklide.

Mvh
Henrik

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-02-01 17:20

"Henrik" <Henrik@worldonline.dk> wrote in message

> Er de nogen der fodrerN. Venustus med levende yngel ?????, den er
> tilsyneladende en rovciklide.

Ikke tilsyneladende - den ER (omend jeg synes at den er rimeligt fredelig).

mvh
jan

Fra : Brian Christensen

Dato : 09-02-01 18:22

"Henrik" <Henrik@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilbage før de er større.
> Det sku' for dyrt at fordre med C. Moori.
>
> Er de nogen der fodrerN. Venustus med levende yngel ?????, den er

Hej

Nu er der stor forskel på M. auratus og N venustus... venustus'en er en
typsik rovciklide og lever af småfisk, men også af andre smådyr som den kan
finde. Har man noget yngel tilovers kan man da godt fodre den med det - men
jeg tror ikke at det gør den store forskel om man gør det eller ikke... Hvis
man sørger for at den får den rette kost.. det vil sige at den primært skal
have animalsk (fiskeholdigt) føde, frem for det man fodre eks. M. auratus
med, som primært skal være vegetabilsk.

mvh.
Brian.

mvh.
Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-02-01 18:46

> [...]

> tilbage før de er større.
> Det sku' for dyrt at fordre med C. Moori.
>
> Er de nogen der fodrerN. Venustus med levende yngel ?????, den er

Hvorfor skal den dog have levende foder??
Den trives fuld ud tilfredsstillende på alt muligt andet, dog ikke
blikdåser og lign
I naturen lever den ikke kun af at jege byttet, men tager også gerne
ådsler og andet dødt foder,
for i naturen går intet til spilde.
At de har ædt nogle af dine moorii'er er du vel selv skyld i.
Nimbochromis slægten er en af de slægter der er decideret rovfisk,der
alle bliver op mod 25 cm store,
og muligvis endnu større i akvarierne, pga den meget protein holdige kost
de får.
Hvor store er venustuserne??
Det kan aldrig skade at sætte sig lidt ind i tingene inden man plopper det
hele sammen,
selv om det er malawiciklider alle sammen.

Carsten

Fra : Henrik

Dato : 09-02-01 21:22

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> hele sammen,
> selv om det er malawiciklider alle sammen.

Venustuserne er ca. 15cm (3 Hunner) og ca.19cm (1 Han)
og de har tidligere gået sammen med C. Moori, dog på ca. 8-9cm.
Du har selvfølgelig ret i at man skal sætte sig lidt ind i tingene, men vi
skal
vel alle lære lidt en gang imellem. Og da de tidligere havde gået sammen
(Venustuser og Moori)
troede jeg ikke at det var noget problem, men de var bare for små til at
være sammen med
Venustuserne, så de må vente lidt endnu inden de kommer i den "store balje",
som ser lidt tom ud.

Mvh
Henrik

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-02-01 23:11

> [...]
> være sammen med
> Venustuserne, så de må vente lidt endnu inden de kommer i den "store

Jo, selvfølgelig skal vi alle lære nyt engang imellem, men desværre koster
det som regel en
masse penge.
De moori som venustuserne gik sammen med tidligere, var jo også mange gange
større, ikke
kun de gange i laængden, men der følger jo en hel del mere kropsmasse med
også.
Hvis du synes det ser tomt ud, hvorfor køber du så ikke nogle andre større
fisk?
Hvor stort er akvariet? Det er jo nok ikke et lille 250 l med en venustus
på 19 cm.
Hvor i landet bor du?? For her i København er der flere butikker der har
store fisk,
som de sælger for en ret billig pris, da det er fisk der de er kommet til
billigt, fra folk som ikke
har plads til dem mere.

Carsten

Fra : Henrik

Dato : 10-02-01 09:08

> [...]
> store fisk,
> som de sælger for en ret billig pris, da det er fisk der de er kommet til

Du har fuldstendig ret, jeg har også fortrudt, men Moori'erne havde gået 4
måneder i
et andet akvarie og jeg "troede" at de var blevet store nok. Det var de
desværre ikke
så de får endnu nogle måneder i et mindre akvarie.
Jeg har en akvarie på 530L.
Jeg bor i Trekantsområdet og har ikke fundes nogle butikker som har nogle
ciklider
i fornuftige størrelser som også er til at betale. Ligeledes venter jeg på
at finde en butik
som har lidt speciale i ciklider. Alternativt må jeg køre til Århus, men jeg
kører ikke dertil
bare for at "kigge" med jævne mellemrum.

Jeg er ellers ofte i Kbh. i forbindelse med mit job, og det kunne være at
jeg skulle prøve
at se mig lidt omkring derovre. Nogle gode forslag ??

Henrik

Fra : Brian Christensen

Dato : 21-02-01 11:39

> [...]
>
> Hvad f.eks. noget "billigt" yngel, eller er det for makabert.
> Jeg havde forestillet mig nogle andre arter som yngler meget.

Hej Frede

Nu er M. Auratus ikke det jeg vil kalde en rovciklide - den lever primært af
alger og det der måtte forekommer i dette lag. den tager dog også
plankton...og jo den går måske ikke af vejen for at nappe en lille fisk hvis
den lige kommer forbi, men det er vist også det .. Så efter min klare
overbevisning så er det absolut ikke nødvendigt at fodre sine Mbunaer med
levende foder. Heller sørger for at de får en overvejende del af fodret som
grønt.

mvh.
Brian