Clustering af MSSQL 7 server
Fra : Henrik Back

Dato : 08-02-01 10:36

Hej !

Jeg driver et stort website som er konfigureret således:

SQLServer: Dual P850 1 GB ram 2 raid 1 0 Arrays (tempDB på eget array)

6 stk. webserverer P 850 512 Mb

Vi har nu tunet og optimeret med storedprocedures og asp tuning i 2 mdr.
Dette har givet en del, men der kommer hele tiden flere brugerer på sitet.
Vi er nu i den situation at vores sqlserver er belastet med 100% næsten hele
tiden..

Vi går nu i overvejelser om at købe en 4 vejs xeon 700 1 mb cache, men en
sådan maskine koster i nabolaget af 250.000 Mit spørgsmål er om vi ved at
købe en maskine magen til den nuværende sqlserver vil kunne køre
clustering??

Lad os sige jeg har 250.000 og skal have løst mit problem... Hvordan skal de
bruges...

Mvh

Henrik

Fra : Thomas Jensen, pil.d~

Dato : 08-02-01 10:46

On Thu, 8 Feb 2001 10:35:48 +0100, "Henrik Back" <henrik@back.dk>
wrote:

> [...]
>clustering??
>
>Lad os sige jeg har 250.000 og skal have løst mit problem... Hvordan skal de

Personligt ville jeg nok anbefale at få nogle 3. parts eksterne og
uvildige øjne til at kigge på implementationen... hardwareskalering
vil kun afhjælpe symptomerne, men ikke de reelle problemer.

At lade de oprindelige reviewe noget er ikke altid optimalt af
psykologiske årsager

ps. har du ikke en url... det lyder noget voldsomt at det setup skulle
kunne presses i bund.

pps. jeg skal nok undlade at sige noget religiøst om mickey-platformen
og dennes krav til hardware
--
vh
Thomas Jensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-02-01 11:26

"Thomas Jensen, pil.dk" <tj@dev.null> wrote in message

> pps. jeg skal nok undlade at sige noget religiøst om mickey-platformen
> og dennes krav til hardware

Det er sandsynligvis database implementeringen der fejler

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Henrik Back

Dato : 08-02-01 14:37

Http://www.dating.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-02-01 11:32

"Henrik Back" <henrik@back.dk> wrote in message

> [...]
> Vi er nu i den situation at vores sqlserver er belastet med 100% næsten

Det er sandsynligvis forkert implementering af databasen
I flæng kan nævnes
For meget brug af DISTINCT
Manglende indekses
Brug af SELECT *
Brede tabeller
Manglende WHERE clauses
Brug af bereregninger i WHERE clauses
Forkert brug af clustered indekses
Listen er uendelig lang
Kik evt på www.mssqlserver.com eller http://www.sql-server-performance.com/

Har du/I brugt Query Analyzer/Profiler der følger med MSSQL
Hvordan ser hitrate ud mht fange data i cache, hvis den erlav så smid mere
RAM efter maskineriet
Er MSSQL configureret til at bruge 1 Gb RAM?

Den optimale brug af RAID er
System på spejl
Data på read optiemret RAID
Log på write optimeret RAID
evet 3 seperate controllere

Få evt fat i en pusher der kan sin MSSQL til fingerspidserne

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Henrik Back

Dato : 08-02-01 14:48

> Kik evt på www.mssqlserver.com eller
http://www.sql-server-performance.com/

Vi har i næsten en måned tunet koden / sqlstatements og cachet masser af
opslag til sessionvar

> Har du/I brugt Query Analyzer/Profiler der følger med MSSQL

JA

> Hvordan ser hitrate ud mht fange data i cache, hvis den erlav så smid mere
> RAM efter maskineriet

Der er desværre ikke plads til mere i maskinen.. 4 256MB klodser

> Er MSSQL configureret til at bruge 1 Gb RAM?

Ja

> Den optimale brug af RAID er
> System på spejl

Vi ikke systemet på RAID

> Data på read optiemret RAID
> Log på write optimeret RAID

hmm. ok.. Vi har lagt temp DB'en på eget RAID

> evet 3 seperate controllere

Vi har 2 controllerer (Adaptec 2100)

> Få evt fat i en pusher der kan sin MSSQL til fingerspidserne

Kender du nogle der kan det??

Har snakket med Dell der siger maskine med 4 eller 8 CPU'er..

Henrik

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-02-01 14:56

> Har snakket med Dell der siger maskine med 4 eller 8 CPU'er..

Prøv lige at gange en MSSQL Ent processorlicens med 8
Du ryger langt over de 250K

Dell skal jo sælge hardware så det er deres "bedste" bud

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-02-01 15:02

"Henrik Back" <henrik@back.dk> wrote in message

> hmm. ok.. Vi har lagt temp DB'en på eget RAID

Det er *ikke* tempdb
Det er logfilerne til dine database

Laver du fx en database der hedder dating så vil du en fil der hedder
dating.mdf og fil der hedder dating.ldf
Se properties på din "dating" database - vælg andet faneblad "Transaction
Log"
Den filhenvisning skal være til eget Raid (sammen med evt andre log filer)

Efter min bedste overbevisning

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-02-01 15:07

Hej.

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message

> "Henrik Back" <henrik@back.dk> wrote in message

> Det er *ikke* tempdb

Du Peter, tempdb er lige så vigtig, da der er der alle mulige temporære data
såsom sorteringer osv. ligger.

> Det er logfilerne til dine database

<klip>
mvh
Stig Johansen.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-02-01 15:15

"Stig Johansen" <e08@oes.dk> wrote in message

> Du Peter, tempdb er lige så vigtig, da der er der alle mulige temporære
data
> såsom sorteringer osv. ligger.

Hmm, problemet med tempdb er at du både/læser og skriver
I følge de tykke bøger jeg har læst så er det RAID optimeret til skrivning
af logfiler der skulle gøre forskellen
Men som sagt så har ikke haft lejlighed (råd/brug for) til at afprøve det i
virkeligheden

Eller måske husker jeg forkert

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-02-01 16:17

Hej.

> [...]
> af logfiler der skulle gøre forskellen
> Men som sagt så har ikke haft lejlighed (råd/brug for) til at afprøve det

Hvis der bliver brugt mange opslag, hvor der skal benyttes tempdb,
eksempelvis en select ... order by, hvor indexet ikke afspejler sorteringen,
bliver temdb voldtaget.
Den ultimative løsning for performance er derfor:
1 kanal til OS+virtuel memory
1 kanal til db-filer
1 kanal til log
1 kanal til temdb
Den ekstermt ultimative løsning er derudover at lægge indexer og data i hver
sin(e) filegroups, og sprede disse på hver sin kanal.

Vi er enige om at den første drastiske performance forbedring fås ved at
lægge logfilerne på separat drev. Og som du siger her er det
skrivehastigheden, der eer afgørende.

mvh
Stig Johansen.

Fra : Claus

Dato : 08-02-01 16:23

> [...]
>
> Vi er enige om at den første drastiske performance forbedring fås ved at
> lægge logfilerne på separat drev. Og som du siger her er det

Agree, men det hjælper sådan set ikke ret meget når det ikke er IO-systemet
der er flaskehalsen men derimod at cpu'erne konstant 'slår mod loftet'.

Btw. så mener jeg nu mere at tempdb'en bliver brugt i forbindelse med
joins...

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-02-01 16:40

"Claus" <claus@cyberdude.com> wrote in message

> Btw. så mener jeg nu mere at tempdb'en bliver brugt i forbindelse med
> joins...

Den er holdeplads for midlertidige tabeller ved fx tablescans og andre
besynderligheder

Fra BOL
"tempdb holds all temporary tables and temporary stored procedures. It also
fills any other temporary storage needs such as work tables generated by SQL
Server. "

mvh/Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-02-01 16:30

> Hvis der bliver brugt mange opslag, hvor der skal benyttes tempdb,
> eksempelvis en select ... order by, hvor indexet ikke afspejler
sorteringen,
> bliver temdb voldtaget.

Og netop er det så crucial at fedte med sine T-SQL ting
Og gå langt uden om al brug af cursor ting

> [...]
hver
> sin(e) filegroups, og sprede disse på hver sin kanal.

Ok , den er lidt udvidet i forhold til det jeg har set
Men som skrevet andetsteds så er det vist ikke IO systemet der driller
Henrik

> Vi er enige om at den første drastiske performance forbedring fås ved at
> lægge logfilerne på separat drev. Og som du siger her er det
> skrivehastigheden, der eer afgørende.

Ok, som sagt så har jeg ikke haft lejlighed til at afprøve det i praksis, så
jeg var en del nysgerrig efter nogle kommentarer - når der nu var en
mulighed - og tak for det

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-02-01 16:37

> [...]
>
> Ok , den er lidt udvidet i forhold til det jeg har set
> Men som skrevet andetsteds så er det vist ikke IO systemet der driller

Nej det så jeg lige efter jeg skrev det.

> Ok, som sagt så har jeg ikke haft lejlighed til at afprøve det i praksis,

> jeg var en del nysgerrig efter nogle kommentarer - når der nu var en
> mulighed - og tak for det

Det er også svært at afprøve præcist. Men jeg har det sidste halve år bla.
flyttet log-filer til et andet drev et utal af gange. Det er brugerne, der
oplever en forbedring, så det er skam sandt nok.
Jeg vil lige afrunde med, at der er placeringen af logfil på separat kanal,
der er afgørende og ikke så meget en 'superhurtig' disk.

mvh
Stig Johansen.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-02-01 16:43

> Jeg vil lige afrunde med, at der er placeringen af logfil på separat
kanal,
> der er afgørende og ikke så meget en 'superhurtig' disk.

Ja det giver mening
Jeg muligvis lov til at afprøve det i praksis senere på året
Her har jeg anbefalet en separat RAID controller til logs (eller separat
kanal som mindste bud)

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-02-01 16:43

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message
[klip]
> Og gå langt uden om al brug af cursor ting

BTW, du så i morges hvor vild Jakob var i d.e.i.w.s.asp over at bruge et
recordsæt baseret på select * .. efterfulgt af en ..addNew.

Det kan da godt være, at de ASP-folk elsker at voldtage de arme servere.
Det kan være performance skal hentes i behandlingen af ADO i deres
ASP-'programmer'.

mvh
Stig Johansen.

Fra : Claus

Dato : 08-02-01 16:43

> [...]
>
> Det kan da godt være, at de ASP-folk elsker at voldtage de arme servere.
> Det kan være performance skal hentes i behandlingen af ADO i deres

*falder ned af stolen...*

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-02-01 07:03

Hej.

> *falder ned af stolen...*

Du må endelig ikke opfatte det som en fornærmelse, nærmere som en
provokation til at få dig til at sige:
- Nej vi bruger helst ikke select *
- Ja bruger altid UPDATE/INSERT osv
- Ja vi bruger i videst muligt omfang fast forward only cursors
- Nej vi bruger aldrig scollable cursors etc., hvis vi kan undgå det.
- Ja vi benytter altid preparerede,parameterstyrede SQL's hvor det er
muligt.
- Vi passer på med brugen af clustered indexes.

osv...

--
Med venlig hilsen/Best Regards
Stig Johansen - stig@w3data.dk

Fra : Claus

Dato : 09-02-01 10:50

> [...]
> muligt.
> - Vi passer på med brugen af clustered indexes.

Jeg faldt mest ned af stolen pga. det jeg læste i den anden gruppe

Jeg er fuldstændigt enig i ovenstående...

/claus

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-02-01 16:49

> [...]
>
> Det kan da godt være, at de ASP-folk elsker at voldtage de arme servere.
> Det kan være performance skal hentes i behandlingen af ADO i deres

Hvis det er sådanne ting vi er oppe imod, så kæmper vi jo ret forgæves
Men sådan lige ummiddelbart så skrev Henrik at de havde været inde og kikke
på sp's og den slags ting men who knows

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-02-01 06:57

Hej.

> [...]
>
> Hvis det er sådanne ting vi er oppe imod, så kæmper vi jo ret forgæves
> Men sådan lige ummiddelbart så skrev Henrik at de havde været inde og

Jeg vil lige understrege, at jeg IKKE er ude på at fornærme nogen. Vi har jo
ikke fået noget som helst at vide om applikationen. Jeg har været inde og
kigge på forsiden, men jeg ønsker ikke at logge ind for at se hvad der evt.
kunne forårsage evt. performance problemer.

Det kunne være rart at vide:
- Hvor mange brugere er der registreret?
- Hvordan fordeler læsninger/opdateringer sig?
- Hvor mange requests/sek klarer den?(SQL counter batchreq/sec)

Den nævnte kværn burde kunne klare noget i nærheden af 400-500. Jeg kender
heler ikke aktivitetsniveauet på siten, men det er fanme mange der skal til
hvis man skal lægge serveren ned.

Det er ikke nogen naturlov, at det giver noget med sp's. Hvis der er tale om
mere eller mindre enkeltstående queries, tvivler jeg på, at det giver meget
andet end besvær.

Personligt holder jeg mig helst fra sp's pga:
- Der er meget stor forskal på syntax på tværs af RDBMS'er.
- Man skal vedligeholde businesslogic 2 steder.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 09-02-01 00:59

"Stig Johansen" <e08@oes.dk> wrote
> BTW, du så i morges hvor vild Jakob var i d.e.i.w.s.asp over at bruge et
> recordsæt baseret på select * .. efterfulgt af en ..addNew.

Det var jo netop det jeg ville undgå: at skulle bruge en select for at pege
på en tabel.

Jeg ved godt at det er at foretrække at benytte en "insert into" i en sådan
sammenhæng men det var nu også mest fordi jeg undrede mig over at man skulle
eksekvere en SQLsætning for at skrive til en tabel vha. addnew.
--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-02-01 06:43

Hej.

"Jakob Andersen" <jakob@andersen.as> wrote in message
> [...]
skulle
> eksekvere en SQLsætning for at skrive til en tabel vha. addnew.

Det er fordi man skal have et aktivt recordset for at benytte addnew og
lignende.
Klientprogrammet kender ikke noget som helst til datastrukturen i databasen.
Den datastruktur, der opereres på er en afspejling af et select-statement.
Hvis du f.eks. skriver 'SELECT Kundenr,Navn FROM Kunder', indeholder dit
recordsæt kun disse 2 felter.

Den metode du vil bruger betyder endvidere, at serveren formentlig vil
udtage uforholdsmæssig mange låse-ressourcer.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-02-01 15:05

"Henrik Back" <henrik@back.dk> wrote in message

> Der er desværre ikke plads til mere i maskinen.. 4 256MB klodser

hmm, desværre - hiv dem ud og sæt 4 nye i

Btw - kun plads til 4 ram klodser og du siger dell - hvad er'et for en
maskine?
Normalt er der 8 huller i lidt større maskineri (Compaq)

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Henrik Back

Dato : 08-02-01 15:11

> Btw - kun plads til 4 ram klodser og du siger dell - hvad er'et for en
> maskine?
> Normalt er der 8 huller i lidt større maskineri (Compaq)

Den nuværende maskine er en bambus maskine med et asus board...

Henrik

Fra : Thomas Jensen, pil.d~

Dato : 08-02-01 15:09

On Thu, 8 Feb 2001 14:48:08 +0100, "Henrik Back" <henrik@back.dk>
wrote:

>Kender du nogle der kan det??

ja

Men for ikke at gøre usmagelig reklame, vil jeg anbefale
teknologisk.dk ... vi har tidligere i et projekt brugt dem til at
reviewe kode og setup. De har et par ganske hårde folk.

Smid en mail hvis du ønsker et konkret navn.

Men derudover skulle jeg da gerne æde min hat, hvis ikke det var
muligt at få til at køre på en brøkdel af hardwaren.

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-02-01 15:19

> ja
>
> Men for ikke at gøre usmagelig reklame, vil jeg anbefale
> teknologisk.dk ... vi har tidligere i et projekt brugt dem til at
> reviewe kode og setup. De har et par ganske hårde folk.

En mulighed - men det er mange seriøse bud landet over
Men endnu flere der ikke kan...

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Thomas Jensen, pil.d~

Dato : 08-02-01 15:24

On Thu, 8 Feb 2001 15:18:41 +0100, "Peter Lykkegaard"

>En mulighed - men det er mange seriøse bud landet over
>Men endnu flere der ikke kan...

<hint, hint>
Ligesom heller ikke alle laver reverse lookup, selvom man bør[tm]
</hint, hint>

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-02-01 15:32

> <hint, hint>
> Ligesom heller ikke alle laver reverse lookup, selvom man bør[tm]
> </hint, hint>

Jaja, bær over med en stakkels kodekarl
Jeg skal have fat i en pusher en af dagene - det der netværk går over min
forstand

btw - jeg/vi ville ikke tage en sådan opgave (MSSQL) - så det var egentlig
ikke ment på den måde

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-02-01 15:12

"Henrik Back" <henrik@back.dk> wrote in message

> Vi har 2 controllerer (Adaptec 2100)

hmm "RAID for Entry-Level Servers"
http://www.adaptec.com/worldwide/product/proddetail.html?prodkey=ASR-2100S&c
at=%2fTechnology%2fRAID%2fRAID+for+Entry-Level+Servers
(OBS broken link)

Måske skulle I kikke på nogle mere seriøse raid controllere?
Jeg har selv oplevet forskellen på fattigmands og professionelle raid
controllere
Forskellen er mer end mærkbar

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Henrik Back

Dato : 08-02-01 15:13

> Måske skulle I kikke på nogle mere seriøse raid controllere?
> Jeg har selv oplevet forskellen på fattigmands og professionelle raid
> controllere
> Forskellen er mer end mærkbar

Vi har målt på belastningen af diske / I/O.. Her ser ikke ud til overhovedet
at være flaskehalse...

Henrik

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-02-01 15:17

> Vi har målt på belastningen af diske / I/O.. Her ser ikke ud til
overhovedet
> at være flaskehalse...

Hvis CPU'erne er belastet og diskene står og hygger sig, så er der afgjort
noget galt med jeres brug af T-SQL sproget - efter min ydmyge mening forstås

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-02-01 13:52

Hej.

> [...]
> clustering??
>
> Lad os sige jeg har 250.000 og skal have løst mit problem... Hvordan skal

Hvis du køber en maskine til og laver cluster, kan du dårligt nok betale
licenserne med de penge.
Det bedste du umiddelbart kan gøre med SQLserver, er at fylde den op med
RAM.
Så hvis du kører STD-version, så smid en GB i. Hvis du kører ENT edition,
smid en ekstra GB eller 2 i.

Tag også et kig på cursor bruget i ASP(ADO).

Prøv i videst muligt omfang at benytte 'Fast Forward-only Cursors' (se BOL).

Brug i videst muligt omfang UPDATE/INSERT osv. statements i stedet for
cursors.

mvh
Stig Johansen.

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-02-01 14:12

> [...]
BOL).

> Brug i videst muligt omfang UPDATE/INSERT osv. statements i stedet for

Og som Peter skriver, smid log-filerne over på et eget, hurtigt drev.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-02-01 14:30

"Stig Johansen" <e08@oes.dk> wrote in message news:zWwg6.28702>

> Og som Peter skriver, smid log-filerne over på et eget, hurtigt drev.

Husk det skal være *skrive* optimeret
Logfilerne bliver lagt ind sekventielt

Indtil nu har jeg "kun" læst om det, kunne være spændende at hører hvor
meget det gi'r live
Skrivehovedet er jo fri for at bevæge sig ret meget hvis logfilerne ligger
på eget "drev" læs det som RAID

btw kik lige på RAID systemet
Er det noget fattigmandsraid eller noget der sparker røv med masser af
cache??
Hvad med diskene er det 10.000 rpms??

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Claus

Dato : 08-02-01 15:56

> Og som Peter skriver, smid log-filerne over på et eget, hurtigt drev.

Det er *IKKE* IO-systemet der er flaskehalsen....

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-02-01 16:24

Hej.

> Det er *IKKE* IO-systemet der er flaskehalsen....

Så må du ud med llidt flere oplysninger. Hvis du oprindeligt mente 100%
CPU-belastning på en SQL server, der ikke er belastet på I/O-siden, så der
der squ' efter min mening noget meget galt.
Vores erfaring (pt. 109 servere) siger, at det først er I/O, der bliver
flaskehalsen.

Hvis der ikke kører andet på serveren end SQL, så er der nok tale om et
uforholdsmæssigt stort ressourceforbrug på resultatsæt,cursors eller lign.

Kan du uddybe, om der er tale om 100% på CPU-siden, eller lange svartider?

mvh
Stig Johanssen.

Fra : Claus

Dato : 08-02-01 16:41

> [...]
>
> Kan du uddybe, om der er tale om 100% på CPU-siden, eller lange svartider?

Lige nu står cpu-belastningen og kører op og ned. Og samtidigt mener jeg
ikke der er noget at komme efter mht. IO-systemet.

Avg. Disk sec/Read: 11 ms
Avg. Disk sec/Write: 3 ms
Disk Reads/sec: 8
Disk Transfers/sec: 29
Disk Writes/sec: 21

CPU'erne er i snit på 62% men peaker ret kraftigt hele tiden.

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-02-01 16:52

> [...]
> Disk Transfers/sec: 29
> Disk Writes/sec: 21
>
> CPU'erne er i snit på 62% men peaker ret kraftigt hele tiden.

Jeg skal hjem fra denne her pind, og er først tilbage på torsdag.
Så jeg kan kun give dig en kort start.
Tjek
Disk time, den må godt peake på 100% en gang imellem ( lazy write osv), men
må ikke ligge over 90% i snit.
Disk avg queue length, den må helst aldrig komme over 1-2(gange antal
spindler).

Hvis der er meget swapping på din sys disk, er du short på ram.

Jeg har noget materiale fra en større stress-test, jeg lavede i efteråret,
så hvis du ikke er kommet videre på torsdag, så giv lyd.

mvh
Stig Johansen.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-02-01 17:01

> Hvis der er meget swapping på din sys disk, er du short på ram.

Det ville også kunne give en del CPU load - jeg har set workstations med for
lidt ram gå totalt i knæ ved store excel regneark (større end fysisk ram)

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-02-01 21:14

> [...]
> Disk Transfers/sec: 29
> Disk Writes/sec: 21
>
> CPU'erne er i snit på 62% men peaker ret kraftigt hele tiden.

Hvis jeg nu læser tilbage til det oprindelige indlæg står der:
SQLserver samt 6 web servere.

Det jeg mente med yderligere oplysninger var: Kører i også IIS/ASP på den
samme maskine?.
Eller
Skal det forstås som i har 6*IIS i et loadbalancing setup, der kommunikerer
med SQLServer?

Du skriver også et andet sted, at der er 4GB i maskinen, men at der 'kun' er
afsat 1GB til SQLserver.

Hvis i kører IIS/ASP på samme maskine, vil jeg anbefale at skille
IIS/ASP-delen ud på en separat maskine.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-02-01 08:11

"Stig Johansen" <stig@w3data.dk> wrote in message

> Skal det forstås som i har 6*IIS i et loadbalancing setup, der
kommunikerer
> med SQLServer?

I følge det oprindelige indlæg så skulle der være 7 maskiner

> Du skriver også et andet sted, at der er 4GB i maskinen, men at der 'kun'
er
> afsat 1GB til SQLserver.

Ikke ifølge det oprindelige indlæg
(De har 4 x 256Mb klodser i MSSQL maskinen)

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-02-01 09:38

Hej.

> [...]
> er
> >
> Ikke ifølge det oprindelige indlæg
> (De har 4 x 256Mb klodser i MSSQL maskinen)

Sorry, jeg må være halvblind. (Gamle mand??!)
----> Der er desværre ikke plads til mere i maskinen.. 4 256MB klodser
fik jeg i farten til 4GB, jeg kan da godt se, der står 4*256 (nu).

Fra : Claus

Dato : 09-02-01 10:53

> Sorry, jeg må være halvblind. (Gamle mand??!)
> ----> Der er desværre ikke plads til mere i maskinen.. 4 256MB klodser
> fik jeg i farten til 4GB, jeg kan da godt se, der står 4*256 (nu).

Og der kører kun SQL server på maskinen...

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-02-01 16:46

>Vores erfaring (pt. 109 servere) siger, at det først er I/O, der bliver
>flaskehalsen.

Jeg læste andetsteds at der er tale noget bambus maskineri, sandsynligvis
med ringe processor cache - så det giver dig lissom sig selv

Jeg kan anbefale Henrik at kikke lidt på denne tekst
http://www.sql-server-performance.com/fixing_bottlenecks.asp

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-02-01 17:04

> "Stig Johansen" <e08@oes.dk> wrote in message

> Jeg læste andetsteds at der er tale noget bambus maskineri, sandsynligvis
> med ringe processor cache - så det giver dig lissom sig selv

Hmm jeg læste lige at der er tale om to gange P850

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-02-01 17:06

> [...]

> Vi er nu i den situation at vores sqlserver er belastet med 100% næsten

Hvordan er databasen implementeret?
Bare sådan i hovedtræk - er den rimelig mht tabeller osv?

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 08-02-01 17:46

Henrik Back wrote:

[...]
> [...]
> på sitet.
> Vi er nu i den situation at vores sqlserver er belastet med

Nu har jeg naturlignok ikke set en profil af sql-kladene, men det virker
umidelbart, som et site, hvor stort set hele møget kan caches og
opdateringer kan sættes i kø (og batch opdateres).
Databasen kan vel også partitioneres ud i flere databaser (så man ikke
behøver at køre cluster, men kan dele data op på n servere), da data til
hver profil er rimeligt autonom (aka. kun brugeren selv må læse sine
breve, så der er ikke brug for at kunne søge på tværs af alle breve,
osv...).
Måske en ide at tage et skridt tilbage og kigge på designet. Det kan
naturligvis også være at I har styr på disse ting og i så fald håber jeg
ikke har har tisset for meget på jeres intelligens

--
Lauritz

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-02-01 08:16

> [...]
> Vi er nu i den situation at vores sqlserver er belastet med 100% næsten

For at give det hele en lidt anden approach

Er der nogen del af sitet der giver problemer - dvs lange svartider =
belastning af MSSQL?
Eller er det bare et generelt "langsomt"?
Lige ummidelbart får man hurtig respons når man slår op på dating.dk's
forside

Hvor mange hits er der om dagen
Hvordan er svartider/belastning/IO performance hvor hitrate topper?

Hvad er belastningen på webserverne?

Kan netkortet være flaskehalsen?

mvh/Peter Lykkegaard

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-02-01 09:44

Hej.

> "Henrik Back" <henrik@back.dk> wrote in message

> hele
> >
> For at give det hele en lidt anden approach

Enig.

> [...]
> Eller er det bare et generelt "langsomt"?
> Lige ummidelbart får man hurtig respons når man slår op på dating.dk's

Enig.

> Hvor mange hits er der om dagen
> Hvordan er svartider/belastning/IO performance hvor hitrate topper?
>
> Hvad er belastningen på webserverne?

Ifølge netcraft, ser det ikke ud som om der køres loadbalancing på
webservere, så mon ikke der er tale om uafhængige webservere?

> Kan netkortet være flaskehalsen?

Det er vel (næsten) umulig at der skulle være tale om network congestions,
idet det vil kræve et kæmpe 'rør' ud i I*nettet.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-02-01 09:58

> "Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message

> Det er vel (næsten) umulig at der skulle være tale om network
congestions,
> idet det vil kræve et kæmpe 'rør' ud i I*nettet.

Mellem MSSQL og de 6 webservere?

Det er nok lidt tænkt - jeg er nok ude på lidt dybt vand lige nu - kan jeg
mærke
Bare gi' et rap over fingrene - jeg kan tåle det

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-02-01 17:40

Hej.

> [...]
> mærke
> Bare gi' et rap over fingrene - jeg kan tåle det

Kunne jeg ikke drømme om.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-02-01 11:23

> "Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message

> Kunne jeg ikke drømme om.

Det var nu ikke på den måde
Hvis jeg er helt ude i skoven - vil jeg godt vide det - man skal lære hele
tiden

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-02-01 18:00

Hej.

> [...]
> >
> Det var nu ikke på den måde
> Hvis jeg er helt ude i skoven - vil jeg godt vide det - man skal lære hele

Nej, du er ikke helt ude i skoven.
Men, hvis du kigger på den tidligere
nævnte:Netcraft(http://uptime.netcraft.com/up/graph?site=www.dating.dk), vil
du se, at hvis de kørte load-balancing på 6 servere, ville de optræde som om
de skiftede IP-adresser ofte.
Det er ikke tilfældet, hvorfor vi må formode, at der er tale om en enkelt
W2K/IIS5.

Fra : Hendrik Hansen

Dato : 11-02-01 20:10

> [...]
vil
> du se, at hvis de kørte load-balancing på 6 servere, ville de optræde som

Hmmmm... Hvorfor egentlig det? Er en webfarm ikke oftest sat op med en
speciel router, f.eks. Cisco Local Director, på ydersiden, der så sender
requests videre til webservere på indersiden efter nærmere definerede
regler? I så fald vil det da udefra se ud som om der kun er én og samme
maskine med et enkelt IP-nummer, men i virkeligheden kan der jo stå
adskillige maskiner bag arbejdet.

Mvh. Hendrik

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-02-01 08:09

> [...]
> de skiftede IP-adresser ofte.
> Det er ikke tilfældet, hvorfor vi må formode, at der er tale om en enkelt

Øhh, bagved en firewall, så har man typisk én ip-adresse - firewallens
Men det var nu ikke det jeg oprindeligt tågede rundt omkring

Kunne man forestille at de 6 webservere (nævnt i det indlæg der startede
tråden) kunne skabe netværksrelaterede problemer for MSSQL serveren?
Dvs pakketab med belastning af CPU til følge
En løsning kunne være to netkort i MSSQL serveren

Eller er jeg på gale veje?

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Claus

Dato : 12-02-01 10:04

> [...]
> de skiftede IP-adresser ofte.
> Det er ikke tilfældet, hvorfor vi må formode, at der er tale om en enkelt

Der bliver kørt load balancing... tro det eller la' vær'...

/claus

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-02-01 10:36

> [...]
> Eller er det bare et generelt "langsomt"?
>
> Hvor mange hits er der om dagen
> Hvordan er svartider/belastning/IO performance hvor hitrate topper?

Hej Claus og Henrik
Har I overvejet disse spørgsmål?

Jeg er lidt interesseret i diskussionen da jeg til sommer skal være med til
at implementere en større MSSQL ting til webbrug (online learning)

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-02-01 07:33

Hej.

Lige at besvare det oprindelige spørgsmål vedr. clustering.
2 SQLservere sat i cluster betyder IKKE 2 gange hastighed. Det typiske setup
er hot stand by, hvilket betyder at den ene bare venter på den anden går
ned. Herefter overtager den anden.
Der er tale om fejltolerance på hardwaren.

Der er også en anden mulighed, nemlig at sætte dem op som aktiv-aktiv
(dobbelt licens her). Her skal du betraget den som to adskilte servere, dog
med den mulighed, at den anden tager over i tilfælde af fejl.

Forudsætningen for at køre i cluster er en enterprise licens, der til i*net
brug koster over 100K pr CPU.
Det vil sige i dit tilfælde et godt stykke over 400K.

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 10-02-01 14:36

> [...]
dog
> med den mulighed, at den anden tager over i tilfælde af fejl.
[clip]

Vil det sige at MS-SQL kun understøtter failover clustering og ikke
loadbalancing uden at man splitter sin database op med de ulemper dette
indebærer ?

Jeg kender intet til MS-SQL men er vant til at rode med operativsystemdelen
på clustre der kører Oracle Parallel Server. Her arbejder man med N
instanser på een database og de involverede maskiner (N = antal) snakker
sammen via en form for IPC der kører over en højhastighedsforbindelse
(MemoryChannel) mellem medlemmerne i clusteret.

l8r/Jspr

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-02-01 15:14

Hej.

"Jesper Frank Nemholt" <jfn@dassic.com> wrote in message
> [...]
> sammen via en form for IPC der kører over en højhastighedsforbindelse
> (MemoryChannel) mellem medlemmerne i clusteret.

Ja, det er korrekt, der er kun tale om 2 maskiner. Ved aktiv-aktiv
opsætning, er den eneste forskel, at der er tale om en vis form for
fejltolerance.
Man kan altså ikke have 2+ instanser på den samme DB.
Jeg mener dog, det ligger på NT-niveauet. Den form for cluster, du omtaler
understøttes ikke på NT. For tiden implementerer vi 'kun' NT4, så hvorvidt
der er noget på vej i NT5(Win2000) ved jeg ikke.
Det er også muligt, at M$ får 'kuglerne' op i ganghøjde, og får færdiggjort
deres Win64. Eller snakker vi nok kun *nix.

Fra : Hendrik Hansen

Dato : 12-02-01 18:43

> [...]
> Vi er nu i den situation at vores sqlserver er belastet med 100% næsten

Jeg har været inde og kigge lidt på de forskellige funktioner (og "markedet"
bød på p.t. ) og én ting undrer mig når du snakker om asp tuning.
Søgefunktionen ser ud til at holde en stateinformation på sessionniveau,
idet det eneste argument der kræves for at bladre mellem de enkelte pages i
et søgeresultat er page-nummeret. Som jeg ser det kan det betyde forskellige
ting:

1. At forespørgslen gemmes et centralt sted (sandsynligvis i databasen) via
en hjemmelavet sessionfunktionalitet, der understøtter webfarms. Det er ikke
så slemt som nr. 2, men det koster en del ekstra data i databasen og et
ekstra opslag for hver sidevisning. Hvorfor ikke bare lade klienten sende
alle søgeparametre med hver gang - det bruges stort set alle andre steder og
fungerer glimrende.

2. Der køres med "sticky IP's" på webfarmen således at standard
sessionfunktionalitet kan bruges. Recordset'et med søgeresultatet gemmes i
en sessionvariabel. Denne er rigtig slem og kan sagtens være skyld i alle
dine problemer, hvis det er sådan det fungerer.

3. Varianter af ovenstående.

Det kunne være interessant at få at vide hvordan det rent faktisk fungerer.

Dernæst tror jeg at du skal henvende dig til professionelle konsulenter hvis
du vil have problemet løst hurtigt og smertefrit - evt. til Microsoft selv
(MCS - Microsoft Consulting Services) der enten selv kan sætte en konsulent
på opgaven eller kan henvise til en partner med den fornødne kompetence.
Opgaven er på så højt et niveau, at kun ganske få herhjemme har erfaringen
med sådanne set-ups - og jeg tvivler på at de er villige til at løse dine
problemer gratis i en newsgroup Sandsynligvis skal de bruge ihvertfald en
dags tid ude hos dig for at finde årsagen til problemerne, hvilket ligeledes
gør det mindre sandsynligt at problemet kan løses på fornuftig vis her.

Mvh. Hendrik