Pludselige reboots ved min nye konfigurati~
Fra : Bobby Sixkiller

Dato : 23-05-02 21:59

Hej gruppe

Der er probs med min nye konfiguration. Pludseligt sker der der reboots
(uden forudgående blå skærm). Så vidt jeg kan hitte ud af sker de helt
overvejende i forbindelse med disktunge operationer især hvor flere af mine
diske er involveret.
Min konfig.

Tbird 1400 FSB 266
Asus A7V med onboard Promise ATA-100 Controller
2 x 256 Mb Pc133 Ram
120 Gb WD1200JB 8 Mb Cache (c:), 80 Gb Maxtor D740X gL080j4 (d:), 40 GB
ATA66 Maxtor 54098u8 (e:)
Plextor Brænder (f:), Toshiba DVD-rom (g:)
Asus Geforce3 Ti200 64 Mb Dram
Soundblaster, Netkort

Nogle forslag? Hvor er det forresten at man ser om DMA er enablet?

Fra : Bobby Sixkiller

Dato : 23-05-02 22:03

Glemte at skrive at jeg har installeret alle af MS's Updates samt Via4in1
v.4.38 driverne. Skal man ha' separate driver til controlleren? (Kører
WinXP)

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 23-05-02 22:17

> [...]
> (uden forudgående blå skærm). Så vidt jeg kan hitte ud af sker de helt
> overvejende i forbindelse med disktunge operationer især hvor flere af

Lyder som en dårlig strømforsyning (PSU) - til den maskine skal den nok
være på 350-400 watt.

//Troels

Fra : Bobby Sixkiller

Dato : 23-05-02 22:45

> Lyder som en dårlig strømforsyning (PSU) - til den maskine skal den nok
> være på 350-400 watt.

Tak for svaret. Tja, min PSU er på 300 W (men til gengæld larmer den af
he... til). Burde den ikke kunne trække opstillingen?

Har netop bemærket følgende under systemenheder: Min sidste HD (e:) står som
en SCSI-disk (!?) - det kan vel ikke være meningen? Ydermere står både min
Promise controller samt Via Bus Master IDE Controller - er det meningen (se
skærmdump i dk.binaer)?

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 23-05-02 23:12

> Tak for svaret. Tja, min PSU er på 300 W (men til gengæld larmer den af
> he... til). Burde den ikke kunne trække opstillingen?

Jeg vil tro du skal have ca. 400 watt.

//Troels

Fra : Bobby Sixkiller

Dato : 24-05-02 11:26

> Jeg vil tro du skal have ca. 400 watt.

Måske har ret. Har til min store fortvivlelse opdaget at en masse af mine
filer jeg har kopieret mellem diskene er defekte (argh!). Desuden synes jeg
at diskene kører langsomt af h... til! Derfor har jeg pillet min ene HD ud.
Hvor er det man ser om DMA er enablet? Andre forslag?

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 24-05-02 22:07

> Hvor er det man ser om DMA er enablet?

Windows XP:
Start->Kontrolpanel->System->Hardware->Enhedshåndtering->Dobbeltklik
på den IDE-kanal du vil kigge efter->Avancerede indstillinger.

//Troels

> Andre forslag?

Ikke udover at du skal skifte din PSU.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 23-05-02 22:20

"Bobby Sixkiller" <Spammers@Will.Be.Shot> skrev:
> Der er probs med min nye konfiguration. Pludseligt sker
> der der reboots (uden forudgående blå skærm).

Jeg kan se du bruger Windows XP, dette er en mulig
løsning:

Kontrolpanel -> System -> Avanceret -> Indstillinger for
start og genoprettelse -> Fjern flueben i Genstart Auto...

/Mikael

Fra : Martin Jensen

Dato : 23-05-02 23:12

Hejsa!

Har selv et A7V333 og det har det med at reboote når jeg bruger visse usb
enheder...
især hvis jeg hiver stikket ud mens computeren/windows kører...

Martin..

Fra : Dennis Nielsen

Dato : 24-05-02 15:43

"Bobby Sixkiller" <Spammers@Will.Be.Shot> wrote in message

Jeg har selv haft lignende problem og det er PSU'en der ikke er stærk nok...

Jeg har derfor købt en 420 Watt ToPower for 799,- fra studiedata, og siden
har der ikke været nogle probs - og den er rimelig lydløs

jeg kørte (prøvede) følgende konf:

PIII 1GHz på ASUS CUSL2-C
2x256 PC100 SDram
prim master: 13 GB Fujitsu
Prim slave: toshiba cdrom
sec master: LiteOn 24102b
sec slave: none
på promise Ultra100TX2 ide controller
tri master: 80GB Maxtor
Tri slave: 80GB maxtor
Quad master: 40 GB IBM
quad slave: 10 GB IBM
+
Geforce pro 32 DDR ram
3DFX voodoo2 12 mb
Realtek netkort
SB Live

Fra : Bobby Sixkiller

Dato : 25-05-02 12:08

> [...]
>
> Jeg har derfor købt en 420 Watt ToPower for 799,- fra studiedata, og siden
> har der ikke været nogle probs - og den er rimelig lydløs

Mange tak for jeres svar. Jeg har disablet den ene harddisk og siden da har
jeg ikke oplevet de pludselige reboots. Til gengæld er der nu et andet stort
problem (som nok har været der hele tiden): Min comp er plaget af talrige
læse og/eller skrive fejl. Efter at have installeret Win XP (hvor der
forresten også kom et par fil-fejl beskeder under installationen) kopierede
jeg en masse filer ml. mine to resterende HD's (d: til c:) - til min store
fortvivilese har jeg nu opdaget at mange af disse filer nu er corrupt. Et
andet eksempel: Hvis jeg fx. downloader noget fra binære newsgroups er der
talrige CRC fejl når jeg forsøger at pakke filerne ud (jeg ved godt dette er
normalt til en vis grad, men hvis jeg forsøger at reparerer med smartpar
siger den bare bagefter at nogle nye filer er korrupte!) - problemet opstår
uafhængigt af hvilken en af mine to diske jeg gemmer på. Ligeledes sker der
af og til fejl når jeg forsøger at køre ny-installerede programmer.

Nå det blev en længere smøre, håber ovenstående giver mening.
Hjælp ønskes! Der må være en hardware konflikt/dårlig opsætning et eller
andet sted, men hvor?