Varmeproblem Strømforsyning?
Fra : goofy

Dato : 23-05-02 19:24

Hej allesammen.
Min computer gik i sort i går, og ved hjælp af en god ven genetableret idag.
Medens han kikkede i Bios viste den en varmegrad på ca. 75 gr.c.og det var
alt alt for højt sagde han, og det var muligvis årsagen til at den gik i
sort.

Jeg har
Asus Cubx -L motherbord
P. 3 800 mhz.
1 x 30 gb. IBM hd.
1 x 40 gb. IBM hd.
1 HP brænder 9500 1
1 mit. DVD drev
1 netkort ( det fra TDC)
strømforsygning Seventeam model st 250 ar.
Der er sat en større/bedre køler på cpuén

Jeg har læst i andre nyhedsgrupper at en strømforsygning helst skal være
300w, det er min ikke ifgl. Google.
Er det årsagen til at min computer går i sort?
er det IBM hd.´erne, jeg har hørt at de ikke er særlig gode og specielt
bliver varme?

Jeg er ikke nogen nørd, så venligst skær det ud i " pap "

Med venlig hilsen
Steen Vinbæk

Fra : Mogens

Dato : 23-05-02 19:49

On Thu, 23 May 2002 20:23:57 +0200, "goofy" <vinbaek@oncable.dk>
wrote:

> [...]
>alt alt for højt sagde han, og det var muligvis årsagen til at den gik i

Bliver den også 75°C hvis du kører med kabinettet åbent ?

Hvis ikke, så mangler du gennemtræk. Det kan klares
med en ekstra blæser eller to.

Prøv også at tjekke om køleren på processoren er fyldt
op med støv og om blæseren på den i det hele taget kører
rundt. Det kunne jo være den var stået af.

Det er ihvertfald der jeg ville starte

mvh Mogens

Fra : goofy

Dato : 23-05-02 20:10

Hej
Ja temp. er med kab. åbnet
Steen

Fra : Mogens

Dato : 23-05-02 21:10

On Thu, 23 May 2002 21:10:13 +0200, "goofy" <vinbaek@oncable.dk>
wrote:

>Hej
>Ja temp. er med kab. åbnet

Det lyder ikke godt så.

Måske proben måler forkert.
Brænder du nallerne hvis du rører ved køleren ?

Hvis du gør og hvis køleren ellers kører, så kan
den være sat skævt på.

mvh Mogens

Fra : goofy

Dato : 23-05-02 21:38

Hej Mogens
Køler virker IKKE varm, måske lidt koldere eller lig med min fingertemp.
Køler kører, men p.t. har jeg også den ekster bordblæser sat, til der blæser
direkte ind på cpu´ en og jeg har heller ikke haft " breakdown" siden jeg
satte den til. Det ser ikke ud til at køler er sat til med støv.

Fra : Mogens

Dato : 23-05-02 23:25

On Thu, 23 May 2002 22:38:14 +0200, "goofy" <vinbaek@oncable.dk>
wrote:

> [...]
>direkte ind på cpu´ en og jeg har heller ikke haft " breakdown" siden jeg
>satte den til. Det ser ikke ud til at køler er sat til med støv.

Så tror jeg at proben i dit bundkort viser forkert. Hvis den
siger 75 grader og er kold at røre ved er der da noget galt.
Min CPU er ca 50 og her virker køleprofilen temmelig
varm. Jeg kan da holde en finget på den, men det er
ikke behageligt. Hvis den var 25 grader varmere, ja så
tror jeg sgu godtnok ikke at jeg kunne.

Har du opdateret BIOS'en for nylig ? Jeg har hørt
at det somme tider kan påvirke den temperatur som
motherboardet rapporterer, altså fordi der er en lille
bug i det program som aflæser temperaturen.

Men det forklarer selvfølgelig ikke hvorfor maskinen
crasher medmindre BIOS er sat til at lukke maskinen
ned ved en bestemt temperatur. Det kunne jo f.eks.
være sat til at ske ved 75 grader. Rent gætværk.

mvh Mogens

Fra : Henrik Dissing

Dato : 24-05-02 18:40

On Fri, 24 May 2002 00:24:50 +0200, Mogens wrote:

>Så tror jeg at proben i dit bundkort viser forkert. Hvis den
>siger 75 grader og er kold at røre ved er der da noget galt.

Det sidste er jeg enig i, men ikke i at det skulle indikere en defekt probe.
Det er jo ikke CPU'en, men derimod køleren som mærker kølig. Hvis vi antager
at termistoren viser korrekt samt at køleribberne er under 37 C, er der vist
kun én forklaring: Dårlig kontakt mellem CPU og køler.

En kold køler er ikke et udtryk for god køling, tværtimod. Kølerens
temperatur skal ligge så tæt på CPU'ens som muligt for at kunne overføre
maksimal energi til den omgivende luft.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Mogens

Dato : 24-05-02 19:19

On Fri, 24 May 2002 19:39:35 +0200, Henrik Dissing <hendis@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>at termistoren viser korrekt samt at køleribberne er under 37 C, er der vist
>kun én forklaring: Dårlig kontakt mellem CPU og køler.

Du siger noget. Det havde jeg slet ikke tænkt på.

mvh Mogens

Fra : Esben

Dato : 23-05-02 20:24

"goofy" <vinbaek@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har
> Asus Cubx -L motherbord
> P. 3 800 mhz.
> 1 x 30 gb. IBM hd.
> 1 x 40 gb. IBM hd.
> 1 HP brænder 9500 1
> 1 mit. DVD drev
> 1 netkort ( det fra TDC)
> strømforsygning Seventeam model st 250 ar.
> Der er sat en større/bedre køler på cpuén

Er den nye køler monteret så der er ordentlig kontakt til cpu-coren? Du
skriver ikke hvilken temperatur der aflæses til 75 grader, men det kan
næsten kun være den på cpu'en, og den lyder vanvittigt høj. Prøv at tage
køleren af og se om eventuelt kølepasta er tværet ordentligt ud - der skal i
øvrigt kun være et tyndt lag.

> [...]
> Er det årsagen til at min computer går i sort?
> er det IBM hd.´erne, jeg har hørt at de ikke er særlig gode og specielt

230-250watt burde kunne gøre det hvis psu'en er af en ordentlig kvalitet.
Jeg har haft en pc med næsten samme konfig som din inkl. et geforce 2 gts
som alt sammen kørte på en 145watt psu.

--
Esben