Ram-hastigheder og P4-bundkort
Fra : Uni Bull

Dato : 23-05-02 14:30

Hej folkens.

Jeg er klar over at man ikke får optimal ydelse ved anvendelse af SDRAM
sammen P4, men.....

Jeg er ikke helt klar over hvordan tingene forholder sig mht.
RAM-hastigheder!
Altså: Jeg overvejer at udskifte nuværende A7V med et socket478-board. Da
jeg har
1024MB PC133 SDRAM i maskinen forbyder min pengepung mig umiddelbart at
skifte
det hele ud med DDR-RAM! Jeg vil derfor skifte til et MB med SDRAM-sokler
eller
endnu bedre et MB med *både* SDRAM og DDR-RAM-sokler. Samtidig er jeg jo
ikke
blind for P4-1,6A muligheder for overclocking og derfor er mit spørgsmål:

Kører et P4-bundkort som standard 100MHz på SDRAM?
I givet fald: Har jeg så ikke ret i at jeg muligvis vil kunne opnå
1,33*1,6GHz (hvis CPU'en ellers vil være med)?

Jeg håber jeg har trykket den rigtigt ud - tak for hjælpen.

--
Uni Bull
København K

Fra : Wizeguy

Dato : 24-05-02 01:20

"Uni Bull" <Uni.Bull@Worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> 1,33*1,6GHz (hvis CPU'en ellers vil være med)?
>
> Jeg håber jeg har trykket den rigtigt ud - tak for hjælpen.

Så vidt jeg ved er det kun VIA's P4x266 chipset der kan tage både SDRAM og
DDR RAM. Jeg vil dog fraråde en sådan løsning, idet P4x266 chipsettet IKKE
er officielt godkendt af Intel, idet VIA er en af deres direkte konkurrenter
(VIA producerer Cyrix processorer). Mit bedste råd til dig er derfor enten
at sælge dine PC133 RAM, eller vente med at opgradere til du har råd til nye
DDR RAM eller Rambus RDRAM. At køre Pentium 4 med SDRAM er en særdeles
dårlig løsning, idet systembussens båndbredde slet ikke kan udnyttes. I
praksis betyder det langt ringere ydelse end med DDR RAM og Rambus DRAM.

Anders

Fra : Uni Bull

Dato : 24-05-02 08:54

Tak for dit input, men jeg prøver igen:

Fra : Wizeguy

Dato : 24-05-02 10:09

> "Wizeguy" <anders@herlevkollegiet.dk> wrote in message
>
> Tak for dit input, men jeg prøver igen:

Ja, P4x266 chipsettet understøtter en 1:1 ratio på FSB:RAM, så du kan
sagtens køre 1,6@2,133 GHz (133 MHz FSB QDR) med PC133@133 RAM. Du kan også
køre asynkront, dvs. 1,6 GHz (100 MHz FSB QDR) og PC133@133.

Anders

Fra : Uni Bull

Dato : 24-05-02 20:07

Wizeguy wrote:
> [...]
> sagtens køre 1,6@2,133 GHz (133 MHz FSB QDR) med PC133@133 RAM. Du
> kan også køre asynkront, dvs. 1,6 GHz (100 MHz FSB QDR) og

Perfect - tak for info.
--
Uni Bull
København K

Fra : Keld Villadsen

Dato : 24-05-02 21:09

Hvad vil så give bedst ydelse i opsætning inkl. "overdrive"
Når man har PC2100 ram og Northwood 1,6a

KV

Fra : Wizeguy

Dato : 25-05-02 01:15

"Keld Villadsen" <villadsen@jyde.dk> wrote in message

> Hvad vil så give bedst ydelse i opsætning inkl. "overdrive"
> Når man har PC2100 ram og Northwood 1,6a

Et bundkort med Intel 845E chipset, f.eks. Abit BD7-II. Man kan ganske vist
få billigere bundkort med SiS 645DX chipset, bl.a. Asus P4S533 som er meget
populært i øjeblikket, men det kræver PC2700 RAM for at slå Intel 845E med
PC2100 RAM.
Anders

Fra : raven

Dato : 24-05-02 11:24

On Thu, 23 May 2002 15:29:32 +0200, "Uni Bull"
> [...]

>I givet fald: Har jeg så ikke ret i at jeg muligvis vil kunne opnå
>1,33*1,6GHz (hvis CPU'en ellers vil være med)?

Du kan sagtens få et bundkort til P4 socket 478 og for sdram. Der er
endda et for begge dele, endda samtidigt. Det er ecs P4s5a til 619 kr.

find reviews på www.google.com

f.eks.dette
http://www.ocworkbench.com/hardware/elite/p4s5a/p4s5ap1.htm

Jeg vil dog advare imod at bruge sdram sammen med P4. Cpu'en er
simpelthen sådan konstrueret, at den får en elendig ydelse uden
ddr-ram. Man kan slet ikke sammenligne med en thunderbird med sdram.

Har du overvejet at sælge din ram, på dk.marked.privat.edb

Du har næppe købt din ram til toppris, når du har så meget, så du kan
få langt mere for det nu. Forhåbentlig er det ikke kun een klods.

Samtidig er ddr ram pc2100 nu næsten billigere end pc133 sdram, og
priserne er svagt faldende.

Alternativt kan du skifte bundkort til et med kt133a chipset. Der er
mange på udsalg på www.demoshop.dk for ca. 700 kr. og så købe en XP
cpu.

mvh

John