skønhed
Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 23-05-02 12:39

Hvad er skønhed og hvor når kan noget defineres som smukt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-05-02 13:24

Peter Ole Kvint skrev:

>Hvad er skønhed og hvor når kan noget defineres som smukt

Skønhed er i øjets beholder, som de siger på engelsk.

Man kan næppe definere skønhed.

--
Bertel

Fra : Karen

Dato : 23-05-02 13:43

On Thu, 23 May 2002 14:23:59 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Skønhed er i øjets beholder, som de siger på engelsk.
>
>Man kan næppe definere skønhed.

På den anden side er der lavet undersøgelser, der viser at folk, der
betragtes som "smukke" - diverse modeller, skuespiller osv osv, har
meget symmetriske træk.

Derudover kan man sige at folk går efter de "gode gener", hvis det er
rent parringsvist..det vil sige kvinder går efter maskuline,
regelmæssige og symmetriske træk når der skal til at tænkes i
børnebaner. Det er faktisk vist, at kvinders utroskab oftest sker i
deres ægløsningsperiode! Samt at dem de vælger et fast forhold med er
mænd, der har nogenlunde samme træk som dem selv..og at dem de udpeger
som dem de helst vil have børn med er de store stærke
mænd..tankevækkende..

Dette er noget jeg har hørt til en forelæsning engang på
sundhedsvidenskabeligt fakultet, jeg kan desværre ikke komme med
henvisninger til bøger osv.

--
Karen
http://www.altforsejt.dk

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 23-05-02 14:04

"Karen" <cowboyhat@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Dette er noget jeg har hørt til en forelæsning engang på
> sundhedsvidenskabeligt fakultet, jeg kan desværre ikke komme med
> henvisninger til bøger osv.

Man kan også bare se Discovery... der er noget som jeg mener hedder "Science
of beauty" eller lign. Der fortæller de nøjagtigt det du også lige
fortæller, så mon ikke det er rigtigt.

Fra : Peter Weis

Dato : 23-05-02 16:55

"Karen" <cowboyhat@sol.dk> wrote in message
> [...]
>
> Dette er noget jeg har hørt til en forelæsning engang på
> sundhedsvidenskabeligt fakultet, jeg kan desværre ikke komme med

Omvendt er der masser af indikationer på at skønhedsidealoer varierer
fra kultur til kultur.
Jeg så en tv-reportage fra strip-barer i New York, hvor et sort
publikum viste sig at fokusere meget på formen og størrelsen af de
optrædende kvinders bagdele, medens det hvide publikum var meget mere
interesseret i store barme.
Jeg husker også fra østafrika, at det betragtes som meget smukt at
have mellemrum mellem fortænderne.
Andre kan sikkert fortsætte listen ad nauseam.

mvh
Peter

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 24-05-02 07:28

Peter Weis wrote:

<snip>

> [...]
> have mellemrum mellem fortænderne.
> Andre kan sikkert fortsætte listen ad nauseam.

Til gengæld er der lavet forsøg, hvor man med computergrafik har kunnet
danne "gennemsnittet" af to eller flere ansigter.

Det viser sig at jo flere ansigter, der indgår i dette gennemsnit, jo
højere score vil det få. Og dette er uafhængigt af landegrænser, selv om
japenere stdig vil foretrække et gennemsnit af japenere over et
gennemsnit af australnegre. Men de vil altså være enig med
australnegrene om, hvilket af de computergenerede australnegeransigter,
der er det smukkeste.

Beklager, ingen referencer, men jeg kan muligvis rive dem ud af min
kilde, hvis der er interesse for det.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 25-05-02 10:16

> Beklager, ingen referencer, men jeg kan muligvis rive dem ud af min
> kilde, hvis der er interesse for det.

Det er der.....

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 25-05-02 10:19

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-05-02 16:12

Karen skrev:

>På den anden side er der lavet undersøgelser, der viser at folk, der
>betragtes som "smukke" - diverse modeller, skuespiller osv osv, har
>meget symmetriske træk.

Store pupiller er for øvrigt også vigtige. Derfor brugte kvinder
i gamle dage belladonna (deraf navnet). Man formoder at det
hænger sammen med at forelskede kvinder får udvidede pupiller og
at mænd reagerer på det signal.

>Derudover kan man sige at folk går efter de "gode gener", hvis det er
>rent parringsvist.

Ja, det tror jeg gerne på. Jeg så en udsendelse hvor 6 mænd var
lukket inde i et bur, og en kvinde der havde studeret abers
par(rings)dannelser, forudsagde, efter en mindre spørgerunde,
hvem to kvinder ville foretrække - og fanme om ikke hun skød
rigtigt begge gange.

>Det er faktisk vist, at kvinders utroskab oftest sker i
>deres ægløsningsperiode!

Så skal de jo bare bures inde i løbetiden, ligesom en tæve.

--
Bertel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-05-02 16:45

Bertel Lund Hansen skrev:

> Man formoder at det hænger sammen med at forelskede kvinder får
> udvidede pupiller og at mænd reagerer på det signal.

s/kvinder/mennesker/

Man kan hurtigt lære at kontrollere sin pupildiameter ved at ændre
sine følelser. Det er ganske let hvis man står foran et spejl.

// Klaus

Fra : test

Dato : 26-05-02 12:17

Bertel skrev:

> [...]
> par(rings)dannelser, forudsagde, efter en mindre spørgerunde,
> hvem to kvinder ville foretrække - og fanme om ikke hun skød

handlede den udsendelse ikke om mænds adfærd sammenlignet med abernes? Jeg
mener at kan huske udtryk som alfa-, beta og hjælpe-han, hvor en sociolog
lavede sammenligningen..!?!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-05-02 16:16

test skrev:

>handlede den udsendelse ikke om mænds adfærd sammenlignet med abernes?

Jo, det skal nok passe.

>Jeg mener at kan huske udtryk som alfa-, beta og hjælpe-han, hvor en sociolog
>lavede sammenligningen..!?!

Ja, det dæmrer.

--
Bertel

Fra : test

Dato : 26-05-02 12:35

"Karen" <cowboyhat@sol.dk> skrev i en meddelelse

Men derfor findes der jo osse fællesnævnere - såkaldte "epigamisk markører"
NB, - kender ikke den korrekte stavemåde..

Fra : itgrafen

Dato : 23-05-02 19:02

"Peter Ole Kvint" skrev d. 23-05-02 12:39 dette indlæg :
> Hvad er skønhed og hvor når kan noget defineres som smukt

undskylder allerførst

udtrykket er vel beauty is in the eye of the beholder,
med mine - ikke mange - engelskkundskaber, oversættes det til
skønhed er i øjnene på den som har dem.

venlig hilsen
dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-05-02 19:01

itgrafen skrev:

>udtrykket er vel beauty is in the eye of the beholder

Ja.

>med mine - ikke mange - engelskkundskaber, oversættes det til
>skønhed er i øjnene på den som har dem.

Nej, der bliver du snydt af "beholder" som betyder "(en)
betragter".
--
Bertel

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 23-05-02 21:40

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> mælte sligt:

>Nej, der bliver du snydt af "beholder" som betyder "(en)
>betragter".

Det er, omend lidt snørklet, også det, Dorthe skriver.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Tell the mob who sing your song
that they are fools and they are wrong.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-05-02 06:12

Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev:

>Det er, omend lidt snørklet, også det, Dorthe skriver.

Ja, men det er sådan set tilfældigt.

--
Bertel

Fra : tomov

Dato : 26-05-02 15:32

Jo - eller som klunseren sagde: "det skønne er i midten af containeren"

Jeg støtter klart Bertels første undersættelse.

Tom

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 23-05-02 19:18

itgrafen skrev:

> udtrykket er vel beauty is in the eye of the beholder,
> med mine - ikke mange - engelskkundskaber, oversættes det til
> skønhed er i øjnene på den som har dem.

Se Bertels svar. Ordsproget kan udtrykkes på dansk som "skønhed afhænger af
øjnene der ser".

T.T.

Fra : golden

Dato : 24-05-02 13:28

Hvilket igen får en til at henlede til det generel´le faktum at skønhed er
subjektivt, men med visse biologiske retningslinier.
Visse filosoffer, såsom Kant mente dog, at man kunne definere "det skønne"
udfra bl.a..a. perceptionsfilosofiske kriterier og at det "det smukke" var
den subjektive del. Men det er en helt anden diskussion.

golden

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-05-02 16:41

Thomas Thorsen wrote:

> Se Bertels svar. Ordsproget kan udtrykkes på dansk som "skønhed afhænger af
> øjnene der ser".

Der er ikke langt til den filosofi at skønheden ikke er en egenskab
ved objektet, men noget der opstår under perceptionen.

På samme måde kan man mene at et maleri ikke er »kunst«; kunsten op-
står inde i hovedet på den der kigger på maleriet (forhåbentlig).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : golden

Dato : 24-05-02 20:45

hehehe med mindre man holder til Kant og mener at det skønne er obejktivt og
det smukke subjektivt, for så er der visse malerier og andre æstetiske
former, der ville kunne defineres som skjønne og derved objektivt som kunst.

golden

Fra : Dan

Dato : 25-05-02 06:55

Ifølge græsk mytologi var Helena's skønhed så stor, at den var i stand
til at sætte 1000 skibe til søs.
Så må man kunne måle skønhed ud fra det.
Hvis en person eller et kunstværk er så skøn, at det er i stand til at
sætte blot et skib til søs, så må det være lig med 1 mili-Helena

Dan

golden <c.golden@ofir.dk> skrev i en news:acm57g$82d$1@sunsite.dk...

«

Fra : Mathness

Dato : 27-05-02 13:54

In article <3CECD4D4.E99670B4@mail.danbbs.dk>, Peter Ole Kvint <haabet@mail.danbbs.dk> wrote:
> Hvad er skønhed og hvor når kan noget defineres som smukt

Disse er en subjektivt opfattelse og kan derfor ikke bruge som en konkret måleform.
Der kan sikkert laves genstande og billeder som af mange kunne betegnes som
skønhed eller smukt.

--
Thomas Klietsch m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Only a Sofa-Wrestler would dare attack The Mighty FurNiTaur.