Artikel om Linux som hjemmerouter og firev~
Fra : Gunner Poulsen

Dato : 23-05-02 11:08

Hej Venner.

Jeg har skrevet en artikkel om at sætte en Linuxmaskine til agere router
og firewall for et bagvedliggende (hjemme)netværk.
Artiklen er baseret på to grafiske programmer Guarddog og Guidedog (og
dhcpd) og henvender sig til relativt uerfarende linuxbrugere der er
vandt til at arbejde i en grafisk brugerflade.

Jeg håber at i kan bruge den:
http://www.gnuskole.dk/router

Venlig hilsen Gunner Poulsen.

Ps. spred rygtet.
-- Aktiv i projektet Gnu Skole. Et projekt med det formål at udbrede
brugen af Open Source Software i grundskolen - til gavn for eleverne. Se
http://www.gnuskole.dk/undervisningsprogrammer/ hvordan du kan hjælpe.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 23-05-02 11:26

"Gunner Poulsen" <gp@lyngbjerggaardskolen.dk> wrote in message
> [...]
> dhcpd) og henvender sig til relativt uerfarende linuxbrugere der er
> vandt til at arbejde i en grafisk brugerflade.

Fino ide! Jeg vil engang til august starte en unix side, altså en side med
shells til alle
slags unix'er og danske (og engelske) tekster om diverse ting i unix. Så
hvis du og andre
herinde vil bidrage til den, skal I da være velkomne. Personligt vil jeg
selv skrive nogle
FreeBSD tekster og muligvis give adgang til en FreeBSD shell.

mvh
db

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 23-05-02 14:35

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> wrote in

> [...]
> jeg selv skrive nogle
> FreeBSD tekster og muligvis give adgang til en FreeBSD shell.

Hej Daniel,

jeg har megen sympati for folk der starter sider for at hjælpe andre.

Trods det vil jeg bede dig overveje at se sagen fra en Unix-brugers
synspunkt:

Samling på informationerne. Nemt at finde det man søger. Oversigt.

Derfor vil jeg anbefale dig at finde steder at bidrage frem for at starte
endnu et nyt sted.

Det er nemt at starte et sted men svært at holde kvaliteten høj når tiden
går.

Prøv at finde det bedste Unix-hjælpe-websted og gør det endnu bedre frem
for at sprede kræfterne - vi brugere bliver bare forvirrede i vore små
hoveder.

Mvh. NKJensen

--
Best regards, Niels Kr. Jensen
Please remove the underscore to reply by mail.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 23-05-02 13:41

"Niels Kristian Jensen" <nkj@man_bw.dk> wrote in message
> [...]
>
> Prøv at finde det bedste Unix-hjælpe-websted og gør det endnu bedre frem
> for at sprede kræfterne - vi brugere bliver bare forvirrede i vore små

Ja, du har nok ret, men jeg synes der mangler en unix side, hvor brugerne
har muligheder for at prøve en shell. Altså vil jeg egentlig bare oprette en
side
som index over en masse servere der tilbyder shells, så virket det naturligt
også
at indsætte nogle tekster om unix, men måske bliver det for meget af det
gode.
Er der i Danmark et unix sted, ikke kun Linux, der har en masse tekster om
unix?
Er der nogen herinde, der vil tilbyde nybegyndere en shell?

mvh
db

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-05-02 14:06

Niels Kristian Jensen <nkj@man_bw.dk> writes:

> [...]
>
> Prøv at finde det bedste Unix-hjælpe-websted og gør det endnu bedre frem
> for at sprede kræfterne - vi brugere bliver bare forvirrede i vore små

Skriv til SSLUG's bogprojekt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 23-05-02 14:16

"Thorbjoern Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> wrote in message

> Skriv til SSLUG's bogprojekt.

Personligt har jeg det ikke godt med at FreeBSD bliver sat ind under Linux.
Ikke fordi jeg har noget imod Linux, men det er jo bare en Unix som alle
andre.
Jeg ser gerne at der er en unix side, hvor man så kan klikke sig ind på BSD
og
derefter alle BSD'erne, og Linux og derefter alle Linux'erne. Og hvis der
ellers
er nogen med andre unix'er som Solaris vil det jo bare være fint.
Et sted hvor man kan finde shells, tekster, forum, nyheder o.s.v.

mvh
db

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-05-02 14:28

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> writes:

> [...]
> er nogen med andre unix'er som Solaris vil det jo bare være fint.
> Et sted hvor man kan finde shells, tekster, forum, nyheder o.s.v.

En ting er at det er Linux og ikke UNix som sådan. En anden ting er
hvorvidt forskellen er vigtig, og om man ikke kan lave sider der
påpeger forskellene mellem forskellige Unixvarianter også i SSLUGs
regi.

Når nyhedsværdien går af projektet vil du være glad for at kunne dele
arbejdsbyrden med andre. Dette er muligt i fx SSLUG.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 23-05-02 14:52

> [...]
> hvorvidt forskellen er vigtig, og om man ikke kan lave sider der
> påpeger forskellene mellem forskellige Unixvarianter også i SSLUGs

Tja, nu får vi af se hvad jeg gør. Som I siger findes der mange gode unix
sider.
Jeg tror jeg vil skrive nogle tekster og sende dem ud på min mailling liste,
så kan
folk sætte dem ind på diverse sider. Men mht shells, så vil det være rart at
ny brugere
kunne prøve en shell fra alle unix'er inden de bestemmer sig.
Når jeg engang får tid vil jeg oprette en FreeBSD shell server og skrive
tekster om
sikkerhed, assembly, c++ og socket programmering, samt FreeBSD.

mvh
db

Fra : Bo Simonsen

Dato : 23-05-02 16:43

On Thu, 23 May 2002 15:28:11 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> En ting er at det er Linux og ikke UNix som sådan. En anden ting er
> hvorvidt forskellen er vigtig, og om man ikke kan lave sider der påpeger
> forskellene mellem forskellige Unixvarianter også i SSLUGs regi.

OSdata.com plejer at give et meget godt billede af forskellene på de
forskellige Unix'es... Hvis vi tager det helt strengt er Linux jo ikke en
Unix, da den hverken er Unix95- eller Unix98 certificeret. Men imho
betragter jeg et Unix system, udfra om det er POSIX, men jeg ved det ikke
er tilstrækkeligt.

/Bo

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-05-02 17:57

Bo Simonsen <paltas@geekworld.dk> wrote:

>vis vi tager det helt strengt er Linux jo ikke en
>Unix, da den hverken er Unix95- eller Unix98 certificeret.

Betyder det ikke bare, at det ikke er en UNIX?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 23-05-02 20:05

Bo Simonsen skrev:

> Men imho betragter jeg et Unix system, udfra om det er POSIX, men jeg
> ved det ikke er tilstrækkeligt.

Det ved jeg heller ikke, men ud fra din definition har du lige skrevet
at NT/W2K = Unix system, da alt over kernel er et environment subsystem
(Posix og Win32 er sidestillet):

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-05-02 01:33

Bo Simonsen <paltas@geekworld.dk> writes:

> [...]
> Unix, da den hverken er Unix95- eller Unix98 certificeret. Men imho
> betragter jeg et Unix system, udfra om det er POSIX, men jeg ved det ikke

Min interesse i hvorvidt diverse Unixkloner er Unixcertificerede er
forholdsvis beskeden, og jeg ser ingen grund til at bringe den slags
på banen (med mindre folk er meget interesseret i detaljerne). Set
fra _brugerens_ side, er forskellene beskedne, og det er først når man
begynder at lave seriøst systemadministration at man kan se hvor
forskellige systemerne er blevet.

Her vil man nok begynde at anbefale folk at begynde at anskaffe sig
ordentlig litteratur om emnet.

Jeg kiggede kort på osdata.com og det ser interessant ud.

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-05-02 21:41

> [...]

>ellers
>er nogen med andre unix'er som Solaris vil det jo bare være fint

Er det ikke sådan cirka det, Compaq allerede tilbyder på deres
testdrive-site (som jeg ikke lige husker URL'en på)?

--
Allan

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 23-05-02 21:50

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message news:3ced5497$0$58778$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Er det ikke sådan cirka det, Compaq allerede tilbyder på deres
> testdrive-site (som jeg ikke lige husker URL'en på)?

Aner det ikke, jeg har ikke været derinde

mvh
db

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-05-02 22:09

> Aner det ikke, jeg har ikke været derinde

Så ville det jo være en god ide at kigge på det.

http://www.testdrive.compaq.com

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 23-05-02 22:17

"Thomas Bjorn Andersen" <tbanews@gen-v.net> wrote in message news:m34rgyy3kx.fsf@ted.gen-v.net...
> Så ville det jo være en god ide at kigge på det.
>
> http://www.testdrive.compaq.com

Tja, det handler mere om at det er hardwaren du skal teste, ikke OS'et.
Desuden er der kun et par få OS'er du kan lege med.

mvh
db

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-05-02 16:55

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> wrote:

>Tja, det handler mere om at det er hardwaren du skal teste, ikke OS'et.

Det er vist en leg med ord.

>Desuden er der kun et par få OS'er du kan lege med.

OK. Jeg mente at huske, at de fleste kendte linux-distributioner
og BSD'er var der.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : psd

Dato : 24-05-02 21:17

Hej.
Hvad gør jeg galt her....
Jeg gør precis som der står på siden: http://www.gnuskole.dk/router/
Men ved rpm -rebuild køre den et stykke tid og så får jeg følgende fejl:
Checking for Qt... configure: error: Qt (>= Qt 2.2.2) (headers and
libraries) not found. Pleace check your installation!
Jeg aner ikke hvad Qt er, eller hvordan jeg får lagt den ind nu....
Er der ikke lige en venlig sjæl der vil give et hint...
Mvh.
Peter

Fra : Kasper Dupont

Dato : 26-05-02 13:04

psd wrote:

> [...]
> Jeg aner ikke hvad Qt er, eller hvordan jeg får lagt den ind nu....
> Er der ikke lige en venlig sjæl der vil give et hint...

Du skal nok have installeret både qt og qt-devel pakkerne.
Det er et GUI bibliotek, der blandt andet bruges af KDE.
På RH7.2 bruges qt version 2.3.1. Prøv at skrive
rpm -q qt qt-devel
for at se om de er installeret. Hvis ikke så sæt din CD i
drevet og installer pakkerne med:
rpm -i <sti til rpm fil>

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : mik

Dato : 25-05-02 19:08

"Gunner Poulsen" <gp@lyngbjerggaardskolen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> -- Aktiv i projektet Gnu Skole. Et projekt med det formål at udbrede
> brugen af Open Source Software i grundskolen - til gavn for eleverne. Se

Fin side - røg lige i foretrukne

Mikk