Forskel på Socket 7 og Super Socket 7 ?
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-05-02 02:07

Jeg har lige fået et gammelt Gigabyte bundkort som sku' understøtte op til
AMD K6-III 550 Mhz @ Socket 7 ... men er der forskel på Socket 7 og Super
Socket 7 ?

Jeg vil jo selvfølgelig gerne ha' så stor en CPU i kortet som muligt :)

mvh

Peter Farsinsen

PS: Har du sån' en CPU så er jeg på jagt efter en :)

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-02 08:45

"Peter Farsinsen" <spam@farsinsen.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige fået et gammelt Gigabyte bundkort som sku' understøtte op til
> AMD K6-III 550 Mhz @ Socket 7 ... men er der forskel på Socket 7 og Super
> Socket 7 ?

Ikke med hensyn til antal pins. Du _kan_ smide en socket7-cpu i en
super-socket7-sokkel. Forskellen mellem de 2 typer består i
super-socket7-bundkortets evne til at køre FSB 100, og derved K6-2 (og
K6-3)-cpu'er.

> Jeg vil jo selvfølgelig gerne ha' så stor en CPU i kortet som muligt :)

Klart. K6-2 er nemmest at finde - der nåede ikke voldsomt mange K6-3-cpuer
til Danmark før prisen på Duron var så langt nede, at folk sprang på Socket
A i stedet for at smide en K6-3 cpu i, selvom den, efter sigende, var en god
cpu.

/Chr

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-05-02 11:05

"Christian Mygind" <mygind(a)c.dk> skrev..."

> [...]
> super-socket7-sokkel. Forskellen mellem de 2 typer består i
> super-socket7-bundkortets evne til at køre FSB 100, og derved K6-2 (og

Ok, men går det så også den anden vej rundt, altså kan jeg sætte en Super
Socket 7 CPU i mit Socket 7 bundkort, eller vil det resultere i at CPU'en
nedclockes med 33% ?

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-02 12:31

> [...]
> Socket 7 CPU i mit Socket 7 bundkort, eller vil det resultere i at CPU'en

"Måske" er mit bedste svar. En K6-2 kan _nok_ sagtens køre med en lavere
FSB (f.eks. 66, som du angiver) men der er også spørgsmålet om spænding, der
skal med i ligningen. Bundkortet skal understøtte "dual voltage"
(=forskellig voltage til kernen af cpu'en og eksternt - og der gjorde flere
af de "ikke-super"-socket7-bundkort faktisk) og så skal bundkortet
understøtte den generelt lavere voltage, der kræves i en K6-2.
Så svaret må blive: i nogen bundkort kan man (og tilmed lave "2x, der tolkes
som 6x"-tricket) men i de almindelige socket7-bundkort, der kun var skabt
til almindelige socket7-cpu'er (Pentium ->233 og K6'ere) kan man ikke.

/Chr

Fra : raven

Dato : 23-05-02 11:17

On Thu, 23 May 2002 03:07:00 +0200, "Peter Farsinsen"
<spam@farsinsen.dk> wrote:

> [...]
>Socket 7 ?
>
>Jeg vil jo selvfølgelig gerne ha' så stor en CPU i kortet som muligt :)

Når du siger, at bundkortet understøtter op til en k6-2 550. så er det
et super7 bundkort.

For super7 er karakteristisk ved at have frontbus 100. Største
multiplier 5.5x (endda også 6x via 2x) så det giver jo et maksimum på
5.5x100=550

Hvorfor ikke gå ind på www.giga-byte.com og finde bundkortet under
Products

Det er ikke så let at finde en k6-2 500 eller 550. www.compumail.dk
har en k6-2 533 for frontbus 95. Den kan også køre 5.5x100, da det kun
er 17 MHz overclocking
Eller 5x100, den er såmænd ligeglad med det meste.

mvh

John

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-05-02 12:00

"raven" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev..."

> Hvorfor ikke gå ind på www.giga-byte.com og finde bundkortet under
> Products

Det har jeg været og fandt kortet på flg. url :
http://www.giga-byte.com/products/ga5smm.htm

Der står godt nok kun Socket 7, men over det står der ...
"66/75/83/90/95/100/105*/112*/124*/133* MHz System Bus", jeg går ud fra at
det er FSB'en ?!

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-02 12:25

"Peter Farsinsen" <spam@farsinsen.dk> skrev
> Der står godt nok kun Socket 7, men over det står der ...
> "66/75/83/90/95/100/105*/112*/124*/133* MHz System Bus", jeg går ud fra at
> det er FSB'en ?!

Ja det er den - og dem med "*" er til overclockning, og ikke garanteret af
producenten.
Soklen hedder faktisk bare Socket 7 - også selvom den kan køre "super".

/Chr

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-05-02 13:30

> [...]

> producenten.
> Soklen hedder faktisk bare Socket 7 - også selvom den kan køre "super".

Tak...

mvh

Peter Farsinsen