start/value i lister
Fra : Ulla Djurhuus

Dato : 22-05-02 11:24

Jeg laver mine sider i HTML 4.01 strict
Når jeg i en ordnet liste skal starte med en anden værdi end
startværdien giver det fejl ved valideringen hvis jeg bruger
<ol start="3">
Jeg var derfor inde i specifikationerne for HTML for at finde
en løsning, og her blev det angivet at jeg burde bruge
<li value="3">
Det virker udemærket men giver stadig fejl ved valideringen.
Er der nogen der har en løsning.
mvh UDU

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jonas Voss

Dato : 22-05-02 11:39

In article <acfrks$dn4$1@sunsite.dk>, Ulla Djurhuus <fcweb@broby.dk>
wrote:

> <li value="3">
> Det virker udemærket men giver stadig fejl ved valideringen.
> Er der nogen der har en løsning.

Hvilken fejl får du?

Uden at have tjekket ville jeg tro at dette virkede i strict:
<ol>
<li value="3">Foo bar</li>
...osv
</ol>

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Ulla Djurhuus

Dato : 23-05-02 12:13

Jonas Voss wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvilken fejl får du?
>
> Uden at have tjekket ville jeg tro at dette virkede i strict:
> [...]

Det troede jeg også. Jeg får følgende svar:

Below are the results of attempting to parse this document
with an SGML parser.

Line 14, column 10:
<li value="3">Dette er f&oslash;rste linie</li>
^
Error: there is no attribute "VALUE" for this element (in this
HTML version)

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-05-02 12:54

In article <aciisi$7tv$1@sunsite.dk>, Ulla Djurhuus <fcweb@broby.dk>
wrote:

> [...]
> ^
> Error: there is no attribute "VALUE" for this element (in this

Kan det ikke tænkes at den slags overlades til CSS i strict, således at
du skal skrive style="foo: bar" i stedet for value="3"?

I så fald skal du nok et smut forbi her:
http://www.w3.org/TR/1998/REC-CSS2-19980512/

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Ulla Djurhuus

Dato : 29-05-02 13:24

> [...]

> du skal skrive style="foo: bar" i stedet for value="3"?
>
> I så fald skal du nok et smut forbi her:

Hej Jonas
Jeg mener jeg ved en del om CSS, men det var godt nok sort tale for mig.

Fra : Jonas Voss

Dato : 29-05-02 14:26

In article <ad2h9s$kh1$1@sunsite.dk>, Ulla Djurhuus <fcweb@broby.dk>
wrote:

> Hej Jonas
> Jeg mener jeg ved en del om CSS, men det var godt nok sort tale for mig.

Jeg mente blot, at siden du ikke kunne få det til at validere i strict,
at du så måtte bruge noget css til at styre nummereringen i din liste.
Jeg er bange for at der ikke er særlig mange brusere der understøtter
det, men det er da et forsøg værd.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Ulla Djurhuus

Dato : 31-05-02 13:37

Jonas Voss wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jeg mente blot, at siden du ikke kunne få det til at validere i strict,
> at du så måtte bruge noget css til at styre nummereringen i din liste.
Enig, det ville også være min normale løsning, men hvad
mener du med style="foo: bar" den fangede jeg ikke lige.

Fra : Jonas Voss

Dato : 31-05-02 16:07

In article <ad7qp0$m4b$1@sunsite.dk>, Ulla Djurhuus <fcweb@broby.dk>
wrote:

> Enig, det ville også være min normale løsning, men hvad
> mener du med style="foo: bar" den fangede jeg ikke lige.

Foo og bar er såkaldte metasyntaktiske variabler man sætter ind i
eksempler, så brugeren ved, at der her er tale om værdier af forskellig
størrelse. Lidt ligesom X og Y. Jeg satte dem ind i nævnte eksempel, da
jeg ikke kendte hvilke værdier der skulle stå.

Se evt. her for en længere forklaring:
<http://info.astrian.net/jargon/terms/m/metasyntactic_variable.html>

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |