Ompartitionering af SCSI harddisk?
Fra : JEster

Dato : 22-05-02 08:27

Jeg har fået en ældre VikingII (quantum) SCSI harddisk på 4.5 Gb. Den er
delt op i 2 partitioner, en på 500 mb og en på 4 Gb. Jeg vil gerne slå disse
2 partitioner sammen således at jeg har en stor disk på 4.5 Gb. Jeg har
prøvet at lave en DOS bootdisk og fdiske, men den kan ikke se min SCSI
kontroler i DOS... Den er også gammel. AVA-1502 Adaptec ISA. Findes der
noget freeware som kan ompartitionere min SCSI HDD i Windows (XP).

Hilsen Jess

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 22-05-02 10:39

JEster wrote:
> [...]
> prøvet at lave en DOS bootdisk og fdiske, men den kan ikke se min SCSI
> kontroler i DOS... Den er også gammel. AVA-1502 Adaptec ISA.

Hvis controlleren ikke har nogen bios/firmware, så skal der loades en
driver i config.sys/autoexec.bat, ellers er der ingen forbindelse til
SCSI enheder i DOS (med mindre motherboard-BIOS'en indeholder en
'driver' til en bestemt SCSI-controller. det er dog mest til onboard
controllere)

Fra : [5500]Peter Ravn

Dato : 22-05-02 13:08

Måske kan dette link hjælpe dig til at finde det du skal bruge.

http://web.rekvizit.ru/drivers/SCSI/TOOLS/
--
Med Venlig Hilsen
Peter Ravn

Fra : Henning

Dato : 22-05-02 14:33

On Wed, 22 May 2002 09:26:31 +0200, "JEster" <nogen@microsoft.com>
wrote:

> [...]
>kontroler i DOS... Den er også gammel. AVA-1502 Adaptec ISA. Findes der
>noget freeware som kan ompartitionere min SCSI HDD i Windows (XP).

Win98 bootdiskette burde have SCSI-support.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : JEster

Dato : 22-05-02 15:07

Jeg har prøvet, men den finder den ikke!

Kan man gøre det fra windows? evt. via noget software?

Fra : René Jensen

Dato : 22-05-02 18:12

JEster wrote:
> Kan man gøre det fra windows? evt. via noget software?

Evt. Partition Magic.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : René Jensen

Dato : 22-05-02 18:13

Henning wrote:
> Win98 bootdiskette burde have SCSI-support.

Jeg mener det kun er ASPI-drivere til CD-ROM/CD-RW drev, som loades.

Fra : FeZ

Dato : 22-05-02 18:31

"JEster" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> Findes der noget freeware som kan ompartitionere min SCSI HDD i Windows
(XP).

Det kan XP selv klare:
Højreklik på Denne Computer -> Administrer -> Lager -> Diskhåndtering

Her har du en oversigt over diske/partitioner
Højreklik på de partitioner du vil slette - så
skulle du være på sporet.
--
FeZ

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-05-02 21:17

"JEster" <nogen@microsoft.com> wrote in message
> kontroler i DOS... Den er også gammel. AVA-1502 Adaptec ISA. Findes der

Er der XP-support for denne controller ?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Henning Sørensen

Dato : 23-05-02 07:23

> [...]
> kontroler i DOS... Den er også gammel. AVA-1502 Adaptec ISA. Findes der
> noget freeware som kan ompartitionere min SCSI HDD i Windows (XP).

Hvis du ikke allerede har fundet noget der kan partitionere din disk, så
prøv at finde driveren til kortet på adaptecs hjemmeside.
Denne driver skal aktiveres i config.sys på på din bootdisk :
device=driver.sys (navnet på driveren).
Læs også de read.me filer der følger med det du downloader.
Så burde det kunne lade sig gøre med dos'ens fdisk.

Skuffende iøvrigt at Windoze XP ikke kan ordne problemet
( - endnu en grund til ikke at anvende XP

/Henning, Sydfyn.

Fra : DK

Dato : 17-06-02 14:11

Som gammel Partition Magic bruger (fra version 2.03 !) ved jeg at
du måske kan låne
en kammerats PartitionMagic-bootdiskette , men den skal være fra en af de
nyere versioner ;
jeg mener det er fra version 4 og frem at man kan sammensmelte partitioner ,
men det bedste
er at finde en som mig der ved hvad der skal gøres , thi du risikerer at
miste alle data hvis du
laver visse fejltagelser ... og de gratis programmer kommer så vidt vides
ikke op i nærheden
af PM ; derfor har Microsoft brugt PM's partitionerings-teknologi i Windows
XP så prøv at
finde en der har anvendt denne PM-baserede teknik .
Hvem husker ikke alle Dos- & Windows-versionernes Norton-baserede
DEFRAG-ment ?!

Venlig , men travl hilsen Thomas