Wireless mellem bygninger
Fra : Carsten Larsen

Dato : 21-05-02 21:42

hej alle

kan man ved hjælp at 2 trådløse accesspoints forbinde 2 bygninger sammen?,
der er en afstand på cirka 50 meter mellem dem i lige linie.

Det jeg tænker på er at vi i bygning A har 130 maskiner koblet sammen i et
beboernetværk "100mbit ethernet cat5e" hvor vi deler en internetforbindelse

Nu vil ejendommen over for os, gerne være med på vores internetforbindelse,
og så ville det jo være fedt hvis vi kunne slippe for at grave et kabel ned
mellem de 2 bygninger.

Derfor forestillede jeg mig at man kunne tage 2 wireless access points, og
stille op mod hinanden, og så lave en eller anden bridge mellem dem,

F.eks kabel fra switch i bygning a til Accesspoint 1
og et kabel fra switch i bygning b til accesspoint 2.

Vil dette virke?

eller kræver det at jeg sætter en maskine med 2 netkort op i bygning 2 og
lader den route videre?

mvh Carsten Larsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-05-02 21:46

"Carsten Larsen" <FutteSPAM@post1.tele.dk> wrote in message

> kan man ved hjælp at 2 trådløse accesspoints forbinde 2 bygninger sammen?,
> der er en afstand på cirka 50 meter mellem dem i lige linie.

Ja det skulle man sagten kunne... Og de 50 meter lyder heller ikke som nogen
begrænsning.

> [...]
internetforbindelse,
> og så ville det jo være fedt hvis vi kunne slippe for at grave et kabel

Hehe

> [...]
>
> F.eks kabel fra switch i bygning a til Accesspoint 1
> og et kabel fra switch i bygning b til accesspoint 2.

Ja det skulle man mene... Se fx her:

http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-w/netwap/netlswap11.html

Fra : Sørensen

Dato : 22-05-02 05:11

> "Carsten Larsen" <FutteSPAM@post1.tele.dk> wrote in message

> Ja det skulle man sagten kunne... Og de 50 meter lyder heller ikke som
> [...]

se også http://www.airlink.dk/produktoversigt.htm
De har bl.a. også et stort udvalg i billige antenner til at øge rækkeviden.

vh.
Sørensen

Fra : N/A

Dato : 22-05-02 06:37

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-05-02 06:37

complex@pc.dk skrev :

>drop trådløst, læg et kabel ud i hækken på plankeværket eller
>lignendede i fri luft, ikke noget med at lægge det rør eller lignende,
>det virker fint.

Helt ærligt ! Hvad er det for noget klamp at foreslå ?

>Der er ikke grund til at sætte særligt kabel eller lignende op., alm
>netkabel er ok.

gentager ....... helt ærligt ?

>Vi har lavet flere sådanne netværk det kører 100% på 2 år
>det er muligt man skal skifte kablet om 20-30 år men hvad så????

Man undres - især de sidste 4 ord i din signatur taget i betragtning

Hvis det er et hjemmenet, på privaten , kan man sgu' klampe løs , lige
så tosset man ønsker , skal det være blot en smule proffessionalisme
indblandet, så laves tingene sgu' ordentligt fra start, så er der
langt færre problemer sidenhen

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil

Fra : complex@pc.dk

Dato : 22-05-02 07:01

Kun lige en enkelt kommentar:
det virker fint, og er billigt..........

Det er vigtigere at overholde reglen
med antal hub / switche og købe høj kvalitet af disse...

Du skriver ordet "proffessionalisme" netop - ikke overkill
husk der er kun en til at betale,. kunden, lad os tænke på hans penge
som vore egne ikke som "Brixtofte"

Det siger vores erfaring os ...................

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
Tlf: 48188551 Fax: 48188551 Hotline:40188551 alle dage 7oo-22oo
kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-05-02 07:26

<complex@pc.dk> wrote in message

[...]
> Du skriver ordet "proffessionalisme" netop - ikke overkill
> husk der er kun en til at betale,. kunden, lad os tænke på hans penge
> som vore egne ikke som "Brixtofte"
[...]
Hvad så i det øjeblik skidtet bryder p.g.a viceværten eller lignende skal
klippe hæk?
Kunden vil hellere give noget mere og få noget der VIRKER. En firma der har
anbefalet en løsning med alm netkabel og bare smide det i en hæk har jeg
svært ved at se seriøse i.

> kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.

Det lader vi lige stå et øjeblik ;)

/Dennis

Fra : complex@pc.dk

Dato : 22-05-02 08:15

50 meter gravet ned koster ca15.000 kr + moms

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
Tlf: 48188551 Fax: 48188551 Hotline:40188551 alle dage 7oo-22oo
kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-05-02 08:29

> 50 meter gravet ned koster ca15.000 kr + moms

Det er også billigt sluppet hvis du kigger på det evt kan koste dig 2
switche hvis hækklipperen lige kortslutter lederne i gerningsøjeblikket
(dermed ikke sagt at det vil forekomme, men det kan det..). Eller hvilke
følgeskader dit udstyr kan få hvis et lyn slår ned i det kabel der ligger i
din hæk.
Så ville jeg til hver en tid give 15k+moms (og enda mere) for at få en
'ordentlig' løsning

/Dennis

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 24-05-02 09:43

> [...]
> følgeskader dit udstyr kan få hvis et lyn slår ned i det kabel der ligger

Og hvad med spændingsforskellen, der kan forekomme, hvis man anvender
alm.kabler til forbindelsen mellem de 2 bygninger? Det kan også resultere i
mange uønskede problemer.

Skal man anvende kabel til forbindelse mellem 2 eller flere bygninger, kan
det hurtigt blive billigere at anvende fiber.

--
Mvh. Jesper

Fra : CopyCat

Dato : 22-05-02 19:27

> 50 meter gravet ned koster ca15.000 kr + moms

Nopez ., 1,25 - 6 kr pr meter ., + en par skovle og nogen til at føre dem ..
max .. 600 kr ..
og hvis de sælger skovlene som brugte .. kan de nok få en hundrede kroner
hjem igen ..

~~Frank .,

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-05-02 22:29

"CopyCat" <copycat@REMOVEpc.dk> wrote in message

> [...]
> max .. 600 kr ..
> og hvis de sælger skovlene som brugte .. kan de nok få en hundrede kroner

Hvis det er til udendørs brug skal det være specielt kabel der er lavet til
dette, og du skal sandsynligvis have nogle rør til fremføring. Det løber
meget hurtigt stærkt selvom man plower det hele op selv..

/Dennis

Fra : Gregers Petersen

Dato : 24-05-02 10:00

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:26UG8.2232$N46.165570@news010.worldonline.dk...
> [...]
> dette, og du skal sandsynligvis have nogle rør til fremføring. Det løber
> meget hurtigt stærkt selvom man plower det hele op selv..

Installationskabler kan fåes til ca. den pris som CopyCat skriver.

Røret kan vel købes hos elektrikeren sammen med en gul "plastikline" til at
lægge over.
Hvis man ydermere husker den ekstra snor i røret kan man altid trække ekstra
kabler osv.

Men jeg vil give jer andre ret i at det er bedre at satse på kvalitet første
gang, fremfor "jamen det går jo nok" holdningen. For den holder ikke overfor
beboerne i den anden blok når de ikke kan komme på nettet i 14 dage, og
ovenikøbet skal til at betale for nyt kabel, og nye switches (scenariet med
at de står af sammen med kablet).

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : complex@pc.dk

Dato : 22-05-02 06:41

50 meter er ikke et problem, 100 m er også ok, ja vi har prøvet med
300m det var også ok selvom 100m er max uden forstærker siger
reglerne.

Drop trådløst, læg et kabel ud i hækken, på plankeværket eller
lignende i fri luft, ikke noget med at lægge det i rør eller lignende,
det virker fint.

Der er ikke grund til at sætte særligt kabel, eller lignende op, alm
netkabel er ok.

Vi har lavet flere sådanne netværk, det kører 100% på 2-3 år
Det er muligt man skal skifte kablet om 20-30 år, og hvad så????

Som en kendt reklame siger prøv det !!!!!!!

Fra : KF

Dato : 22-05-02 16:08

Lars <complex@pc.dk> wrote:

> 50 meter er ikke et problem, 100 m er også ok, ja vi har prøvet med
> 300m det var også ok selvom 100m er max uden forstærker siger
> reglerne.

Ja, hvis al udstyret er helt i top vil det da virke i mange tilfælde, og
evt. retransmissioner lægger brugerne nok ikke mærke til.

> Drop trådløst, læg et kabel ud i hækken, på plankeværket eller
> lignende i fri luft, ikke noget med at lægge det i rør eller lignende,
> det virker fint.

Lige for at være helt sikker, så er du klart over at du (firmaret) sidder
med rådgivningsansvar i tilfælde af at noget går galt i sådan et
ligusternet?

> Vi har lavet flere sådanne netværk, det kører 100% på 2-3 år
> Det er muligt man skal skifte kablet om 20-30 år, og hvad så????
>
> Som en kendt reklame siger prøv det !!!!!!!

Er det noget du/I har implementeret hos Rigspolitichefen eller Cafe Yrsa?

> Med venlig hilsen, Lars
> www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
> Tlf: 48188551 Fax: 48188551 Hotline:40188551 alle dage 7oo-22oo
> kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.

Så vil jeg meget nødig høre prisen på et "ligusternet", for det kan efter
min mening ikke engang komme under inkompetence. Det er nok nærmere
uansvarlighed vi bevæger os ind under. Har du hørt om lynnedslag?

Det er helt OK med mig hvis privatpersoner finder på at gøre noget sådan,
eller hvis firmaer selv "får sådan en lys ide" (flere penge til os andre
senere), men direkte at gå ud og rådgive kunder til at gøre det, er efter
min mening direkte uansvarligt!

Mvh Klaus

Fra : complex@pc.dk

Dato : 23-05-02 16:22

Hvad med sikkerhed???
se venligst dk..edb.sikkerhed
trådløsenetværk ????

vi mener kabler er bedst og hurtigst

kan lægges for mellem 2kr pr meter og 1000kr pr meter

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 23-05-02 16:46

> Hvad med sikkerhed???
> se venligst dk..edb.sikkerhed
> trådløsenetværk ????

En gammel kost af en maskine i hver ende der kører BSD der kun tillade port
80, så er den skid slået ;)
Hvis du kigger i det oprindelige indlæg var det til at køre internet over
(=der sker ikke noget ved at elleranden tilfældig kan opsnakke hr.jensen
sidder og kigger på tv2s tekst fredag aften)
Du mener altså et kabel i hækken er mere sikkert?, aldrig overvejet hvad
"personsikkerhed" betyder?

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 23-05-02 23:21

complex@pc.dk wrote:

> vi mener kabler er bedst og hurtigst
>
> kan lægges for mellem 2kr pr meter og 1000kr pr meter

Hvad gør I rent elektrisk ved de potentialeforskelle der kan opstå
mellem to bygninger? Maskinerne der skal snakke sammen i de to
bygninger sidder næppe på samme elgruppe eller har samme "jord",
så med mindre der opnås en eller anden form for galvanisk
adskillelse (lysleder/trådløst/?), så vil en potentialeforskel
komme til at ligge hen over maskinernes netkort. Det er sjældent
noget der øger levetiden på netkortene..

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : complex@pc.dk

Dato : 24-05-02 05:45

to løsninger

1/ bruger EDB jord begge steder (2-4 ohm)
2/ ingen ting

Du har naturligvis ret, men der er normalt ikke problemer hvis man
sætter netværket op først INDEN man sætter strøm på maskinerne.

EDB jord bør man altid bruge i netværk, med mindre maskinerne
er i samme stik/gruppe med jord.

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
Tlf: 48188551 Fax: 48188551 Hotline:40188551 alle dage 7oo-22oo
kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 24-05-02 14:52

On Fri, 24 May 2002 06:45:14 +0200, complex@pc.dk wrote:

> [...]
>
>Du har naturligvis ret, men der er normalt ikke problemer hvis man
>sætter netværket op først INDEN man sætter strøm på maskinerne.

Og hvis nogen lige hiver netværks-stikket ud og sætter det i igen ???

>kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.

Du får gjort fin reklame, synes jeg nok ...

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Kim Monberg

Dato : 22-05-02 05:39

Trendnet laver også den slags..

Tag en kigger på www.trendware.com efter produkter, de har antenner, switche
osv. i trådløst.

Hvis jeres penge forbrug er 'ubegrænset' ville jeg nu hellere lave et
rigtigt radiolink mellem bygningerne, så i får fuldt 100Mbit netværk imellem
bygningerne, så er det jo muligt at bruge netværket 100% også til de mere
krævende ting, ikke..
Men så igen, er det nok billigere at grave.

Er der mon ikke en kældergang imellem bygningerne, eller rør med
varme/kulderør, hvis i eventuelt bruger samme fyr til opvarmning, hvis i har
fjernvarme?

Mvh:
Kim Monberg

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 24-05-02 09:50

> [...]
imellem
> bygningerne, så er det jo muligt at bruge netværket 100% også til de mere

Er der ikke noget med, at et radiolink koster et sted mellem en halv og en
hel bondegård i licenser til TST?
En optisk trådløs forbindelse kunne også være en løsning - dette mener jeg
ikke kræver licenser fra TST. Dette vil dog kræve line og sight mellem de to
bygninger.

--
Mvh. Jesper

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-05-02 07:37

On Tue, 21 May 2002 22:41:56 +0200, "Carsten Larsen"
<FutteSPAM@post1.tele.dk> wrote:

> kan man ved hjælp at 2 trådløse accesspoints forbinde 2 bygninger sammen?,

Ja.

-A

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 22-05-02 10:35

> eller kræver det at jeg sætter en maskine med 2 netkort op i bygning 2 og
> lader den route videre?

Det skal routes hvis det er 2 forskellige subnet.
Hvis det kun er Internetforbindelse er det en hel fin løsning, hvor mange
Internetforbindelse er over 11 Mb.

Mvh
Thomas

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-05-02 11:22

"Thomas V. Nielsen" <tvn@cjcgruppen.dk> wrote in message

> Det skal routes hvis det er 2 forskellige subnet.
> Hvis det kun er Internetforbindelse er det en hel fin løsning, hvor mange
> Internetforbindelse er over 11 Mb.

Det er nærmere 5megabitbit effektivt , 11megabit er noget marketingslir.
Med en Sonofon 4megabit FWA kan der måske blive problemer med at få fuld
skrald til den anden byning hvis de er dårligt vejr og/eller der stiller sig
nogen/noget i vejen..

/Dennis

Fra : Carsten Larsen

Dato : 22-05-02 22:52

hej alle, tak for de gode svar

glemte at fortælle at jeg i forvejen havde købt 2 accesspoints af mærket
SURECOM EP-9500 men jeg er ikke helt sikker på om man kan gøre det med
disse?

er der nogen af jer der kender disse AP´s?

mvh Carsten
"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:JkKG8.16675$4f4.674428@news000.worldonline.dk...