Hjælp ønskes til fejlfinding!
Fra : Katrine

Dato : 21-05-02 15:13

Jeg har en opgave, hvor jeg ved, der er en fejl, men jeg ved ikke hvor
fejlen er. Kan en venlig sjæl hjælpe med at finde fejlen?

Jeg har lagt opgaven i et microsoft word-dokument på adressen
www.anarchy.dk/~ashera/test.doc

Mvh
Katrine

Fra : Peter Weis

Dato : 21-05-02 18:13

"Katrine" <hatikvah83@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> fejlen er. Kan en venlig sjæl hjælpe med at finde fejlen?
>
> Jeg har lagt opgaven i et microsoft word-dokument på adressen

Du kunne prøve at kigge på sidelængderne af fladen og se om det gav et
hint til arealudregningen.

mvh
Peter

Fra : Katrine

Dato : 21-05-02 20:01

Okay. Jeg fandt også selv ud af, at arealet vist ikke var helt rigtigt. Men
nu er det så, jeg slet ikke kan se skoven for bare træer!

Arealet af S1 må være int(int(sqrt(1+1^2+1^2),y=0..1-x),x=0..1), hvilket
giver ½*sqrt(3)
(for dem, der ikke forstår denne skrivemåde: integralet fra x=0 til x=1 af
integralet fra y=0 til y=1-x af sqrt(3).)

Men er det rigtigt?

Fra : Peter Weis

Dato : 21-05-02 20:48

> [...]
> (for dem, der ikke forstår denne skrivemåde: integralet fra x=0 til
x=1 af
> integralet fra y=0 til y=1-x af sqrt(3).)

Da hver af sidelængderne er sqrt(2) (jvf. Pythagoras), så ville jeg
forvente et areal på ½ * sqrt(2) * sqrt(2). Altså ikke helt det samme
som du integrerer dig frem til.
Jeg er ikke helt med på dit nye integrale; hvorfra kommer sqrt(3)?
Hvis du gerne vil integrere, skulle det være nok at gøre det i een
dimension : int(linielængden til givet y * dy, 0, 1).

mvh
Peter

Fra : Peter Weis

Dato : 23-05-02 05:40

> [...]
> (for dem, der ikke forstår denne skrivemåde: integralet fra x=0 til
x=1 af
> integralet fra y=0 til y=1-x af sqrt(3).)

Du kan kontrollere med Pythagoras:
Hver af sidelængderne er sqrt(2).
Arealet er ½ * h * b.
b = sqrt2.