Dressur på computeren...
Fra : Michael Carøe Anders~

Dato : 07-02-01 18:05

Et par spørgsmål.

Hej -

Vi er er en gruppe bestående af 7 Informatik-studerende fra Aalborg
Universitet. Informatik-uddannelsen er en naturvidenskabelig uddannelse, der
forener traditionelle datalogi-elementer med både kreative og humanistiske
elementer.
Pt. går vi på 2. semester, hvor et af temaerne er fjernundervisning og IT i
undervisningen. Så derfor har vi valgt et dressur-undervisningsprogram,
fordi det for os er et ukendte, men spændende emne.

I forbindelse med et projekt på universitetet vil vi forsøge at lave et
program/websted der kan hjælpe dressurryttere med at lære de forskellige
dressur-programmer. Det er, kort fortalt, planen at det skal foregå på den
måde at man 'trækker' hesten (musen) igennem banen, og laver man fejl får
man det selvfølgelig at vide. Samtidig skal det være muligt at få vist
hvordan banen skal gennemføres.
Sideløbende med det skal der være forskellige forklaringer på de forskellige
udtryk (changement, volte, schenkel osv.). Ligesom det er også planen at
inkludere video-sekvenser i programmet, bl.a. for at vise hvad f.eks. en
volte er.

Som i den 'rigtige' verden har vi, som udviklere, ikke forstand på hverken
dressur eller heste, og derfor vil vi meget gerne i kontakt med nogle
dressurryttere fra Aalborg (eller omegn) der er interesserede i at deltage i
et (eller flere) interview(s) og afprøvninger. Det kommer hovedsagelig til
at dreje sig om hvordan DU synes sådan et program/websted skulle opbygges,
hvilke funktioner der kunne være rare at have, til hjælp osv., men sikkert
også om rent ridetekniske ting - hvor vi som nævnt er rene novicer.

Dit erfaringsniveau er ikke vigtigt - Vi vil meget gerne høre fra både
begyndere og mere øvede.
Vi vil også meget gerne høre fra dig, hvis du er interesseret i at blive
videofilmet til programmet - det bliver dog formodentlig først længere henne
i processen. Her ser vi dog gerne at du rider middelsvært niveau eller endnu
højere.

Selve interviewene håber vi på at kunne gennemføre i løbet af februar, og vi
vil meget gerne besøge dig på din rideskole, hvis det er muligt!

Vi kan desværre ikke tilbyde noget til dem der deltager, udover at de
selvfølgelig bliver nævnt i rapporten samt i programmet/webstedet. Og så får
de selvfølgelig mulighed for at sætte deres fingeraftryk på selve
programmet!
I tilfælde af at vi får et godt produkt, er det meningen at vi vil lave det
offentligt tilgængeligt - og såfremt det sker får de medvirkende
selvfølgelig en kopi!

Hvis du synes at det her lyder spændende, og du evt. kunne tænke dig at
hjælpe os eller har du spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte mig
på michael@gelle.dk eller bare svar på denne besked. Skriv et par ord om dig
selv, hvilket niveau du rider og hvor du rider - og så kontakter vi dig
hurtigst muligt.

Samtidig vil jeg også meget glad, hvis nogle af jer har nogle links til
sider der fortæller om dressur - gerne på engelsk, da rapporten skal skrives
på engelsk, men dansk er selvfølgelig også fint.
Selve programmet og div. interviews bliver selvfølgelig på dansk.

Mvh.

Michael Carøe Andersen
michael@gelle.dk

Fra : Hanne Porsborg Claus~

Dato : 12-02-01 13:14

Hej

Det lyder utroligt spændende med jeres projekt især nu hvor vi får komplet nye
dressurprogrammer, så hvis ellers det kan laves ret hurtigt så er det jo helt
IN.

I skulle måske kontakte Sportsrideklubben Aalborg for at se om der kunne komme
et samarbejde i stand.

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår jeres design rigtigt men jeg tror
faktisk der skal "avanceret" teknik til end blot det at trække musen hen over
banen. Det er jo ikke kun retningen der er vigtig men mest den øvelse som man
skal lave de forskellige steder.

Måske I kan få nytte af nedenstående sider:
http://www.classicaldressage.com/
http://drf-den.dk/
http://www.equiworld.net/horselinks/

Mange hilsner