Søgning på ledige værelser
Fra : Eva Westergaard

Dato : 19-05-02 17:03

Hej
Jeg har fået til opgave at søge hvilke ledige værelser der er i
databasen på en given dato.
Har en fornemmelse af, at det bliver noget med at lave en Vector til
de som ikke er ledige, men....
Hjælp!

Fra : Jakob Andersen

Dato : 19-05-02 17:14

"Eva Westergaard" <wesgri@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fået til opgave at søge hvilke ledige værelser der er i
> databasen på en given dato.

Hvilke værelser?

> Har en fornemmelse af, at det bliver noget med at lave en Vector til
> de som ikke er ledige, men....

Så avanceret behøves det nok ikke at blive, men det ville være noget nemmere
at hjælpe dig hvis du:

1. Forklarede/skitserede hvordan din database ser ud
2. Fortalte hvilken database der bruges (mySQL, MS SQL ....)

--
Jakob Andersen

Fra : Jan Eliasen

Dato : 20-05-02 09:23

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-05-02 11:39

Jan Eliasen <jan@eliasen.dk> skrev:

> where avail = 'true'

Hvis databasen understøtter boolske felter skal det være:

WHERE avail = True

> and date = 'dd-mm-yyyy';

I MS SQL læses datoer som 'mm-dd-yyyy' med mindre man eksplicit
beder om andet. Under alle omstændigheder er fejl pga. forskellige
datoformater særdeles almindelige. Man kan slå det op i manualen
eller prøve sig frem - eller også benytte en datofunktion hvor man
præcis kan angive hvordan formatet skal tolkes.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (Medlem af Fiduso - www.fiduso.dk)

Fra : Nis Jorgensen

Dato : 21-05-02 11:52

Hvorfor ikke bare "WHERE avail"?

--
Nis Jorgensen
Amsterdam

Please include only relevant quotes, and reply below the quoted text. Thanks

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-05-02 11:58

Nis Jorgensen <nis@dkik.dk> skrev:

> Hvorfor ikke bare "WHERE avail"?

Naturligvis.

Jeg er blevet vant til MS SQL der slet ikke understøtter
True/False.

Fra : Jan Eliasen

Dato : 20-05-02 17:34

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-05-02 20:43

Jan Eliasen <jan@eliasen.dk> skrev:

> Jeg forsøgte egentlig bare at skrive noget generisk
> letforståeligt pseudokode-agtigt noget, specielt idet den
> oprindelige skribent ikke skrev hvilket dbms høn brugte.

Det er jeg klar over. Jeg ville heller ikke påstå at der var fejl i
det du skrev, blot pointere at der var et par ting der nemt kunne
blive til en fejl hvis man ikke havde øjnene med sig.

PS: Bruger du "høn" som fast betegnelse for han/hun? Personligt
læser jeg den hver gang som en forkortet høne (jeg har set den
før), men det er selvfølgelig dit valg.

Fra : Jan Eliasen

Dato : 21-05-02 08:09