Varmegenindvending af kamin
Fra : Thomas Gardum

Dato : 07-02-01 16:20

Hej NG

Vi har en gammel morsø kamin der står i et hjørne af stuen.

Jeg har en ide om at lave et hul bagved kaminen, fører et rør ned i kælderen
med en lille motor på som kan suge varmen derned.

Så mit ? er, kan det lade sig gøre og er der nogen der har noget erfaring
med det?

Med venlig hilsen Thomas

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 07-02-01 17:22

Alt kan lade sig gøre. Men du skal bruge en del penge på en støjsvag blæser,
ellers bliver du tosset af at høre på det.
Mvh Thomas

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 07-02-01 17:58

> Alt kan lade sig gøre. Men du skal bruge en del penge på en støjsvag
blæser,
> ellers bliver du tosset af at høre på det.

Jeg har købt en rigtig motor til sådan noget, den koster omkring 1000 kr

Mvh Jesper

Fra : Thomas Gardum

Dato : 07-02-01 18:12

Det er godt nok lidt dyrt, men det kan jeg jo blive nødt til.

Hva med rørets diameter+pris-kan man få det i et byggemarked?

Hvordan fungerer det ellers det du har lavet, kan det give noget varme?

Mvh Thomas

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 08-02-01 21:35

> Hva med rørets diameter+pris-kan man få det i et byggemarked?

Priser kender jeg ikke noget til, da jeg kender en der arb. i branchen, og
havde en del rør stumper , men jeg mener Silvan havde et komplet anlæg
til 3-4værelser til omkring 4000 kr. med motor

> Hvordan fungerer det ellers det du har lavet, kan det give noget varme?

Jeg har først lige fået isoleret ovenpå efter en total ombygning, men det
virker som om den godt kan holde det varmt, det bliver lavet med 2
thermostater, en i stuen (ved brændeoven) og en ovenpå, så den ikke kan stå
og suge kold luft ovenpå, og hvis der er varmt nok der oppe, starter den
heller ikke, jeg kan evt sende dig nogle billeder af det hvis du vil se

Mvh Jesper

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-02-01 22:00

> Jeg har en ide om at lave et hul bagved kaminen, fører et rør ned i
kælderen
> med en lille motor på som kan suge varmen derned.

Husk at det skal være mindst ½ m fra kanten, ellers godkender
skorstensfejeren ikke konstruktionen.

Mvh Maria