Holdingselskab
Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 07-02-01 16:00

For en ugestid siden eller to var der en tråd om at have et
holdingselskab. Der blev henvist til en anden, ældre tråd som jeg ikke
kunne finde. Er der nogen der kan hjælpe med gode råd omkring et
holdingselskab til at "opsuge" overskud af et firma. Pt er firmaet blot
privatejet, så der indgår også overvejelser om at omlægge til ApS.

Der er bl.a. nogle regler for beskatning (så vidt jeg har forstået er
der ingen beskatning på overførslen til et holdingselskab, blot det ejer
25 % eller mere af firmaet), skattefrit udbytte mm.

Der er vel også forskel på om holdingselskabet er dansk, engelsk,
placeret påp jersey eller hvad.

--
Kaare Rasmussen --Linux, spil,-- Tlf: 3816 2582
Kaki Data tshirts, merchandize Fax: 3816 2501

Fra : Erik G Christensen

Dato : 07-02-01 19:21

Kaare Rasmussen wrote:

> For en ugestid siden eller to var der en tråd om at have et
> holdingselskab. Der blev henvist til en anden, ældre tråd som jeg ikke
> kunne finde.

Ja, 28.10.00

> Der er bl.a. nogle regler for beskatning (så vidt jeg har forstået er
> der ingen beskatning på overførslen til et holdingselskab, blot det ejer
> 25 % eller mere af firmaet), skattefrit udbytte mm.

Mit forslag er, at du skal have en indkomst over 500 kkr hvert år, før
noget af dette kan betale sig, og inden er det VS-ordning.
Lidt enkelt fortalt kan man overføre -overskud- mellem selskaber under et
holdingselskab (husk, værdistigning af ejendom er først overskud, når
den er solgt), uden beskatning,
bruges mest til gøre et "produktionsselskab" salgbart, så der ikke skal
købes tidligere års overskud, eller dette skal udloddes.
Men ellers "fyfy", skat ved udbetaling.

> Der er vel også forskel på om holdingselskabet er dansk, engelsk,
> placeret påp jersey eller hvad.

Tja, det aner jeg intet om, men svjh gælder danske skatteregler kun
for holdingselskaber med hjemsted i danmark, men du kunne jo flytte
dertil senere
Har en klient, der vil spare ca 1 mill kr, hvis han flytter til Hanstholm
og lader sig beskatte af opsparet overskud når han holder.
Men han er hjemmefødning

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 07-02-01 20:53

>"Erik G Christensen" wrote:
>husk, værdistigning af ejendom er først >overskud, når den er solgt

Det er nu ikke helt korrekt. En opskrivning af et anlægsaktiv (bl.a.
ejendom), skal overføres til en opskrivningshenlæggelse (rent
regnskabsteknik) - men en opskrivningshenlæggelse kan udloddes (altså som
udbytte til ejere), hvis der indrykkes proklama (annonce i Statstidende), så
eventuelle kreditorer kan kræve deres tilgodehavende indfriet hvis det
gennemføres - det forudsætter at de kræver det inden 3 måneder, så det
gælder om at læse Statstidende ;).

Mht. til udbytte til holdingselskaber i lande, der ikke har "normal"
beskatning, nåede Stavad at få vedtaget, at der i disse tilfælde skal
tilbageholdes skat af udbytter.

Vi bruger i øvrigt holding-selskaber som sparebøsse for risikoselskaber.
Starter man en aktivitet med høj risiko, opretter holding et nyt
datterselskab, som anvendes til dette, for derefter at opsuge overskud hvis
det går godt. Skulle det i stedet gå helt galt, mister man selskabet, men
holding og de øvrige datterselskaber er intakte.

Til generationsskifte er det ligeledes formålstjenligt. Farmand kan flytte
overflødig kapital fra driftsselskabet op i holding, så junior kun skal
overtage det mest nødvendige. Junior laver ligeledes et holding, hvori han
låner til betaling af farmand. Når lånet skal tilbagebetales, bruger man
lavt-beskattede kroner til at betale med, i stedet for at junior først skal
have dem ud til vores høje skat, for derefter at betale af på gælden.

Men som Erik helt rigtigt nævner - laver man ikke alt dette for alt flytte
rundt på f.eks. 100 tusinde kr.. Det skal være noget der batter - ellers er
det kun os revisorer og advokater der løber med profitten.

Og så kræver det ikke mindst en langtidsplanlægning, hvor man for de næste
mange år har givet sig tid til, at lægge en strategi for hvordan det skal
køres.

Konstruktionen bruger vi kun på sunde og levedygtige firmaer. Laves
datterselskabet til en ny produktion, signalerer man med
datterselskabskontruktionen til leverandører m.fl., at man ønsker at
risikere xx antal kr., men ikke hele koncernens formue, og det må de
forholde sig til, hvis de vil deltage. Så der er ikke noget forkert i at
anvende kontruktionen.

Med venlig hilsen

Jørgen Elsted Madsen
www.revisor-partner.dk

Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 08-02-01 10:17

> Ja, 28.10.00

Ja, men kan du ikke sende den til mig direkte, eller fortælle hvor jeg kan
finde den?

> Mit forslag er, at du skal have en indkomst over 500 kkr hvert år, før

Jamen jeg lytter stadig.

> Men ellers "fyfy", skat ved udbetaling.

Øh, ja. Men meningen er nu at overføre penge på den mest hensigtsmæssige måde
inden for gældende regler. Jeg vil godt understrege at det ikke er skattefusk
jeg spekulerer på, men ofte er det et spørgsmål om at vælge en dum og en smart
måde.

> Har en klient, der vil spare ca 1 mill kr, hvis han flytter til Hanstholm
> og lader sig beskatte af opsparet overskud når han holder.

Det er også svært - valg mellem 1 mio og at bo i Hanstholm...!

Fra : Erik G Christensen

Dato : 08-02-01 12:25

Kaare Rasmussen wrote:

> Ja, men kan du ikke sende den til mig direkte, eller fortælle hvor jeg kan
> finde den?

Det var ikke den, da havde vi en snak om beskatningsprocenter.
Du skal nok på http://deja.com.

> [...]
> jeg spekulerer på, men ofte er det et spørgsmål om at vælge en dum og en smart

Ja, det jeg mente er, at beskatning fra holdingselskab ved udbetaling
er de samme som ved A/S, når det er dig vil bruge dem på dig selv.
Dvs at pengene stadig er lukket inde i et selskab.

Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 08-02-01 12:49

> Ja, det jeg mente er, at beskatning fra holdingselskab ved udbetaling
> er de samme som ved A/S, når det er dig vil bruge dem på dig selv.
> Dvs at pengene stadig er lukket inde i et selskab.

Det var jo netop dette jeg ville have belyst. Så vidt jeg har forstået er der nogle
andre fordele ved et holdingselskab. Bl.a. kunne man skattefrit udtage et eller
andet beløb årligt. Men hvilke andre fordele eller ulemper, det gad jeg godt vide.

Selvfølgelig skal beløbet beskattes ved udbetaling, men man kunne måske forestille
sig at det var en måde at spare op til at tage et år eller to væk fra Danmark og på
den måde enten slippe helt for skatten (ved at flytte ud af landet), eller i hvert
fald ikke betale den høje skattesats, hvis man det eller de år ikke har anden
indtægt.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 08-02-01 13:34

Kaare Rasmussen wrote:
> Så vidt jeg har forstået er der nogle
> andre fordele ved et holdingselskab. Bl.a. kunne man skattefrit udtage et eller
> andet beløb årligt. Men hvilke andre fordele eller ulemper, det gad jeg godt vide.

Som hoveregel kan du flytte overskud fra A/S til holding skattefrit, det er
den eneste mulighed for at flytte værdier uden beskatning, hvis du ikke skal
spalte dit A/S, og her er også begrænsninger.
Men regler om udbytte m.v. er de samme.

> [...]
> fald ikke betale den høje skattesats, hvis man det eller de år ikke har anden

Det kan også laves (billigere, meget) via VS-ordningen.