Nul punkt i en Form boks
Fra : Jørgen Holdt

Dato : 18-05-02 23:24

Hvordan ændrer man en nul punkt i en Form boks efter man brugt

Form1.ScaleHeight = 2000

Form1.ScaleWidth = 4000

Jeg vil gerne have nul punktet til at ligge i mitten af Y Aksen (Height)

Jeg vil også gerne arbejde i mm, så Form boksen nu er 2000 mm høj og 4000 mm
bred.

Der efter vil jeg tegne i den med Line(2000,0)-(2000,1000) så nu er der en
linie fra mitten af

Formen og op efter.

Jeg syntes ikke når jeg bruger Form1.Top og Form1.Left virker som jeg
forventet det ?

Jeg hade forstillet mig at jeg skulle sætte

Form1.Top = 1000

Form1.Left = 0

(¯`·.¸¸.-=[ WebTime ]=-.¸¸.·´¯)
http://webtime.adr.dk

Fra : Tim Sørensen

Dato : 19-05-02 13:28

"Jørgen Holdt" <jhdata@adr.dk> wrote in message
> Hvordan ændrer man en nul punkt i en Form boks efter man brugt...

Jeg forstår ikke hvad du mener med det.

> Jeg vil også gerne arbejde i mm, så Form boksen nu er 2000 mm høj og 4000
mm
> bred.

På en computer kan man ikke bruge mm.
mm og cm er jo ikke en fast størrelse på en
skærm, der regner med pixels og DPI.

--
Mvh....Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Stefan McKinnon Edwa~

Dato : 19-05-02 22:42

Først skal du have dig et par slag(!) for at bruge mm på den måde.
SMACK!
Dernæst, hvis du så absolut gerne vil bruge mm (gudbevare mig!) på din form,
så skal du først ændre din "ScaleMode" på din formular til "6 -
Millimeter" - derefter kan du benytte ScaleWidth og ScaleHeight som
millimeter.
!

Det næste du spørger om - er at ændre koordinatsystemet på din formular. Du
vil have punktet (0, 0) til at ligge midt på formularen. Dette kan ikke lade
sig gøre. Ganske umuligt. Ikke engang API kan gøre dette, da dette kun vil
blive set af programmøren der læser koden.
Men du kan arbejde dig udenom dette. Under dine forudsætninger:

Form1.ScaleHeight = 2000
Form1.ScaleWidth = 4000

ligger midtpunkter (tja... lidt hovedregning) i (1000, 2000). Det er dine
aboslutte konstanter for nulpunktet. Derfra, hvis du vil f.eks. sætte en
linie fra (500, 250) til (650, 1350), skal du plotte de koordinater ind PLUS
midtpunktet:

Const MidtX = 1000
Const MidtY = 2000

line.x1 = 500 + MidtX
line.y1 = 250 + MidtY
line.x2 = 650 + MidtX
line.y2 = 1350 + MidtY

Værs'go!

--
Stefan McKinnon Edwards, Herning, Denmark
www.iysik.com

Fra : Jørgen Holdt

Dato : 19-05-02 23:38

Tak...

Der var noget jeg kunne bruge, grunden er at jeg er ved at, eller har lavet
et program til
Statisyical Process Control, Programmet læser en antal målinger, som har en
Nominel mål
og en Øver / Neder Tolerance Grænse, så for at styre Process beregner man
Gennemsnit, Spredning, Cp, Cpk, værdier og tager man Cpk værdien, som er en
beskrivelse af hvor godt Process er styret i mitten (Det Nominelle mål).

Man alt dette kunne jeg godt tænke mig at få overført til noget grafisk.

Jeg har det til at virke, hvor jeg Printer punkter ud i en form, men Cirkel
og Linie
Men hver gang jeg indlæser nye værdier ind skal jeg tilpasse Scall forholdet
og det driller mig meget.

Det eneste jeg har og gå ud fra er det Nominelle og Øver / Neder Toleransen
grænser altså Eks. et mål

10 mm +/-0.1 mm

Og den Nominelle mål på 10 mm skal være i mitten af formen hvor der også er
plads til Grænserne.

Hvis der er nogle der har en interesse i at se det, så kan programmet hentes
http://webtime.adr.dk under WinSigma.
Programmet virker, men ikke det grafiske Desværre.

Fra : preben nielsen

Dato : 20-05-02 13:51

Stefan McKinnon Edwards skrev:

> [...]
formular. Du
> vil have punktet (0, 0) til at ligge midt på formularen. Dette

Skræmmende udtalelse at komme med - prøv at kigge på formems
"Scale" metode.....

The Scale method enables you to reset the coordinate system to any
scale you choose. Scale affects the coordinate system for both
run-time graphics statements and the placement of controls.
If you use Scale with no arguments (both sets of coordinates
omitted), it resets the coordinate system to twips.

> --
> Stefan McKinnon Edwards, Herning, Denmark
> www.iysik.com

Dit link virker ikke !

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Tim Sørensen

Dato : 20-05-02 14:16

"preben nielsen" <prel@post.tele.dk> wrote in message
> Dit link virker ikke !

Det gør det faktisk ikke.

--
Mvh....Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Jørgen Holdt

Dato : 20-05-02 23:41

Det kan jeg da ikke forstå at den ikke gør, jeg har lige afprøvet det, og
det virker fint ?

http://webtime.adr.dk

Kig under WinSigma + Download
eller her er et direkte link.

http://webtime.adr.dk/winsigma/WinSigma.exe

Det kræver dog at man har VB6 i forvejen

Jeg kan hente den her hjemme fra og fra mit arbejde.

Fra : preben nielsen

Dato : 21-05-02 17:31

"Jørgen Holdt" <jhdata@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan jeg da ikke forstå at den ikke gør, jeg har lige
afprøvet det, og
> det virker fint ?

Øh, svaret vedr. det ikke-virksomme link var til Stefan McKinnon
Edwards, ikke til dig Se selv efter....

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Jørgen Holdt

Dato : 21-05-02 22:15

Link Hov

Jeg tror ellers jeg har fundet løsningen på det med nul og Scale forhold,
ved ikke rigtigt hvordan men det virker det jeg har lavet.

Det ligner noget rod, men virker

Det skal ikke vises her lige nu.

Tak for hjælpen alle.

Fra : Stefan McKinnon Edwa~

Dato : 24-05-02 22:19

Ja, jeg ved godt det ikke virker. Men teknisk set har jeg købt domænet - nu
venter jeg bare på, at de snøvlehoveder hos cliche.dk får taget sig sammen
til at få registreret domænet! Det skulle have været oppe allersenest idag
(fredag d. 24. maj) - men næ nej!
Ikke fordi I kan forvente at finde noget specielt på hjemmesiden, når linket
er kommet op at stå!
Men, men, men! Jeg skal nok give besked når hjemmesiden er oppe at køre.

--
Stefan McKinnon Edwards, Herning, Denmark
www.iysik.com <-- dur ikke pr. dags dato (stadigvæk fredag d. 24. maj)