Sikkerhed på simpelt netværk
Fra : Søren Laursen

Dato : 07-02-01 14:59

Hej alle,

I forbindelse med at jeg er startet op som selvstændig, og lige er rykket
ind i nogle kontorer, hvor der heldigvis er netværk rundt i bygningen og
derigennem fast opkobling til internet, har jeg et par spørgsmål:

Internetforbindelse er totalt uden restriktioner, det samme er det lokale
net der er i bygningen. Så spørgsmålet er: ovre fra stikket i væggen, hvad
kan jeg til meget fornuftige penge gøre for at sikre et netværk, der består
af tre arbejdsstationer (2 stk win2000 1 stk win98) + 1 hub. Der må meget
gerne være åbent overfor diverse streaming-porte (real-player o.lign) mm.
gennem til mine arbejdsstationer, foruden mail, ftp, http og lign.

Jeg har prøvet ZoneAlarm, men det får computerne til at køre mildest talt
ustabilt.

Mvh Søren Laursen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-02-01 15:55

On Wed, 7 Feb 2001 14:58:37 +0100, "Søren Laursen" <sun@asb.dk>
wrote:

> [...]
> kan jeg til meget fornuftige penge gøre for at sikre et netværk, der består
> af tre arbejdsstationer (2 stk win2000 1 stk win98) + 1 hub.

Det kunne fx. være en Cisco PIX 506, der er en SOHO firewall med
sit eget operativsystem og kommandolinieinterface. Produktet er
velkendt, veltestet og almindeligt anderkendt som sikkert. Dens
listepris er i omegnen af 2 k$.

Et alternativ kunne være FilaNet FireJak 100, der har en liste-
pris på knap 600 $. Det er (vist) en BSD-baseret box, og den
konfigureres via et web-interface. Et andet alternativ kunne være
ZyXEL ZyWALL10, men jeg kender hverken sikkerhed, funktionalitet
eller pris.

Skift også hubben til en 10/100 Mbps switch. Den vil koste ca.
det samme som en hub, og den giver bedre performance.

-A