Dualhead G550
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-05-02 15:51

Hej gruppe

Jeg har fået anskaffet mig et Matrox G550 og vil køre dualhead. Jeg
har fået billede på begge skærme, men det virker ikke helt som jeg
havde håbet. Jeg har opgraderet til X4.2.0

Jeg har installeret Matrox's nyeste drivere og PowerDesk, og valgt
"DualHead Multi-Display" samtidig med at have "Automatic Xinerama"
enablet. Det giver også fint nok xinerama effekt, men det er ikke den
jeg ønsker.

Jeg vil gerne have mine virtuelle desktops (ximian gnome + sawfish)
delt op således at de køre kun på den ene skærm eller den anden. Hvis
jeg slår "Automatic Xinerama" fra, så kommer der det klassiske X-billede
på 2. skærm, men jeg kan ikke bruge det til noget (dvs. musen kan
flyttes derover, men jeg kan ikke flytte vinduer og lign. derover). Er
der nogen der har et godt råd til hvordan jeg får det til at virke?

Den ene skærm køre 1600x1200 @ 85 og den anden 1024x768 @ 85.

Det er på en debian maskine.

Råd er hjertelig velkomne

Min XF86Config ligger på: http://kom.auc.dk/~simpsons/XF86Config

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 20-05-02 22:08

Thomas Rasmussen wrote:
> Den ene skærm køre 1600x1200 @ 85 og den anden 1024x768 @ 85.

Hmm, kræver Xinerama ikke samme opløsning på begge skærme ?

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-05-02 19:51

Hans> Thomas Rasmussen wrote:
> [...]

Hans> Hmm, kræver Xinerama ikke samme opløsning på begge skærme ?

Næh, ikke i mit setup... Det kørte fint, og jeg vil antage at hvis jeg
satte en virtualdesktop på 2. skærm på 1600x1200, så kunne jeg bruge
det hele... Men nu har jeg sådan set fået det (lidt) til at virke

"løsningen" var blot at starte en seperat gnome-session på :0.1, og
leve med at den brokker sig

Men med denne løsning er det ikke muligt at kaste vinduer rundt, men
det er stadig noget bedre en xinerama.

/Thomas

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 21-05-02 23:12

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> leve med at den brokker sig
> Men med denne løsning er det ikke muligt at kaste vinduer rundt, men

Din løsning hedder jo så ikke Xinerama, men er blot to
desktops..

Jeg kører med samme setup på arbejdet, jeg bruger så ikke
Gnome, men Blackbox, som ikke brokker sig :)

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-05-02 11:03

Hans> Din løsning hedder jo så ikke Xinerama, men er blot to
Hans> desktops..

Jeg har (IIRC) heller ikke sagt at jeg ledte efter xinerama... men at
jeg gerne ville have en nem måde hvorpå min desktop kunne håndtere
flere displays.

Hans> Jeg kører med samme setup på arbejdet, jeg bruger så ikke
Hans> Gnome, men Blackbox, som ikke brokker sig :)

Og du kan kaste vinduer fra skærm 1 til 2 og den anden vej?

/Thomas

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 22-05-02 22:08

Thomas Rasmussen wrote:
> Hans> Jeg kører med samme setup på arbejdet, jeg bruger så ikke
> Hans> Gnome, men Blackbox, som ikke brokker sig :)
> Og du kan kaste vinduer fra skærm 1 til 2 og den anden vej?

Nej, den slags kræver så Xinerama mig bekendt.

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 23-05-02 09:54

Hans> Nej, den slags kræver så Xinerama mig bekendt.

Umiddelbart burde det kunne løses uden Xinerama... Da X jo sagtens kan
finde ud af at flytte musen fra desktop 1 til 2 og omvendt. Men
vinduerne flytter ikke med. Men hvis X og gnome (eller anden WM) kunne
snakke sammen og finde ud af at flytte vinduer fra :0.0 til :0.1 så
ville det hele være dejligt.

Men det er jo kun en mindre detalje, men har ikke tid til at kaste
mere energi efter det, da sommeren nærmer sig hvilket betyder at
projektaflevering og eksamener skal klares

/Thomas

Fra : Flemming Kjaer Jense~

Dato : 19-08-02 12:43

Thomas Rasmussen <simpsons@kom.auc.dk> writes:

> [...]
> vinduerne flytter ikke med. Men hvis X og gnome (eller anden WM) kunne
> snakke sammen og finde ud af at flytte vinduer fra :0.0 til :0.1 så

Det du taler om er den funktionalitet der hedder Xinerama eller i
gamle dage PanoramiX eller noget lignende...

mvh Flemming

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 19-08-02 13:07

Flemming Kjaer Jensen <fkj@sonofon.dk> writes:

> Det du taler om er den funktionalitet der hedder Xinerama eller i
> gamle dage PanoramiX eller noget lignende...

Njaa... jeg har haft xinerama til at virke, og det var ikke helt det
jeg ledte efter. Problemet er, at Xinerama også expander ie. toolbars
og lign. over de to skærme, dvs jeg fik en desktop på 3200x1200
hvilket ikke ligefrem er kønt, slet ikke da min sekundære skærm kun
køre 1024x768 og primære køre 1600x1200.

Mvh
Thomas

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-08-02 13:12

> [...]

> hvilket ikke ligefrem er kønt, slet ikke da min sekundære skærm kun
> køre 1024x768 og primære køre 1600x1200.

Problemet er at X så vidt jeg ved ikke understøtter at skifte
farvedybde for et givent vindue, og derfor kan du ikke være sikker på
at du kan flytte et vindue et andet sted hen.

Herudover er vinduet bundet til dit DISPLAY, og her er :0.0 og :0.1
forskellige.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 19-08-02 13:27

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Problemet er at X så vidt jeg ved ikke understøtter at skifte
> farvedybde for et givent vindue, og derfor kan du ikke være sikker på
> at du kan flytte et vindue et andet sted hen.

OK, men ligenu køre jeg så også samme farvedybde på begge skærme, så
det er ikke et problem.

> Herudover er vinduet bundet til dit DISPLAY, og her er :0.0 og :0.1
> forskellige.

Det kan godt være at det er her problemet opstår... Anyhow, jeg har
lært at leve med det sådan som jeg køre ligenu. Det er alligevel ikke
altid at jeg bruger dualheaded (kun engang imellem) normalt er en 19"
stor nok til mit brug

Mvh
Thomas