css-problem
Fra : Michael Kjærgård

Dato : 18-05-02 12:49

Kan en venlig sjæl forklare mig, hvad det er, der kikser for mig
www.randerscimbria.dk/test?

Siden ser Herrens ud alt andet end IE, og det selv om html og css
validerer. Så burde der vel strengt taget ikke være problemer?

Men det er der altså, adskillige endda, og det er ærlig talt
temmelig demoraliserende i forhold til mit forsæt om at rewrite
den nuværende www.randerscimbria.dk, som meget politisk ukorrekt
er lavet med både frames og tabeller - MEN som ser ud, som den
skal i IE, AOL, Opera og NN6, og tillige er nogenlunde hæderlig
i NN4+ og K-meleon.

Måske *er* frames og tabeller alligevel bedre, når det kommer
til stykket? (Jeg svarer lige selv for at komme andre i forkøbet:)
Nej, det er de vel ikke, men hvordan får jeg så css'en til at
opføre sig, som jeg gerne vil?

(Ingen af links'ene på testsiden virker. Jeg vil ha' styr
på udseendet, før jeg går i gang med de andre sider.)

--
Venligst
Michael Kjærgård

Fra : Stig Nygaard

Dato : 18-05-02 13:30

Hej Michael

Michael Kjærgård wrote:
> [...]

> Siden ser Herrens ud alt andet end IE, og det selv om html og css
> validerer. Så burde der vel strengt taget ikke være problemer?

Det ser fint ud hos mig i Mozilla 1.0 Release Candidate 2, Netscape
6.21, Internet Explorer 5.5, Opera 6.01 og Netscape 4.79. Hvad er
problemet egentlig mere præcist ?

Mvh. Stig
stig@rockland.dk
* Bedre (D)HTML ?! --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 18-05-02 14:02

"Stig Nygaard" skrev ...

> Det ser fint ud hos mig i Mozilla 1.0 Release Candidate 2,
> Netscape 6.21, Internet Explorer 5.5, Opera 6.01 og Netscape
> 4.79. Hvad er problemet egentlig mere præcist ?

I Opera 5.12 hænger Jordan-logoet i venstre-menuen oppe oven
i teksten, og der er mispas i sammenføjningen af de grå felter
i øverste venstre hjørne.

I K-Meleon 0.4 ligger højre-menuen øverst i venstre hjørne oveni
det andet, man kan kun se det nederste af Jordan-logoet
i venstre-menuen, toppen er væk - både bannere og det grå felt
- der er ingen tekst i feltet i midten, og baggrunden (det grå
felt til venstre) gentages vandret hen over siden, selv om jeg har
sat background-repeat til repeat-y, altså nedad. Højre-menuen er
der heller ikke, kun det grå felt.

I Netscape 6.1 ligger højre-menuen øverst i venstre hjørne oveni
det andet, man kan kun se det nederste af Jordan-logoet
i venstre-menuen, hele toppen med bannerne er kun et gråt felt,
og der er ingen tekst i feltet i midten. Højre-menuen er der
heller ikke, kun det grå felt.

I Netscape 4.04 og 4.51 er der endnu mere i vejen - så meget,
at det formentlig er uopretteligt.

Så alt i alt er jeg noget forbløffet over, at du slet ikke oplever
problemer - ser testsiden virkelig ud som den gamle i framesettet?

I AOL 5.0 ser testsiden ud som i IE 5.5, og i IE 5.5 ser siden ud
som den skal, dvs. som den gamle med frames og tabeller, bortset
fra et par mindre skønhedsfejl, som indtil videre kommer i anden
række i forhold til de andre problemer.

--
Venligst
Michael Kjærgård

Fra : Stig Nygaard

Dato : 18-05-02 14:28

Hej Michael

Michael Kjærgård wrote:
> Så alt i alt er jeg noget forbløffet over, at du slet ikke oplever
> problemer - ser testsiden virkelig ud som den gamle i framesettet?

Sorry, jeg har kigget på siden med framesættet fra starten af !

Anyway, jeg har ikke kigget på din kode bag (og nu vil jeg ud igen i det
gode vejr), men at din CSS kode validererer det kun en angivelse af
syntaktisk korrekt kode. Der kan sagtens være logiske fejl i alligevel.

Det er dog ikke helt let at få det til at se ordentlig ud i de fleste
browsere med CSS endnu, da der endnu er en del fejl eller forskellige i
hvad de forskellige browsere supporterer. Jeg har dog selv sat
http://www.rockland.dk/ op med CSS alene, og det ser fint ud i de
browsere jeg har prøvet.

En dårlig udviklingsmåde er i øvrigt kun at tjekke med én browser mens
man udvikler, og så crash-teste til sidst med mange forskellige. Hvis
man tester løbende med forskellige browsere mens man udvikler er chancen
for undervejs at opdage lige præcis hvad det er der giver de enkelte
browsere problemer meget større.

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 18-05-02 16:08

"Stig Nygaard" skrev ...

> Sorry, jeg har kigget på siden med framesættet fra starten af !

Ja, dér kan du se.
Det virker, selv om osv. (- sorry, jeg kunne ikke nære mig).

> [...]
> igen i det gode vejr), men at din CSS kode validererer det kun
> en angivelse af syntaktisk korrekt kode. Der kan sagtens være

Det er der utvivlsomt også, og var netop dem, jeg håbede på et
hint til at identificere. Jeg mente bare, at en fejlfri validering
i det mindste skulle betyde, at siden ville se nogenlunde ens ud
i forskellige browsere.

> [...]
> mens man udvikler er chancen for undervejs at opdage lige præcis
> hvad det er der giver de enkelte browsere problemer meget

Ja tak, bare træd i det... - men nu lå der jo faktisk et færdigt
koncept, der "bare" skulle rewrites, derfor løb det vist af med
mig, så jeg lige glemte den detalje. Men i øvrigt har jeg i
mellemtiden også selv været ude i vejret, og dér fik jeg nogle
indfald, jeg vil prøve af (løbende med forskellige browsere...).
Hvis det så heller ikke virker, vender jeg sikkert tilbage.

--
Venligst
Michael Kjærgård

Fra : Claus Jensen

Dato : 21-05-02 21:31

"Michael Kjærgård" <michael.kjaergaard@imageSLET.DETTEdk> skrev i en
meddelelse news:3ce63f2d$0$18606$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> (Ingen af links'ene på testsiden virker. Jeg vil ha' styr
> på udseendet, før jeg går i gang med de andre sider.)

Jeg har prøvet at kigge lidt på koden.
Som Du selv er inde på, er der jo ikke deciderede fejl på siden, men måske
er ét af problemerne din brug af tabeller og div'er.
Prøv at definere venstre side som en div i stedet for som en tabel (det vil
sandsynligvis også vise dit baggrundsbillede pænere i bl.a Opera)
Prøv også at fjerne div-tags rundt om venstre-delen og rundt om
midter-delen, de burde være overflødige.
Ved ikke om noget af dette hjælper, men er måske et forsøg værd?

Claus Jensen
http://www.cludi.dk
http://www.atdd.dk
http://www.off-side.dk
http://www.designbank.dk

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 21-05-02 23:05

Claus Jensen skrev ...

> [...]
> om midter-delen, de burde være overflødige.
> Ved ikke om noget af dette hjælper, men er måske et forsøg

De dobbelte div'er nogle steder skyldes, at dele af koden er
hentet ind med ssi. Jeg er foreløbig lidt grøn på det felt,
derfor.

Men i øvrigt viste det sig, at det faktisk var en omvej at gå ud
fra den oprindelige html med frames og tabel-layout, så jeg
begyndte forfra med en blank side, satte de enkelte elementer
på de rigtige steder og begyndte først derefter at fylde indhold
på. Det foreløbige resultat ligger på
www.randerscimbria.dk/test/omigen.htm, og *nu* ser det ud,
som det skal, i alle de browsere, jeg tester i (dog kun næsten
i Opera, men hva').
Til gengæld er jeg nået til næste problem, skalering af
skriftstørrelsen, se evt. senere indlæg i denne gruppe. Men på
det punkt tror jeg nu også, jeg har fået en idé, jeg vil forsøge
at føre ud i livet ved lejlighed.
Heldigvis er der ingen fornuft i at præsentere et redesign på
denne tid af året, mens al basket er på vågeblus. Projektet
skal først søsættes ved starten af næste sæson, dvs. efter
sommerferien, så der er tid at løbe på.

Michael Kjærgård