Beregning af nødvendig båndbredde
Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-05-02 21:31

Hej alle

Jeg står for muligvis at skulle sætte en server op hjemme. Er der en
tommelfinger regel for, hvordan man regner den nødvendige linie hastighed
ud?

Eller sagt på en anden måde, kan en server med win2000 køre acceptabelt på
en adsl 2mb/512kb linie hvis den skal hoste 3-6 uafhængige hjemmesider med
bilsalg - altså ingen sex, nyheder, ftp og lignende

Og endnu et spørgsmål, hvad er minimum for en sådan servers cpu hastighed
med mere?

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-05-02 21:50

Hov, jeg glemte lige...

Der var måske nogen, som kunne sende nogle link til sider, hvor I med
sikkerhed ved, at der køres på en dsl linie?

Bare så jeg kunne danne mig et indtryk af svartiderne på dsl.

Claus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-05-02 22:20

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> writes:

> Der var måske nogen, som kunne sende nogle link til sider, hvor I med
> sikkerhed ved, at der køres på en dsl linie?

Ehhh, jo for mit eget vedkommende, så kører jeg <http://bunk.cc/>,
<http://net.bunk.cc/> (hvor der blandt andet er grafer over mit
båndbreddeforbrug), <http://flof.dk/>, <http://rc5.dk/>, og et par
andre virtuelle hosts fordelt ud over ovenstående domæner på min
384/384 kbps ADSL-forbindelse hos Cybercity.

Ud over det, så kører den maskine alle ovenstående sider ligger på
også en masse andre services. Af dem der er tilgængelige udefra kan
nævnes DNS, SMTP og NTP.

> Bare så jeg kunne danne mig et indtryk af svartiderne på dsl.

Hvis jeg ikke giver mig til at downloade noget stort mens du surfer på
mine sider, så vil du sikkert ikke mærke forskel på mine sider og så
mange andre.

Af andre folks sider jeg ved der ligger på ADSL kan nævnes
<http://boomer.dk/> (512 kbps upstream), <http://rpm.dk/> (128 kbps
upstream), <http://hjarding.dk/> (256 kbps upstream) ... og mange
mange flere. Fælles for alle ovenstående sider er at de kører på
Apache under Linux, FreeBSD eller OpenBSD. Jeg kender desværre ikke
nogen der har en Windows-server stående.

--
Jacob - www.bunk.cc
In space, no one can hear you fart.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-05-02 22:30

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Ud over det, så kører den maskine alle ovenstående sider ligger på
> også en masse andre services. Af dem der er tilgængelige udefra kan
> nævnes DNS, SMTP og NTP.

Ja, det skal man da vist være tankelæser for at få noget ud af

Der skulle stå noget i retning af:

Ud over de ovenstående sider så kører den maskine en masse andre
services. Af dem der er tilgængelige udefra kan nævnes DNS, SMTP og
NTP.

--
Jacob - www.bunk.cc
And now for something completely different.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-05-02 21:55

> [...]

> en adsl 2mb/512kb linie hvis den skal hoste 3-6 uafhængige hjemmesider med
> bilsalg - altså ingen sex, nyheder, ftp og lignende

Det kommer an på hvor mange besøgende du regner med at få på de
hjemmesider. Som udgangspunkt vil jeg gætte på at det fint kan gå, så
længe du ikke har store ting til download.

Vær dog opmærksom på den aftale du har med din udbyder i forbindelse
med fejl på linjen. Kan du leve med at den evt. er nede et par dage?

> Og endnu et spørgsmål, hvad er minimum for en sådan servers cpu hastighed
> med mere?

Skal du lave tunge database-ting og evt. også nogle kæmpe dynamisk
genererede sider, så skal den bare have vildt meget RAM og en kæmpe
hurtig CPU

Skal den kun servere statiske sider, så er det stort set bare
harddisken der sætter begrænsningen, og den skulle meget meget gerne
kunne mætte en 512 kbps linje.

Til sammenligning kan min hjemmeserver fx sagtens levere 5 MB/sec
statisk indhold. Men jeg kan også uden problemer skrive et PHP-script,
som kun leverer 2 KB/sec og bruger al den CPU-tid der er til rådighed
på de to 466 MHz CPU'er den har. Det handler kun om hvad du beder den
om at kaste i hovedet på brugerne.

--
Jacob - www.bunk.cc
I will always love the false image I had of you.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-05-02 02:05

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse >

> Vær dog opmærksom på den aftale du har med din udbyder i forbindelse
> med fejl på linjen. Kan du leve med at den evt. er nede et par dage?

Ja, det er ikke nogen katastrofe. Min linie har kun være nede een gang på 3
måneder og det kortvarigt.. (CC)

> [...]
> Skal den kun servere statiske sider, så er det stort set bare
> harddisken der sætter begrænsningen, og den skulle meget meget gerne

Der skal kun være almindelig husmands html og lidt billeder af gamle biler

Jeg havde håbet, at en 3-400 mhz kunne gøre det? Måske endda 200?

Men som jeg har forstået på andre, er det billigste nok også en linux
maskine. Der er jeg bare lidt på bar bund...

Claus

Fra : Jonathan Stein

Dato : 19-05-02 13:59

Claus Tersgov wrote:

> Ja, det er ikke nogen katastrofe. Min linie har kun være nede een gang på 3
> måneder og det kortvarigt.. (CC)

Men hvornår går den ned en uge i træk? - Og hvornår tager du på ferie en uge?
(For så går serveren helt sikkert ned den første dag).
3-6 sider med bilsalg lyder som noget kommercielt, og så vil jeg absolut ikke
anbefale hjemme-hosting. Du får måske skuffede kunder og i hvert fald en masse
besvær til næsten ingen penge, hvis du tilbyder det billigere end hvad
tilsvarende hosting koster ude i byen.
Til hobby-projekter kan en ADSL-linje være helt fin.

Jeg er naturligvis ikke helt neutral, da jeg selv sælger web-hotel ydelser,
men det er også der, jeg møder de kunder, der er skuffede over ADSL- og anden
discount-hosting.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-05-02 23:30

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilsvarende hosting koster ude i byen.
> Til hobby-projekter kan en ADSL-linje være helt fin.

Projektet er ikke kommercielt, men udelukkende hobby, så derfor sker der
ikke noget ved, at linien kan gå ned.

Claus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-05-02 02:32

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> writes:

> Der skal kun være almindelig husmands html og lidt billeder af gamle biler

Så vil det stort set altid være harddisken der sætter begrænsningen
for hvad den kan servere, hvis ikke du har valgt en meget langsom
CPU.

> Jeg havde håbet, at en 3-400 mhz kunne gøre det? Måske endda 200?

Jeg tror sagtens en 200 MHz maskine kan fylde en 512 kbps linje med
statisk HTML. Det vil den i hvert fald ikke have problemer med hvis du
bruger Apache på Linux (det eneste webserver-setup jeg kender
nogenlunde godt).

> Men som jeg har forstået på andre, er det billigste nok også en linux
> maskine. Der er jeg bare lidt på bar bund...

Man skal naturligvis bruge det man kender bedst, hvis man ikke ønsker
at bruge en masse tid på at læse i manualer.

Skulle du få lyst til at lege med Linux, så vær forberedt på at læse
en masse dokumentation. Når du støder på problemer kan du så spørge om
hjælp i news:dk.edb.system.unix.

--
Jacob - www.bunk.cc
/earth is 98% full ... please delete anyone you can.

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 19-05-02 17:40

efter min erfaring kører win2000 meget fint på en 350mhz, med 256 mb ram, og
naturligvis et par 7200rpm harddiske, hvilke sagtens kan fylde en 512 linie

Tjek endelig mine svartider, www.dataflint.dk, jeg har ingen skrupler over
at bruge adsl til erhvervsbrug, min linie har ALDRIG været nede, hverken i
længere eller kort tid..

Mange i gruppen mener at adsl er uprof. men en stor fast forbindelse kan
ikke tjene sig selv hjem til dit "lille" projekt...

hilsen thomas
www.dataflint.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 19-05-02 19:53

Thomas Jacobsen wrote:

> Tjek endelig mine svartider, www.dataflint.dk, jeg har ingen skrupler over
> at bruge adsl til erhvervsbrug, min linie har ALDRIG været nede, hverken i
> længere eller kort tid..

Et meget brugt argument for stabilitet, men det siger intet om hvad der sker i
morgen.

> Mange i gruppen mener at adsl er uprof. men en stor fast forbindelse kan
> ikke tjene sig selv hjem til dit "lille" projekt...

Der _må_ komme en bil-analogi: Jeg skal have transporteret 4 paller varer fra
Sjælland til Jylland en gang om måneden. Det kan ikke tjene en lastbil hjem, så
derfor køber jeg en cykel.
Hvis man ikke kan få økonomien til at hænge sammen på et produkt, der har den
ønskede kvalitet, må man kigge efter en alternativ løsning. F.eks. server-camp
eller forhandling af andre udbyderes produkter.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 19-05-02 22:31

> [...]
server-camp
> eller forhandling af andre udbyderes produkter.

Jamen et alternativ kunne også være at man er modig nok til at bruge et
produkt der ikke er in i "disse kredse", altså adsl.

Fra : Ole Thomsen

Dato : 20-05-02 07:52

"Thomas Jacobsen" <thomas@dataflint.dk> wrote

> Jamen et alternativ kunne også være at man er modig nok til at
> bruge et produkt der ikke er in i "disse kredse", altså adsl.

Definér modig?

Der er da ingen problemer i at sætte tilgængelighed på
spil på kundernes vegne, så længe man blot gør dem
opmærksom på det. Alt andet er uprofessionelt.

Og for lige at korrigere din misforståelse, det er ikke
et spørgsmål om et produkt er in eller ej, men om at
opnå den ønskede kvalitet. Hvis man til et givet projekt
estimerer xDSL som godt nok, så fint.

Men at lave en fremskrivning på "mit er da ikke gået ned
endnu" er decideret naivt.

Ole Thomsen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 21-05-02 11:57

Thomas Jacobsen wrote:

> har den
> server-camp
>
> Jamen et alternativ kunne også være at man er modig nok til at bruge et
> produkt der ikke er in i "disse kredse", altså adsl.

Dit mod ændrer ikke på ADSL-linjens kvalitet.

Hvis et produkt i den _ønskede_ kvalitet er for dyrt, får man ikke opfyldt
sit ønske med et produkt af en ringere kvalitet.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Claus O

Dato : 21-05-02 13:49

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote

> Hvis et produkt i den _ønskede_ kvalitet er for dyrt, får man ikke opfyldt
> sit ønske med et produkt af en ringere kvalitet.

Bliver kablet knavet over bliver det ski gnavet over.....
- ligegyldigt om der står adsl på det eller ikke!

Du kan så starte forfra med om skaden erstattes
og i hvilket tempo, men selv Hr. Steins dyre
fastelinie (som Hr. Stein vist ikke har på egen adr.)
kan vel i værste tilfælde være nede over mere
end nogle få brøkdele af et sekund, hvis det værst tænkelige
tilfælde skulle opstå (da Hr. Steins samarbejdspartner, sikkert
ikke er garderet dobbelt både til vands og i luften i alle
retninger m.m.), så......
Men I dette tilfælde gjorde det jo heller ikke så
meget om der skulle ryge 1 time mere eller mindre...
Claus

Fra : Jonathan Stein

Dato : 21-05-02 21:16

Claus O wrote:

> Bliver kablet knavet over bliver det ski gnavet over.....
> - ligegyldigt om der står adsl på det eller ikke!

Du kan få leveret to vidt forskellige produkter på samme kabler med samme
teknologi. Man kan sikre sig mod ét kabelbrud ved at have en alternativ
fremføringsvej, man kan sikre sig mod fejl hos én udbyder ved at have flere
udbydere, man kan sikre sig mod naturkatastrofer i ét område ved at have flere
lokationer. Man kan sikre sig mod langvarige fejl ved at have en servicekontrakt
med garanteret reparationstid.
Når det drejer sig om et hobby-projekt, kan ADSL med tilhørende - eller
manglende - garantier og redundans være helt fint, men bare fordi man (endnu) ikke
har oplevet fejl, giver det ikke løsningen en kvalitet, der kan sammenlignes med
langt dyrere løsninger.

> Du kan så starte forfra med om skaden erstattes
> og i hvilket tempo, men selv Hr. Steins dyre
> fastelinie (som Hr. Stein vist ikke har på egen adr.)

Hvorfor inddrager du "min linje" i denne snak? Interesserer du dig pludselig for
min private opkobling (som jeg i øvrigt ikke finder dyr), eller snakker du om de
linjer, som jsp-hotel.dk anvender?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/