Barnløshed.
Fra : Jinnie Laursen

Dato : 17-05-02 13:53

Hej allesammen.
jeg ville lige hører om der var nogen der kendte lidt til PCO og har
erfaring med det.
Jeg er 21 år og har lige hørt fra egen læge at min manglende graviditet nok
hører til PCO da mit Androgen-index er for højt.
nu skal det lige siges at jeg er overvægtig men jeg har vejet min ideal vægt
mens jeg forsøgte, det er først efter Jul jeg har taget massivt på pga.
galdesten.
Hjælp hjælp hjælp.
Knuz Bobo
__________________________________________________________________ Jinnie
Laursen ICQ#: 56004791 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-05-02 14:32

In article <3ce4fc38$0$97282$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Jinnie Laursen" <bobo@alf-bobo.dk> wrote:

> jeg ville lige hører om der var nogen der kendte lidt til PCO og har
> erfaring med det.

Ja, nøjagtigt hvad vil du gerne vide?

> Jeg er 21 år og har lige hørt fra egen læge at min manglende graviditet nok
> hører til PCO da mit Androgen-index er for højt.

Smut til en gynægolog og få det undersøgt. "nok" kan du ikke rigtigt
bruge til noget.

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Jinnie Laursen

Dato : 17-05-02 17:13

Hejsa....
Nu er det sådan at jeg er henvist til Gynægolog, men ventetiden her i
Svendborg er ret stor, derfor vil jeg gerne hører fra folk der ved hvad man
gør ved det......og hvordan de klarer en graviditet
Knuz Jinnie

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-05-02 17:38

In article <3ce52b0d$0$18645$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> [...]

> Nu er det sådan at jeg er henvist til Gynægolog, men ventetiden her i
> Svendborg er ret stor, derfor vil jeg gerne hører fra folk der ved hvad man

Det kommer helt an på graden. Nogen kvinder med PCO bliver gravide på
normal vis, andre kan nøjes med en hormonbehandling og så naturmetoden,
andre igen skal have en hormonbehandling og insemination og så er der
nogen der ikke kan uden IVF.

> ......og hvordan de klarer en graviditet

Det har ingen betydning når først man er blevet gravid. Dog er der så
vidt jeg husker en let forhøjet risiko for graviditet uden for
livmoderen.

Kan du forresten ikke skrive nedenunder det du svarer på - det gør det
lidt mere overskueligt.

Fra : Anja

Dato : 17-05-02 18:44

www.lindenberg.dk Rul lidt ned
ad startsiden så er nemlig noget om emnet "Polycystisk
Ovarie Syndrom"

Anja

Fra : Kat

Dato : 17-05-02 22:11

"Jinnie Laursen" skrev:
> jeg ville lige hører om der var nogen der kendte lidt til PCO og har
> erfaring med det.

Ja, lidt Men min historie er måske lidt atypisk.

> [...]
ideal vægt
> mens jeg forsøgte, det er først efter Jul jeg har taget massivt på

Jeg har læst lidt på nettet for at finde ud af, hvad det var for en
diagnose som min gynækolog spyttede ud.
Denne side beskriver det ret nøjagtig og godt, synes jeg.
http://www.trianglen.dk/forside.html
Men der er masser af andre sider, hvis du søger på PCO.

Lige et lille spørgsmål: hvorfor tror du at du er blevet overvægtig
p.g.a. galdesten? Normalt er det overvægten der giver galdestenene
(for meget kolesterol), eller det er arveligt betinget.
Har du andre symptomer, end at din blodprøve viste forhøjede værdier,
og at du er overvægtig?

Jeg er selv overvægtig ( har også været på idealvægt en del gange i
mit liv) og oplevede sidste år, at min mens udeblev i 8 måneder (inden
havde jeg altid haft ret uregelmæssige menses), mens vi skulle prøve
at blive gravide. Jeg gik til min egen læge som udskrev nogle
hormonpiller (for at fremtvinge en mens og fremme ægmodningen). Jeg
var så heldig at blive gravid efter en måneds hormonbehandling og er
nu halvvejs i min graviditet

Først efter at jeg var blevet gravid kom jeg hos en gynækolog som lige
kunne følge mig i de første 12 uger. Hun var glad og overrasket over
min behandling og ønskede, at det var lige så nemt for alle andre. Men
fordi jeg allerede var gravid, blev jeg ikke nøjagtigt diagnosticeret
med PCO - det var bare gynækologens formodning ud fra min baggrund og
fysik. Så hvis jeg senere vil have flere børn og oplever problemer med
at blive gravid, så skal jeg vel undersøges nærmere.

Jeg har levet sundt (lavt fedtindhold og næsten ingen sukker og mange
komplekse kulhydrater) lige siden jeg begyndte på hormonerne, da jeg
havde læst mig frem til at det var godt at tabe sig inden graviditeten
+ at det måske kunne påvirke hormonproduktionen i positiv retning, så
fosteret fra starten fik optimale levevilkår. Så idag har jeg kun
taget et ½ kilo på indtil videre uden at sulte mig og uden at være å
kur!! Dog mener jordemoderen, at jeg næsten 100 % får
graviditetsdiabetes p.g.a. min overvægt, men jeg skal vise dem - skal
jeg.
Så der er al mulig grund til at begynde at leve sundt - ikke
nødvendigvis en kur, for det er heller ikke godt. Jeg overvejede en
diætist på et tidspunkt, men jeg har valgt selv at styre det, da jeg
allerede ved en del om kost og diabetes.

> Hjælp hjælp hjælp.

Håber at det måske hjalp lidt?
Husk at holde modet oppe i kampens hede, da man hurtigt kan blive
fanget i masser af diagnoser og gode råd og fortvivlelse.

Du skulle tage at besøge: www.b-a-b-y.dk - debat - Prøver at blive
gravid. Her kan du finde nogle gode råd om vitaminkure og alternativ
behandling samt debatere med andre i lignende situation.
Eller på: www.netdoktor.dk/debat/frame.asp?forum_id=6 - debat om/med
barnløse uden behandling.
--

/kat
---

Fra : Jinnie Laursen

Dato : 19-05-02 17:21

Hej Kat.

Mine galdesten er arvligt betinget, men grunden til at lægen mener at de er
skyld i overvægten er at jeg har været nede på min ideal vægt, selv mens jeg
prøvede at blive gravid og intet skete.
Jeg holder mig selv fra Fedt og for mange proteiner, og lige lidt hjælper
det, faktisk spiser jeg minimalt og på trods af det har jeg taget alt det på
jeg tabte for 2 år siden
Grunden til jeg blev tjekket var at jeg snakkede med min læge og hun mente
at jeg meget vel kunne være det der var i vejen....derfor skulle jeg have
taget blodprøver. Det viser sig nu at min ældste kusine har haft PCO, min
mor havde problemer med at blive gravid med den sidste og min jævnalderne
kusine tog det 2½ år + min faster måtte have hjælp til de sidste 2
(Pergotime lige som min mor).
Problemet er at min egen læge ikke vil give mig pergotime og derfor har
henvist mig til gynægolog.
jeg sidder nu bare og frygter at de beder mig om at tabe mig, simpelthen
fordi jeg har forsøgt og forsøgt. Jeg spiser jo intet og burde tværtimod
tabe mig, men sådan fungere det ikke (Min kæreste brokker sig når jeg ikke
spiser) og lægen forstår det hellere ikke, men mener at Galdestene kan være
skyld i det.
Er så forvirret og frygter et sammenbrud (har oplevet en del negative ting
her på det sidste).
SUK SUK SUK.....
Knuz Jinnie

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-05-02 20:57

In article <3ce7cfdd$0$11916$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> [...]

> (Pergotime lige som min mor).
> Problemet er at min egen læge ikke vil give mig pergotime og derfor har

Meget fornuftigt af din læge. Pergotime er ikke et mirakkelmiddel mod
PCO. Pergotime fremprovokerer en ægløsning, det modner ikke dine æg.
PCO kan påvises ved en scanning af underlivet, så når du har resultatet
af den undersøgelse, kan du (forhåbentlig) få at vide hvad der skal til
før du bliver gravid.
Har du en nogenlunde normal cyklus?

> [...]
> spiser) og lægen forstår det hellere ikke, men mener at Galdestene kan være

Det kan lige så godt have noget at gøre med din hormonubalance.
Spørgsmålet er så bare hvad der er kommet først - fedmen eller
hormonubalancen.

> Er så forvirret og frygter et sammenbrud (har oplevet en del negative ting
> her på det sidste).

Er du så sikker på at det er det rigtige tidspunkt at blive gravid på?

Fra : Kat

Dato : 19-05-02 22:02

"Martin Edlich" skrev:

> [...]
resultatet
> af den undersøgelse, kan du (forhåbentlig) få at vide hvad der skal

Jeg kan kun takke min egen læge for at give mig Pergotime - og han
ville max. give det i 3 mdr. Den ene gang det blev til var
tilsyneladende nok for mig.
Jeg slap for en masse undersøgelser og bekymringer. Men som sagt så
har jeg nok også været lidt mere end heldig
--

/kat
---

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-05-02 22:48

In article <3ce812d4$0$97318$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> wrote:

> [...]
> Jeg slap for en masse undersøgelser og bekymringer. Men som sagt så
> har jeg nok også været lidt mere end heldig

Fandt du nogensinde ud af hvorfor det var nødvendigt med Pergotime?

Og dejligt for dig forresten

Fra : Kat

Dato : 20-05-02 11:12

"Martin Edlich" skrev:

> Fandt du nogensinde ud af hvorfor det var nødvendigt med Pergotime?

Jeg havde ikke min mens i 8 mdr..
Lægen målte mit progesteronniveau 3 gange og fandt, at jeg ikke havde
ægløsning. Så jeg fik Perlutex for at fremtvinge en menses, og så
ville han forsøge med Pergotime, inden han ville sende mig til
udredning.
Jeg fik dog en tid til en gyn. med det samme. Da jeg kom derop, var
jeg gravid og jeg blev scannet.
Ud fra min historie og min fysik mente gyn., at jeg havde PCO. Jeg er
ikke blevet udredt for det! Så jeg skal vel udredes, hvis jeg skal
hvae flere børn og oplever at have problemer derved.

> Og dejligt for dig forresten

Det er bare det bedste!
--

/kat
---

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-05-02 21:20

In article <3ce8cbea$0$65116$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> wrote:

> Jeg havde ikke min mens i 8 mdr..

Så er det rigtigt nok lidt svært at blive gravid.

> [...]
> ikke blevet udredt for det! Så jeg skal vel udredes, hvis jeg skal
> hvae flere børn og oplever at have problemer derved.

Mærkeligt at gynækologen ikke kiggede efter når scanneren alligevel var
fremme.

> Det er bare det bedste!

Og det er næsten endnu bedre at det som regel er nemmere at blive gravid
anden gang.

Fra : Nyberg

Dato : 21-05-02 08:30

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:newsspam4-66C578.22195320052002@dtext.news.tele.dk...

> Så er det rigtigt nok lidt svært at blive gravid.
> MVH Martin Edlich

Det skal du ikke sige - jeg havde ikke min i 11 mrd - og blev alligevel
gravid- gik derefter 22 uger uden at vide at jeg var det ( tabte 11 kg) ,
jeg havde nemlig fået af vide af min læge at jeg ikke kunne blive gravid,
men jeg havde ægløsning selv om jeg ikke havde mens! - så den kan lade sig
gøre!!!!! Men man bliver lidt overrasket nå man tror man ikke kan få børn og
man så pludselige kun har 18 uger til at forberede det hele i.Man kunne
først se på mig at jeg var gravid da jeg var 7 mrd henne, og jeg er ikke
over drevet overvægtig eller tyk. I dag er min søn en rask gut på 2 ½

mvh.

Malou

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-05-02 18:43

In article <accsg6$qso$05$1@news.t-online.com>,
"Nyberg" <Nyberg@T-Online.de> wrote:

> Det skal du ikke sige - jeg havde ikke min i 11 mrd - og blev alligevel
> gravid

Der er altid en undtagelse der bekræfter reglen