Lidt lost måske
Fra : Peter

Dato : 17-05-02 00:21

Jeg har godt nok fuldt en del med i den udvikling der sker - altså bare
gennem skærmen - ikke softwaremæssigt.
Microsoft har jo gang i en del ting må man sige - både Windows LongHorn og
BlackComb samt deres nye VS.net må siges at være milepæle.
Men den sidste - den der 'dot net' ting...jeg har egentlig ikke fattet
essensen af det endnu og slet ikke ASP.net - ved godt at FrameWork er den
der holder styr på hele skidtet og får det til at gå op i en højere endhed
men er det bare en 'nothing has change but the name' eller er der noget guf
i ASP.net og hvori ligger guffet ?

Hilsen fra Peter

Fra : Rune Nielsen

Dato : 17-05-02 09:52

Hej Peter,

..Net er virklig kraftfuldt!! -og indeholder en masse fede ting! -Det er
bygget op sådan at du fx. kan bruge C programmering inde i ASP osv. Det er
enormt kraftfuldt, og kan nogle flere ting end det normale Active Server
Pages kunne...! Hvis du vil sætte dig ind i det, vil jeg foretrække at du
satte dig ind i C#

MVH
Rune Nielsen

Fra : Thomas Due

Dato : 17-05-02 08:44

Hej,

Det at man kan anvende C inde i ASP er nok endda den mindste ting der er i
det. Et af grundprincipperne i Dot.Net er at der lægges op til meget mere arbejder
over Internettet (eller intranettet). F.eks. et større firma har 300 kontor personale.
Alle skal have Word eller et lignende tekstbehandling, regneark osv. I stedet for
at skulle rundt og installerer Word på alle maskinerne, sender man en lille fil rundt.

Denne lille fil er egentlig bare et installationsprogram til Word.Net klienten. Word.Net
(findes ikke endnu, men det kommer det næsten med garanti til). Ligger centralt på
en kraftig server og alle kontormusene M/K har så kun en tynd klient liggende, men
de er alle i stand til at arbejde samtidig (på hver deres dokument, selvsagt) fordi
Word.Net serveren understøtter utrolig mange klienter. Når så firmaet skal have sit
tekstbehandling opdateret fra Word.Net 1.0 til Word.Net 2.0, så lægger man opdateringen
ind på serveren, og klienterne downloader og installerer så selv opdateringen.

En del af dette er spekulation, men det er en af visionerne bag Dot.Net.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Peter

Dato : 17-05-02 10:01

Hehe...så længe i ikke kan finde ud af at snippe og klippe herinde gider jeg
heller ikke =)

Fedt...jeg vidste godt at den nye Office NGR eller hvad den nu hedder som
CodeName skulle være rimelig kraftfuld.
Til gengæld havde jeg ikke regnet med at det var muligt at flette C ind i
det hele.
Jeg havde godt nok hørt om at det hele skulle være meget mere integreret med
dot net men at programmere C i ASP er lidt....tjaaaa....Jeg har selv
programmeret i VB i snart syv små år (og kender til Pascal sproget efter at
have rodet lidt med Delphi i skolen - det det er ikke mit favoritsprog), så
jeg håber lidt p åat fortsætte med VB.
Fik da også leget med noget dll-fil integration i ASP lavet i VB men jeg
tror da også at det var klimax på min ASP karriere =)

Tak for svarene - også til overstående tråd =)

Hilsen fra Peter der godt kunne tænke sig VS Dot Net =)

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 17-05-02 15:50

> Hilsen fra Peter der godt kunne tænke sig VS Dot Net =)

Hvad stopper dig?

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Peter

Dato : 17-05-02 20:26

> Hvad stopper dig?

[SNIP]
Pengepungen

Hilsen fra Peter

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 17-05-02 21:24

> Pengepungen

Ah ja... jeg tænkte på ASP.NET

Fra : Peter

Dato : 17-05-02 22:55

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> wrote in message

> Ah ja... jeg tænkte på ASP.NET
>
> --
> Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
> jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Den har jeg hentet men den fejler hele tiden under installationen

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 17-05-02 14:54

>er der noget guf i ASP.net og hvori ligger guffet ?

Udgangspunktet for .NET er, som jeg ser det, at gøre internettet til en
samlet platform, der i større grad kan arbejde sammen som en helhed. At man
blandt andet via såkaldte webservices kan gøre brug af tjenester sites
imellem og dermed integrere arbejdsprocesser til en helhed. Fx at
netbutikker kan hente valutakurser i XML-format og let beregne aktuelle
priser. Med 'password' tanken ligger der på sigt mulighed for, at du kan
give andre lov til at hente oplysninger på dine vegne og dermed lette
inddirekte kommunikation. Fx: Du er på udenlandsrejse og snakker med din
bankrådgiver, som gerne vil have detaljer fra en kreditforening - via nettet
kan du autorisere din bankrådgiver til at se dine personlige oplysninger
direkte på kreditforeningens server, og dermed bliver bankens betjæning
('brugerflade' om man vil) forenklet.

Anyway, .NET skulle faktisk understøtte hele 21 programmeringssprog, så alle
kan være med - og nok så væsentligt: Det er muligt at blande, så man kan
sagtens have eksempelvis VB- og C#-sider på sit site. I kraft at
indkapsling i objekter kan komponenter lavet i forskellige sprog også snakke
sammen.

Performance-mæssigt kan man kompilere sin kode forud, ligesom man kan lave
nogle avancerede cache-ting med sider, som kaldes tit.

Round-trips mellem klient og server kan styres meget kraftfuldt og enkelt,
så fx form-validering er blevet en leg. ASP.NET registrerer videre selv,
hvilken browser, der er i den anden ende og tilpasser den genererede kode
derefter! Det betyder, at det automatisk tjekkes, om klienten understøtter
client-side valideringskode.

Stort set alt kan desuden ændres via programmmerbare parametre. Det vil
sige, at man i sin prgramkode kan styre layout (fx bold, italic eller normal
skrift) ud fra programmerede kritereier, ligesom man ret let kan generere
sider ved at indplacere et vilkårligt antal 'moduler'.

Nå, men det må vist være det for nu. Jævnfør tråden før har jeg lige en
lille nød at knække... - den foreløbigt eneste bremseklods, jeg er stødt på,
er at integrere brugen af MySQL, men der er så heldigivs nogle konkrete spor
at gå efter.

Kim