Min Gilera har startproblemer:
Fra : Årslev

Dato : 16-05-02 18:12

Jeg har en Gilera Runner der er 1 år gammel og har kørt 3000 km.

Den har stået opmagasineret fra september sidste år til marts i år. Da den
skulle ud og køre igen havde den en smule svært ved at starte, og dér måtte
jeg bruge kickstarteren.

Efterhånden kørte den fint, men de sidste par dage er problemet kommet igen.
Den har svært ved at el-starte når den har stået slukket i nogle timer, og
selv når el-starteren tager fat, så skal tændingen holdes inde et par
sekunder for at den starter.

Jeg tror det er batteriet den er gal med, og har derfor følgende spørgsmål:

- Kan jeg lade sådan et batteri op hvis det er den vedligeholdelsesfrie
type?

- Burde batteriet ikke lade sig selv op løbende når jeg kører? Eller tapper
lyset så meget af batteriet?

- Kan der være andre grunde til at den har svært ved at starte?

Bemærk at det er en ny Runner, den har ikke kørt ret meget og den har ikke
haft nogle problemer indtil nu. Tændrøret er blevet rengjort og motoren ser
stadig flot og ny ud.

Alle forslag og svar modtages med kyshånd.
/Årslev

Fra : J

Dato : 16-05-02 20:56

"Årslev" skrev :
> Jeg har en Gilera Runner der er 1 år gammel og har kørt 3000 km.
[SNIP]
> Jeg tror det er batteriet den er gal med, og har derfor følgende spørgsmål:
>
> - Kan jeg lade sådan et batteri op hvis det er den vedligeholdelsesfrie
> type?

Ja, da - knallertens ladekredsløb lader jo osse på batteriet, når Du kører.

> - Burde batteriet ikke lade sig selv op løbende når jeg kører? Eller tapper
> lyset så meget af batteriet?

Normalt har lyset sin eget kredsløb, og tapper ikke strøm fra batteriet.

> - Kan der være andre grunde til at den har svært ved at starte?

Hvis den kan startes med el-start, selvom det ta'r lang tid, er det nok ikke
batteriet, der er problemet. Har Du fyldt frisk benzin på, og renset benzin-
filteret (hvis der er et); benzin har det med at optage kondens.

Mvh. J

Fra : LaLLe

Dato : 21-05-02 14:03

"Årslev" <overvejen63@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> haft nogle problemer indtil nu. Tændrøret er blevet rengjort og motoren

Hvis den ikke er blevet rodet med og den er under 3 år gammel så har du
fabriksgaranti, så tag den med til forhandleren og få ham til at løse
problemet for det må den ikke gøre så hurtigt. Ellers så tjek at karburator
og luftfilter er rene. Evt tøm tanken og hæld nyt benzin på.

LaLLe
www.stalkerzone.dk