Kampfisk
Fra : Ole Laursen

Dato : 16-05-02 12:43

Hej!

For ca. tre måneder siden købte jeg et akvarium (20L), 2 planter, en trærod,
et varmeapparat, en han og tre hunner kampfisk. Få dage efter fandt jeg den
ene hun død. Men de andre fisk så ud til at have det fint, og hannen fik
hurtigt bygget en rede. Få uger efter opdagede jeg, at en af hunnerne
gentagne gange bed i hannens finner. For en måned siden fandt jeg så hannen
død, og få dage efter døde endnu en hun. Jeg havde nu kun en enkelt hun
tilbage, som så ud til at være frisk. I hele perioden har jeg skiftet vandet
regelmæssigt, da det havde tendens til at blive grumset. Fiskene er desuden
regelmæssigt blevet fodret med tørfoder.
I lørdags købte jeg en luftpumpe, en han og to hunner. Hunnen, som jeg havde
fra før, var meget dominerende - og derfor valgte jeg at skaffe mig af med
den. I går da jeg kom hjem, finder jeg alle fiskene døde. Hannens finner er
fuldstændig forsvundet/opløste.

Hvordan kan det være jeg har været så uheldig med mine kampfisk?

MVH
Ole

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 16-05-02 23:21

"Ole Laursen" <epostkasse@get2net.dk> wrote in message
> [...]
er
> fuldstændig forsvundet/opløste.
>
> Hvordan kan det være jeg har været så uheldig med mine kampfisk?

Hej Ole.
Årsag: De slosser !!!!!!!
Du kan ikke holde en han og flere hunner sammen, eller for den sags skyld
flere hanner sammen. Du kan faktisk have været så drøn uheldig at den hun du
fortæller var dominerende, faktisk var en han (mange butikker sælger unge
hanner som hunner, fordi dem som avler på fiskene ikke gidder at vente længe
nok, før de leverer dem fra sig).
Du behøver ikke at bruge penge til en luftpumpe, da fiskene overhovedet ikke
er afhængig af den luften som er i vandet (de vil faktisk drukne hvis de
bare er henvist til at få sin iltforsyning fra vandet), det skyldes at de er
labyrintfisk, og har et lille pusteorgan som sidder i hovedet.
Skal du have kampfisk, så hold hannen alene, eller sammen med en hun som det
er bevist at han kan gå sammen med (jeg har flere par som går sammen, og det
er uden at der sker skader af nogen art). Du må også passe på at du ikke får
sat en såkaldt alfa hun sammen med en han, for det er ydderst få alfa hunner
som klarer at holde sin aggresion på et nivau som hannen takler (hun vil ret
og slet slå ham i hjæl). Jeg ved hvilke problemer der kommer af at have en
alfahun blandt de andre fisk, for dens aggresionsnivau overstiger alt andet
jeg nogen gang har set (min tog livet af min store flok med gubby i løbet af
nogle få dage).
En anden ting du må huske på, er at skal du absolut have en han og en hun
til at gå sammen, så må du for al del ikke glemme at putte nogle planter i
akvariet så hunnen kan gæmme sig når hannen bliver alt for træls. Dette er
en vigtig forudsætning for at det skal gå godt med dem begge.
Er der flere ting du gerne vil have at vide, så kan du jo maile mig privat,
så skal jeg se om jeg kan klare at svare på dine spørgsmål.
Held og lykke videre med dine kampfisk.
Hilsen Ditte