Hjemmeside med logon funktion
Fra : Flemming Jensen

Dato : 16-05-02 11:42

Hej igen

Jeg vil høre om hvordan man får alle mine sider til at vise det navn, som
man er logget på med.

Det eneste jeg kan få den til at vise det er på min index.asp side, hvor den
nemlig tjekker om brugernavnet og password'et er rigtigt. Den får sendt de
to ting fra logon.asp med:

<form method="post" action="index.asp">
<input type="text" name="brugernavn">
<input type="password" name="password">
<input type="submit" value="Log på" name="submit">

I index.asp-filen bruger jeg så følgende kode til at, få vist hvilket navn
man er logget på med:

<% Response.Write "Du er logget på som "
%> <font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="3"
color="blue"><% Response.Write(strBrugernavn)
%>

Men når man så klikker på et link, som f.eks. "billeder" sendes der intet
til filen og derfor kan jeg ikke kalde det frem i link.asp filen.

Hvordan gør jeg sådan at alle sider ved hvilket navn man er logget på med og
skriver det som jeg på index.asp siden?

Tak

__
Flemming Jensen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-05-02 12:10

"Flemming Jensen" <CyberOrc@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> %> <font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="3"
> color="blue"><% Response.Write(strBrugernavn)

Skriv i din Index.asp følgende:

Session( "Brugernavn" ) = strBrugernavn

> Men når man så klikker på et link, som f.eks. "billeder" sendes der intet
> til filen og derfor kan jeg ikke kalde det frem i link.asp filen.

Herefter kan du blot bruge:

Response.Write( Session( "Brugernavn" ) )

på alle dine sider for at få vist brugernavnet.

--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-05-02 12:10

Fra : Flemming Jensen

Dato : 16-05-02 12:34

> Skriv i din Index.asp følgende:
>
> Session( "Brugernavn" ) = strBrugernavn

Det havde jeg også tænkt på, men jeg troede ikke jeg kunne når jeg allerede
brugte Session til at tjekke koden:

strBrugernavn = Request.Form("brugernavn")
koden= Request.Form("password")

if strBrugernavn = "test" AND koden = "test" Then
Session("Login") = true

Men det kan jeg godt? Kan man bruge Session til mange forskellige variabler
og ikke kun en? Altså Session("Login") og Session( "Brugernavn" ) påvirker
ikke hinanden?

__
Flemming Jensen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-05-02 12:41

> Det havde jeg også tænkt på, men jeg troede ikke jeg kunne når jeg
allerede
> brugte Session til at tjekke koden:
[SNIP]
> Men det kan jeg godt? Kan man bruge Session til mange forskellige
variabler
> og ikke kun en? Altså Session("Login") og Session( "Brugernavn" ) påvirker
> ikke hinanden?

De påvirker ikke hinanden sålænge de ikke har samme navn

--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-05-02 12:41

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-05-02 12:41

Fra : Jørn Andersen

Dato : 16-05-02 12:58

On Thu, 16 May 2002 13:34:03 +0200, "Flemming Jensen"
<CyberOrc@hotmail.com> wrote:

>Men det kan jeg godt? Kan man bruge Session til mange forskellige variabler
>og ikke kun en? Altså Session("Login") og Session( "Brugernavn" ) påvirker
>ikke hinanden?

Det kan du sagtens. Jeg ved ikke, om der er en egentlig øvre grænse,
men selvfølgelig optager hver session-variabel ressourcer på serveren,
så man skal ikke gå helt amok. Men et begrænset antal små strenge,
heltal osv. er overhovedet ikke noget problem.

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-05-02 13:40

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ved ikke, om der er en egentlig øvre grænse,
> men selvfølgelig optager hver session-variabel ressourcer på serveren,
> så man skal ikke gå helt amok.

Session data gemme i memory og derfor er det kritisk hvis man overdriver
brugen. Hvis man vil lave en skalerbar løsning skal man bruge så lidt
sessions som muligt da der ved mange brugere naturligvis bruges meget
memory.

Se evt. Tip 6 i denne artikel som alle burde læse før de fik lov at lave
ASP

<http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dnasp/html/asptips.asp>

--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-05-02 13:40

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-05-02 13:40

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-05-02 12:41

Fra : Flemming Jensen

Dato : 16-05-02 13:08

Okay, så fik jeg det til at virke, næsten.

Nu har jeg et nyt problem, og det er, at hvis man logger ind på siden med
f.eks. test så skriver den godt nok at man er logget på, som test, men hvis
man så logger ud og igen logger på, men med et andet login skriver den på
nogle af siderne det login man var logget på med før, ved mindre man opdater
siden. Det er ikke så fedt. Noget med cookies at gøre? Skal jeg få den til
at slette cookien og hvor i filerne skal coden stå?

Tak

__
Flemming Jensen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-05-02 13:43

> [...]
> siden. Det er ikke så fedt. Noget med cookies at gøre? Skal jeg få den til
> at slette cookien og hvor i filerne skal coden stå?

Dette skyldes at din browser har cachet dine data lokalt. Der er to
løsninger på dette:

1. Slå caching fra i internet explorer
2. Send en header med fra ASP der fortæller browseren at den ikke må cache
indholdet

Men overvej hvor tit det er at der er en bruger der logger ind med to
forskellige brugernavn?

Begge ovenstående løsninger vil jo generere noget mere trafik på din server.

--
Jakob Andersen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 16-05-02 14:11

> Men overvej hvor tit det er at der er en bruger der logger ind med to
> forskellige brugernavn?

Ja, du har ret. Men jeg vil egentlig gerne lære hvordan man sender en header
der fortæller browseren at den ikke skal cache siden. Hvad er koden til det?

__
Flemming Jensen

Fra : [8000]Gul

Dato : 16-05-02 14:30

<%
Response.AddHeader "cache-control", "no-store"
%>

mener jeg.. er dog ikke helt sikker, men det er noget i den retning.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-05-02 15:28

> [...]
header
> der fortæller browseren at den ikke skal cache siden. Hvad er koden til

Response.AddHeader "Cache-Control","no-cache"
Response.AddHeader "Pragma","no-cache"
%>

--
Jakob Andersen