"In a box - køler" & FSB 133/266 MHz?
Fra : Pipeline

Dato : 16-05-02 02:30

Jeg har planer om at købe en AMD XP 1900+, og havde set mig varm på et ECS
K7S6A mobo. Men til min rædsel ser jeg at dette kort kun understøtter en FSB
op til 133MHz, selv om der på edbpriser.dk står 200-266MHz. Hvad er der af
reel forskel på disse to bushastigheder, er det noget man kan mærke i
praksis eller drejer det sig om petitesser?
Hvis det er fuldstændigt gallimatias at benytte dette kort til denne CPU
hvad kan I så anbefale af mobo til omtrent samme pris (max. 700 kr.)? Jeg
kan sagtens leve uden integreret lyd, netkort, modem og grafik, men det skal
dog understøtte DDR SDRAM PC2700 333MHz, AGP X 4 samt UltraDMA 100.

Den køler der følger med ovennævnte CPU (in a box), er den noget værd og
vigtigst af alt, hvor meget larmer den?
--
Hilsen/Regards
Pipeline

....There are flies on the windscreen...

Fra : Peter Pan

Dato : 16-05-02 17:43

"Pipeline" <exciter@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> reel forskel på disse to bushastigheder, er det noget man kan mærke i
> praksis eller drejer det sig om petitesser?

Det drejer sig om marketing. Det er Edbpriser der skriver forkert, for der
er ingen bundkort der kører over 166 MHz FSB endnu på markedet.

Det sagens kerne drejer sig om er at det kører 133 MHz DDR. Dvs. der sendes
2 bits per clock. Så kører du 133 MHz DDR, kan du sende lige så meget data
som hvis du kører 266 MHz. Men bare fordi man kan sende lige så meget som
266 MHz, betyder det ikke at det kører 266 MHz. Kan svare lidt til at
vejvæsnet begynder at "reklamere" med at man kan køre 220 KM/t på danske 2
sporet motorveje.

> [...]
skal
> dog understøtte DDR SDRAM PC2700 333MHz, AGP X 4 samt UltraDMA 100.

Der er intet i vejen med at bruge en XP1900 på dette bundkort. Den vil blive
udnyttet fuldt ud.
Umiddelbart ser det ud til at være et fint bundkort på papiret. Men led på
nettet efter et par tests af det, og se hvad folk der har haft det mellem
hænderne siger.

> Den køler der følger med ovennævnte CPU (in a box), er den noget værd og
> vigtigst af alt, hvor meget larmer den?

Jeg er godt tilfreds med mine boxede kølere der var med mine XP1800+'ere. Om
de larmer meget er jeg ikke sikker på....Nok fordi harddiske, kabinetblæsere
og grafikkort larmer mere eller ligeså meget.

Mvh
Anders