Tegnset
Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 15-05-02 17:06

Hejsan,

Jeg er lige gået sort - hvordan ændrer man tegnsættet under linux?
Keyboardets tegnset er fint nok sat til dansk men når jeg ftp'er en fil
med æøå i over til boksen går det galt? Det er måske selve ftp'ningen
det går galt med?

anr

"Donuts - is there anything they can't do?"
-Homer Simpson

Fra : Kent Friis

Dato : 15-05-02 18:31

Den Wed, 15 May 2002 18:06:09 +0200 skrev Andreas N Rasmussen:
> [...]
>Keyboardets tegnset er fint nok sat til dansk men når jeg ftp'er en fil
>med æøå i over til boksen går det galt? Det er måske selve ftp'ningen

Under X eller i konsollen?

X burde have latin1 som default på europæiske distributioner.
I konsollen er det:

setfont lat1u-16.psf

Hvilken maskine kommer filen fra? Hvis det er en Windows, skal du være
opmærksom på at DOS bruger et specielt tegnsæt, ibm850 eller ibm865,
men i Windows burde filnavnene være ok.

Mvh
Kent
--
Motion: andet ord for "ondt i fødderne".

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 14-06-02 17:12

Kent Friis <leeloo@phreaker.net> wrote:

> Under X eller i konsollen?

Af en eller anden grund har jeg ikke fået taget mig sammen til at
svare... måske fordi jeg er lidt lost. Sorry

Idet hele taget... det er fordi jeg sender filer fra min mac via ftp til
linuxboxen og herefter er æøå lavet om til "?", mens de dukker op som
henholdsvis "-"[kan ikke skrives i iso], "3/4" og "AE"[kan ikke skrives
i iso] når de er blevet læst af php.

> X burde have latin1 som default på europæiske distributioner.

Nu er det ikke en europæisk distro. Det drejer sig om Linux/PPC vers.
2000/Q4 - det er altså rimeligt oldnordisk med 2.4.6-pre3 kernel. (Hvad
det så end vil sige.) Og til dem der spørger hvorfor jeg dog vil spilde
min tid med noget så gammel, er det nogenlunde den eneste der findes der
kan køre på en nubus maskine.

> I konsollen er det:
>
> setfont lat1u-16.psf

Svarer med :

[root@localhost Previews]# setfont lat1u-16.psf
Warning: this is a shell wrapper; consider using consolechars(8)

Kan jeg ændre selve "systemsættet" med consolechars? Og hvordan gør jeg
det? Jeg ved ikke lige hvor disse tegnset ligger henne.

> Hvilken maskine kommer filen fra? Hvis det er en Windows, skal du være
> opmærksom på at DOS bruger et specielt tegnsæt, ibm850 eller ibm865,
> men i Windows burde filnavnene være ok.

Filerne kommer fra en mac der kører med hfs+ filformat.

Tak for hjælpen.

anr

"Oh, oh. My heart just stopped ... There it goes."
-Barney Gumble

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-06-02 17:27

anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) writes:

> [...]
> linuxboxen og herefter er æøå lavet om til "?", mens de dukker op som
> henholdsvis "-"[kan ikke skrives i iso], "3/4" og "AE"[kan ikke skrives

En Mac kører ikke med ISO-Latin-1, men med MacRoman som tegnsæt. Det
er temmeligt irriterende.

Jeg har ikke en umiddelbar kur på problemet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 14-06-02 17:38

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> En Mac kører ikke med ISO-Latin-1, men med MacRoman som tegnsæt. Det
> er temmeligt irriterende.
>
> Jeg har ikke en umiddelbar kur på problemet.

Hmm, vil jeg slippe af med problemet under OSX?

Har lige prøvet at se i mappen via ftp og der optræder filnavnene
rigtigt med æøå. Men når jeg ser dem i shellen opfører de sig åndsvag -
og tilsvarende efter en tur igennem php.

Hvad siger det?

anr

Lisa Simpson: "Watch yourself, Dad. You're the highly suggestible type."
Homer Simpson: "Yes, I am the highly suggestible type."

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-06-02 17:47

anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) writes:

> Hmm, vil jeg slippe af med problemet under OSX?

Formentlig ikke. Jeg har nogenlunde samme problem her.

At ftp kører MacRoman.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 15-06-02 11:14

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> [...]
> er temmeligt irriterende.
>
> Jeg har ikke en umiddelbar kur på problemet.

Prøv at se på programmet recode - det kan konvertere mellem de 2
formater

Karsten Jensen

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 15-06-02 13:16

Karsten Jensen <karsten.w.jensen@get2net.dk> wrote:

> Prøv at se på programmet recode - det kan konvertere mellem de 2
> formater

Tak for forslaget, men er det ikke kun til at konvertere tekstfiler
mellem formater? Problemet er jo med filnavne.

Noget andet jeg lige prøvede er at lave en ny fil:

bash2-2.04$ touch filmedæøå
bash2-2.04$ ls -a
.. .. filmed???

Umiddelbart ser det ud til at keyboardet kører med et andet tegnset end
konsollen - eller hvad?

anr

"All I remember about the last two months is giving a guest lecture
at Villanova. Or maybe it was a street corner."
-Barney Gumble

Fra : Karsten Jensen

Dato : 15-06-02 15:36

anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) writes:

[snip]

> Tak for forslaget, men er det ikke kun til at konvertere tekstfiler
> mellem formater? Problemet er jo med filnavne.
man kunne også bruge det til at rename filer, da det kan køre som pipe.

> [...]
> bash2-2.04$ ls -a
> . .. filmed???
>
> Umiddelbart ser det ud til at keyboardet kører med et andet tegnset end
prøv: ls -a --show-control-chars

Karsten Jensen

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 15-06-02 16:15

> prøv: ls -a --show-control-chars

Så viser den det rigtigt. Hvad vil det sige? Ud fra man siden at dømme
betyder det at den ikke konverterer til konsollen eller hvad?

anr

"I'm starving! Mom, can we go Catholic, so we can get communion
wafers and booze?"
-Bart Simpson